Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kapotte fiets opbouwen met nieuw kader

Finche
Forum-lid

Finche 18 aug 2020 18:31

Dag fietskenners!

Ik ben enkele maanden geleden aangereden, waarna mijn fiets 'perte totale' is verklaard. Het carbon kader is gebroken op de staande achtervork, en ook op de bovenbuis is een beetje gebarsten. Verder niet echt opvallende grote beschadigingen aan het kader...

Voor de rest is ook mijn carbon stuur gebroken, en de derailleurpad. Achterwiel staat ook helemaal krom. Dit moet dus vervangen/hersteld worden. Alle andere onderdelen zou ik willen hergebruiken en van hieruit een nieuwe fiets opbouwen.

Nu vraag ik me af:
1) Is het kader te herstellen, of is dit te risicovol (misschien wel meer onzichtbare schade) en de kost niet waard?
2) Hou ik de tweedehandsmarkt in de gaten, koop ik een bij een dealer of zoek ik een chinees kader? Vooral in dat laatste geval: welke zijn betrouwbare 'merken'? Ik ben hier totale leek in. Wat mag een kader (voor velgremmen) kosten, en waar moet ik opletten dat hij compatibel is met mijn onderdelen (ultegra groepset en remmen)?
3) Waar moet ik op letten bij opbouw van een fiets? Ik heb dit nog nooit eerder gedaan... Is er ergens een goede tutorial?

Alvast bedankt!

krokie
Forum-lid

krokie 19 aug 2020 13:47

Zelfde gehad.
Is vaak te herstellen maar reken op behoorlijke bedragen per breuk, zeker als het ook nog gespoten moet worden.
In de tijd dat ik in de lappenmand zat heb ik een top passend gebruikt frame gevonden voor 600 euro en opgebouwd met de onderdelen van de kapotte fiets. Leuk werk en tegen een lagere prijs dan herstel van frame en zadelpen.
Bijkomend voordeel, je weet precies hoe hij in elkaar zit en kunt al het onderhoud zelf doen.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

krokie
Forum-lid

krokie 19 aug 2020 14:01

aanvullend, waar je op moet letten bij een gebruikt frame:
Kijk naar beschadigingen (klop er eens op met je nagel als je twijfelt, je weet nu hoe gebroken carbon klinkt) en naar de verkoper :-) Bij carbon krijg je nooit honderd procent zekerheid, maar een beetje vertrouwen mag.
Kijk naar welk frame je zou willen hebben (en dan vooral de maat/geometrie), kijk evt naar de ruimte voor de banden (mocht je bredere willen), type remmen (velg of schijf). indien velg kijk dan naar of je huidige remmen direct mount zijn of niet.
Kijk in de specs naar de bottom bracket, zit er bij een gebruikt frame vast al in, deze bepaalt of je oude past en ook welk merk crank je nodig hebt. Eventueel moet je die dan vervangen (daar heb je wel tools voor nodig)
Als je geen gereedschap en montage standaard hebt, vraag dan een kennis of vriend die het heeft.
Voor het hoe eea te doen, er is op dit forum van alles te vinden over opbouw, en op Youtube staat ook echt alles.
De lastige zaken zijn die waar je speciaal gereedschap voor nodig hebt, en de voorderailleeur afstellen
Alles aanschaffen kost ook geld.
Ik lees dat ook je achterwiel en stuur vervangen moet worden.
Alles bij elkaar kun je dan ook uitkijken naar een complete fiets en je onderdelen los verkopen als je de opbouw niet ziet zitten.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

marsman
Forum-lid

marsman 19 aug 2020 14:12

Ik weet niet wat je budget is. Maar ik zou het niet laten repareren. Kosten zijn hoog (ben je verzekerd?) en er zijn best wat zaken die ook nog moeten worden vervangen naast je frame.

Als je kijkt naar het budget, dan is het beter om de nog goede onderdelen van je fiets te halen en die op Marktplaats te verkopen. Met dat geld heb je een goede basis voor een andere fiets.

Als je nog nooit een fiets hebt opgebouwd, wat ik een beetje teruglees in je vragen, begin dat aub niet aan een Chinees.

Er zijn ook dealers die 2e hands fietsen verkopen. CC53 in Zaltbommel heeft een mooi aantal fietsen staan.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Finche
Forum-lid

Finche 19 aug 2020 14:22

Top, bedankt voor je reactie! Ik heb een carbon frame op het oog voor 400 tweedehands. Dit zou waarschijnlijk een faire prijs zijn dus? Ik kijk er wel naar uit om zelf op te bouwen inderdaad!

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 19 aug 2020 14:25

Dat hangt helemaal van het frame af. Voor dat geld koop je ook een gehaald nieuwe.

Maar welke onderdelen denk je nog te hergebruiken? Zo te horen is bijna alles kapot?

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 19 aug 2020 14:28

Als je een courante maat hebt en wat uitkijkt koop je voor 500 Euro een nieuw carbon frame (incl voorvork en balhoofdlagers)
I know myself like no one else
Nothing to defend

rchv
Forum-lid

Gebruikersavatar rchv 19 aug 2020 19:28

Kijk eens bij Salden, ik heb daar een heel mooi Wilier frame voor leuke prijs vandaan. Ik heb alles overgebouwd van mijn vorige fiets naar dit frame en vond het een mooie klus, leer je meteen hoe je eea monteert ;) (hoop youtube)

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 20 aug 2020 09:19

Redenen om je frame te laten repareren:
- Een goede reparateur doet dit zodanig dat de reparatie net zo goed (en veilig dus!) is als het origineel
- Je bent gehecht aan het frame
- Een frame vervangen is duurder dan de reparatie (in het geval van een high-end frame)
- Het is duurzamer dan iets nieuws kopen

Redenen om een nieuw frame te kopen
- Je frame wordt er marginaal zwaarder van (orde-grootte 50 gram of minder)
- Je wilt wel weer iets nieuws
- Een frame repareren is duurder dan vervangen (in het geval van een low of mid-end frame)

Ikzelf koos toen ik 2 jaar geleden mijn bovenbuis aan barrels reed voor reparatie, precies om de redenen die ik hierboven noem (ondanks dat het frame uit 2009 kwam; ik heb nog steeds geen spijt van deze keuze)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

buddo
Forum-lid

buddo 20 aug 2020 10:57

Finche schreef: 18 aug 2020 18:31 1) Is het kader te herstellen, of is dit te risicovol (misschien wel meer onzichtbare schade) en de kost niet waard?
Ligt natuurlijk ook aan welk frame het is. Vraag eens een offerte, dan heb je een referentie en kun je bepalen of je dat er voor over hebt.

Finche schreef: 18 aug 2020 18:31 2) Hou ik de tweedehandsmarkt in de gaten, koop ik een bij een dealer of zoek ik een chinees kader?
Dat ligt er natuurlijk ook aan wat je wil en wat je budget is... hier kunnen wij geen zinnig antwoord op geven.

Finche schreef: 18 aug 2020 18:31 Wat mag een kader (voor velgremmen) kosten...
Ook hier kunnen we geen antwoord op geven... er zijn frames in aluminium van een paar honderd euro tot frames van carbon van duizenden euro's.

Finche schreef: 18 aug 2020 18:31 3) Waar moet ik op letten bij opbouw van een fiets? Ik heb dit nog nooit eerder gedaan... Is er ergens een goede tutorial?
Los van de handleiding en of je het kunt... hou ook rekening met eventueel gereedschap dat je moet aanschaffen.

Maar gezien al bovenstaande onbekendheden en gebrek aan ervaring misschien eerst zaak om je budget te bepalen, dan je eisen/wensen daarbij en dan de beste oplossing zoeken?

Finche
Forum-lid

Finche 20 aug 2020 11:42

Bedankt voor alle reacties en de tips!

Goh, alles kapot is wat overdreven: derailleur voor en achter lijken mij zeker nog bruikbaar, remmen ook, crankstel, cassette, mijn tweede wielset,... het lijkt me veel rompslomp om al die onderdelen (en mijn stock aan reserve-onderdelen) tweedehands te gaan verkopen, en waarschijnlijk minder voordelig dan het eventueel later verkopen als geheel (m.n. een goede nieuw opgebouwde fiets).

Ik had bovendien al een nieuwe fiets aangeschaft (ik kan geen week zonder - upgrade naar schijfremmen dus wel andere onderdelen dan mijn vorige fiets), en dit zou dan mijn reservefiets worden, en om uit te lenen aan vrienden of vast op de tacx te zetten.

Ik kan bij een ex-prof dus een carbon frame aanschaffen (nieuw, maar aan 'outlet'-voorwaarden), en hij stelde ook voor om voor ong. €100 ook de opbouw te doen. Gezien mijn beperkte ervaring ben ik nog wel geneigd om daar op in te gaan...

Het kapotte frame is een ROSE X-lite 3000 kader (editie 2017 of zo?) dus eerder mid-end en de herstelkost misschien niet helemaal waard.

synapse
Forum-lid

Gebruikersavatar synapse 20 aug 2020 11:47

Als je aangereden bent door een auto is de bestuurder gewoon aansprakelijk, ook al kon hij er misschien niets aan doen.
In dar geval zou ik de schade laten taxeren en aansturen op een nieuw frame en onderdelen die niet meer te gebruiken zijn en overzetten van de onbeschadigde onderdelen door een fietsenmaker.
Courir c'est mourir un peu

Plaats reactie