Aero vs lange BBL?
Kan iemand in mensentaal (of toch begrijpbaar voor fietsliefhebbers die absoluut niets van technische aspecten kennen
uitleggen waarom aero moeilijk of niet samengaat met lange benen? Ik overweeg een aero model te kopen (Giant Propel of BMC Timemachine Road) maar meet 202 cm (BBL 101). Volgens de verkopers die ik sprak 'zeker doenbaar', maar wil zeker zijn dat ik geen problemen ga krijgen mbt houding en eventueel blesureleed..
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Als je diep kan zitten kan een aero geometrie.
Wel even volgende bedenking,
Veel fietsers met in verhouding lange benen zitten op een fiets met endurance geometrie even aero (diep) als iemand met korte benen op een fiets met aero geometrie.
Op de foto's de renner Connor Dunne, lengte 204 cm

Wel even volgende bedenking,
Veel fietsers met in verhouding lange benen zitten op een fiets met endurance geometrie even aero (diep) als iemand met korte benen op een fiets met aero geometrie.
Op de foto's de renner Connor Dunne, lengte 204 cm

Laatst gewijzigd door Lcsmet op 08 jun 2020 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Simpel gezegd;
Je benen bepalen hoe hoog je fiets moet zijn.
De rest van je lichaam (bovenlichaam, armen) bepaalt hoe lang je fiets moet zijn.
Elke fiets heeft voor een bepaalde maat een bepaalde lengte en een bepaalde hoogte. Bij aero fietsen is de fiets langer bij een bepaalde hoogte, dan bij comfort fietsen.
Jouw benen, maken dat jij je zadel hoog moet zetten, waardoor je, als je een fiets koopt die qua lengte bij je bovenlichaam past, een forse "drop" hebt. (de afstand die je naar beneden moet om bij je stuur te kunnen) Niet iedereen kan of wil zo diep zitten.
Bij aero fietsen ga je de drop nog wat vergroten. Als je erg lenig bent, of lange armen hebt die de drop voor je opvangen, hoeft het geen probleem te zijn. Anders eindig je met een aero racer met een korte stuurpen en enkele cm's aan spacers, waardoor de mooie looks van een dergelijk frame in mijn ogen volledig verdwenen zijn.
Je benen bepalen hoe hoog je fiets moet zijn.
De rest van je lichaam (bovenlichaam, armen) bepaalt hoe lang je fiets moet zijn.
Elke fiets heeft voor een bepaalde maat een bepaalde lengte en een bepaalde hoogte. Bij aero fietsen is de fiets langer bij een bepaalde hoogte, dan bij comfort fietsen.
Jouw benen, maken dat jij je zadel hoog moet zetten, waardoor je, als je een fiets koopt die qua lengte bij je bovenlichaam past, een forse "drop" hebt. (de afstand die je naar beneden moet om bij je stuur te kunnen) Niet iedereen kan of wil zo diep zitten.
Bij aero fietsen ga je de drop nog wat vergroten. Als je erg lenig bent, of lange armen hebt die de drop voor je opvangen, hoeft het geen probleem te zijn. Anders eindig je met een aero racer met een korte stuurpen en enkele cm's aan spacers, waardoor de mooie looks van een dergelijk frame in mijn ogen volledig verdwenen zijn.
Bedankt, leerrijk!
Dus als ik het goed begrepen heb zit je als persoon met lange BBL op een endurance model sowieso al aero, en op een aero model "héél aero"..
De vraag is wanneer "héél aero" teveel wordt, maar neem aan dat dit voor iedereen verschilt en het dus kwestie is van de stap te wagen en te hopen dat het je bevalt..
@ Ernie, bedoel je dat de Canyon Aeroad een hogere stack en reach heeft?
Als ik het naast elkaar zet:
BMC Timemachine 61: zitbuis 611, stack 598, reach 413
Giant Propeln XL: zitbuis 595, stack 595, reach 412
Canyon Aeroad 2XL: zitbuis 587, stack 612, reach 423
Of kijk ik hier naar de verkeerde parameters?
Dus als ik het goed begrepen heb zit je als persoon met lange BBL op een endurance model sowieso al aero, en op een aero model "héél aero"..
@ Ernie, bedoel je dat de Canyon Aeroad een hogere stack en reach heeft?
Als ik het naast elkaar zet:
BMC Timemachine 61: zitbuis 611, stack 598, reach 413
Giant Propeln XL: zitbuis 595, stack 595, reach 412
Canyon Aeroad 2XL: zitbuis 587, stack 612, reach 423
Of kijk ik hier naar de verkeerde parameters?
Zeker een lang persoon met een sportieve zit heeft die reach wel nodig.
Canyon heeft dan ook nog het voordeel dat je na een paar weken proberen nog kunt overstappen naar een Ultimate of Endurace.
Persoonlijk ben ik geen fan van Canyon maar als ik zo lang zou zijn, zou ik dat wel zijn.
Een Storck Aerfast zou ook nog een optie kunnen zijn.
Canyon heeft dan ook nog het voordeel dat je na een paar weken proberen nog kunt overstappen naar een Ultimate of Endurace.
Persoonlijk ben ik geen fan van Canyon maar als ik zo lang zou zijn, zou ik dat wel zijn.
Een Storck Aerfast zou ook nog een optie kunnen zijn.
Campagnolo Ultra Dork
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Scott Foil ook nog. Zit tov de andere aero racers net wat minder diep/ver 608 - 403