Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

trainingschema RVV - richting vuilnisbak

hansdarmstrong
Forum-lid

hansdarmstrong 08 feb 2010 21:20

Jij bent gewoon bionisch!
Een reisgenoot squasher reed op gelijkaardige wijze de ventoux in 1.35 op een geleende fiets. Knap als je 't kunt, maar ik kan dat nu eenmaal niet!

tati
Forum-lid

tati 08 feb 2010 21:37

tja, af en toe flink afzien door de kou maakt wel dat je karakter krijgt.

Vorig jaar moest ik in maart ook al in vorm zijn (cape epic in afrika) dus werden er in het weekeind op zaterdag duurtrainingen gedaan van zo'n 6-7 uur en op zondag een uurtje of 2 uurtjes korter met wat hoogtemeters. Verder door de week veel krachttraining en spinning op hartslag.
Ben dit jaar wel blij dat mijn piek half juli moet liggen want het valt niet mee met de kou om veel km's te maken. Doe nu zo'n 150km per weekeind.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 09 feb 2010 09:47

[quote="japie carbon"]Ik heb hetzelfde probleem. In de winter rij ik veel minder goed, ik denk dan altijd dat de vorm niet al te best is. Maar zodra het weer wat warmer word ga ik steeds beter rijden.[/quote]

Het is niet alleen vorm, zijn ook andere factoren. Denk dat de kou en de dikke laag kleding (weerstand) ook zeker een rol spelen.
Vorige week met +9 en met beenstukken op de ATB reed ik veel beter dan zondag met +2 en mijn Assos lange broek.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

foosho
Forum-lid

foosho 09 feb 2010 12:10

Prachtig betoog GastheerG, helemaal mee eens :)

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 09 feb 2010 12:30

Ja Hans. Probeer nu maar eens om niet terug enthousiast te worden. ;)

Mijn bescheiden advies:

Als je geen plezier beleeft aan de trainingsschema's begin je met die weg te gooien. Da's mooi want dat had je al gedaan. De 1e stap naar de Ronde is dus eigenlijk al gezet. :)

Vervolgens ga je gewoon lekker voor je plezier fietsen en zorg je er voor dat je met name in het weekend wat langere ritten kunt maken. Leg de nadruk op duurvermogen want dat moet er voor zorgen dat je begin april over de finish komt. Daarbij kan het ook wel makkelijk zijn als je een tussendoel stelt. Dat kan bijvoorbeeld een leuke toertocht zijn. Zo kun je op 20 maart de Omloop Passage fitness rijden vanuit Gent (130km) en een week voor de ronde heb je nog de E3 prijs vanuit Harelbeke (ook iets van 130km). Beide tochten zijn grofweg de helft van de afstand en je krijgt al wat van het parcours mee. Een heel aardig nederlands alternatief is de Joop Zoetemelk Classic vanuit Leiden op 20 maart.

En zie je het ondanks alles uiteindelijk toch niet zitten om de ronde te gaan rijden dan kun je dat altijd nog in de week voor de rit beslissen. Nu ben je misschien wat teleurgesteld door het weer maar als over een week de zon weer schijnt ben je het snel weer vergeten. Bovendien is het aantal kilometers wat je al hebt staan gewoon een uitstekende basis. Volgens mij komt het helemaal goed.

hansdarmstrong
Forum-lid

hansdarmstrong 09 feb 2010 12:39

Mijn madam vindt ook dat ik absoluut moet starten. Dat lijkt me dus geregeld...
Maar het zal de eerstkomende weken op 't gemak en op 't gevoel zijn. Als het gevoel van dwang door zo'n schema bestaat, dan is er iets niet ok. Als ik in maart een aantal langere tochten zie ik wel wat ik doe.

Bedankt voor steun en voor de zeer nuttige tips! Er zal normaal gezien iemand in de buurt zijn met de wagen die wat kledij en/of eten kan toestoppen, voor de bergzone (in de bergzone wil ik niet bijdragen aan de chaos door een volger in te zetten). Die zullen op de Muur staan en mij vervolgens opladen in Ninove.

amateurke
Forum-lid

amateurke 09 feb 2010 14:39

Hans, moet je (voor jezelf) persé de volledige ronde (260km) rijden?
Er zijn immers ook andere alternatieven.
Hetgeen je beschrijft komt me heel bekend voor. Ook ik heb het idee minder goed te herstellen in deze omstandigheden en maak zodoende ook minder km dan gepland.
En hoewel de tips wellicht zeer goed zijn; ik zou er niet aan moeten denken om een tocht van 250km uit te fietsen. Ik denk toch echt wel dat je hier de nodige km voor in de benen moet hebben.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

kingjack
Forum-lid

kingjack 09 feb 2010 17:25

Beste Hans,

Ter vergelijking, ik wil dit jaar de 210 km Waalse Pijl rijden en zit qua km dit jaar nu rond de 800.
Starten staat buiten discussie, ook nu ik al 2 weken vanwege ziekte en slecht weer niet aan mijn schema km's kom.
Mate van training bepaald voor mij hoe ik die dag wil gaan beleven.
Met goede benen wil ik wel voor een leuke tijd gaan, anders wordt het gewoon genieten van het parcours en de omgeving.

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 09 feb 2010 17:38

[quote="Kingjack"]...Mate van training bepaalt voor mij hoe ik die dag wil gaan beleven.
Met goede benen wil ik wel voor een leuke tijd gaan, anders wordt het gewoon genieten van het parcours en de omgeving.[/quote]
That's the spirit. Voldoende trainingskilometers betekent een leuke tijd neerzetten. Wat minder goede benen betekent waarschijnlijk een uurtje langer op je zadel zitten, en dus een uurtje langer genieten!

hansdarmstrong
Forum-lid

hansdarmstrong 09 feb 2010 19:13

ik moet nog zien hoe 'muur van Geeraardsbergen' '245 km onderweg' en genieten in 1 zin passen

foosho
Forum-lid

foosho 09 feb 2010 19:17

Ervaringen waar je het meeste bij afziet onthoud je het beste en geven uiteindelijk de meeste voldoening! :)
(leuk voor achteraf dus :D)

Plaats reactie