Zijn alle dingen die je moet doen en laten om beter te trainen wel zo leuk voor iedereen?
Mag je ook nog gewoon een mooi weer fietser zijn?
Het lijstje met dingen die niet uitmaken voor de snelheid van de fiets groeit gestaag hier op het forum. Nu zijn de wielen weer het nieuwe stokpaardje. Gewicht maakt niet meer uit. Ultegra is even goed als Dura Ace en 105 is even goed als Ultegra. Dura Ace en 105 zijn dus even goed, die 1000 euro extra zit alleen in de naam

Waarom de mensen die deze zaken zo stellen nog geld uitgeven aan fietsen is mij een compleet raadsel.
Natuurlijk gaat het om kleine verschillen. Dat is juist het mooie van de wielersport. De benen moeten het doen en met het materiaal kun je de puntjes op de i zetten. Maar de verschillen zijn echt wel merkbaar, een klein beetje in snelheid wat meer in het gevoel en nog meer in uitstraling.
Je kunt gaan trainen tot je een ons weegt maar de kans dat je ooit een fietsprestatie van enige significantie neerzet is vrijwel nihil. De kans dat je ooit een fiets kunt bezitten waarop in theorie een toprenner een grote koers kan winnen is een stuk groter. Waarom zou je daar dan niet naar mogen streven? Het bezit van de mooie en goede fiets mag toch ook gewoon een deel van de hobby zijn?
Persoonlijk vind ik een paar goede wielen een enorme upgrade. Van slappe, zware instap wielen wordt ik niet vrolijk. Van mij persoonlijk hoeft dat geen hoog carbon te zijn maar een aluminium setje van 300-600 euro zorgt voor een stuk beter gedrag in de bochten.
Maar onder de streep moet je dus niet teveel naar advies van anderen luisteren maar zelf je prioriteiten stellen. Voldoet de Solace voor jou qua uiterlijk, stijfheid en is de geometrie toereikend om diep genoeg te gaan zitten? Dan kun je deze fiets gaan upgraden. is dat niet het geval dan kun je wellicht beter op zoek gaan naar een betere basis.