Stelschroef achterderailleurkabel kapot
Van mijn Campagnolo Mirage, 8 speed achterderailleur is de stelschroef van de kabel op een vervelende manier afgebroken (zie vooral foto 2).
Iemand een suggestie voor hoe ik h'm alsnog eruit krijg?
Iemand een suggestie voor hoe ik h'm alsnog eruit krijg?
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."
-
- Forum-lid
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29
Grabit screw/bolt extractor
Kruipolie inspuiten, warm maken. Twee keer herhalen met geforceerd koelen tussendoor. Dan moet het met een linkse tap gewoon eruit kunnen.
Als je geen linkse tap hebt, of kunt kopen dan boormachine erop en rechtsom draaiend uitboren. Dat werkt alleen als het uiteinde ook echt ín de schroefdraad is afgebroken, niet tegen de kraag aan want dan krijg je hem nooit eruit.
Truc is dat je het stelschroefje heus niet eruit gaat boren. Dat zou de derrie beschadigen. De clou is dat er zoveel kracht op gezet wordt dat de schroef alsnog los raakt en je hem door de derailleur heen draait.
Als je geen linkse tap hebt, of kunt kopen dan boormachine erop en rechtsom draaiend uitboren. Dat werkt alleen als het uiteinde ook echt ín de schroefdraad is afgebroken, niet tegen de kraag aan want dan krijg je hem nooit eruit.
Truc is dat je het stelschroefje heus niet eruit gaat boren. Dat zou de derrie beschadigen. De clou is dat er zoveel kracht op gezet wordt dat de schroef alsnog los raakt en je hem door de derailleur heen draait.
Dogma F
Ik zou iets langs de onderkant erin duwen dat net pakt. Probeer met een fijne platte schroevendraaier of een torx. Langs de onderkant kan je duwen en pakt het beter. Je draait met de wijzers van de klok mee.
Als dat niet lukt me een fijne boor, net iets dikker dan de opening van schroef maar zeker dunner dan opening in de derailleur langs onder erin boren.
Met gelukt duwt/draait boor je schroef eruit. Probeer met metaal boor. Meestal is de kracht om in de schroef te boren groter dan de wrijving in de schroefdraad. De boor boort dan niet in schroef, maar de schroef draait eruit. Dus weer met wijzer mee boren.
Moest je wel in de schroef beginnen boren, eventueel een houtboor nemen (die nadien wel voor vuilbak is).
Als dat niet lukt me een fijne boor, net iets dikker dan de opening van schroef maar zeker dunner dan opening in de derailleur langs onder erin boren.
Met gelukt duwt/draait boor je schroef eruit. Probeer met metaal boor. Meestal is de kracht om in de schroef te boren groter dan de wrijving in de schroefdraad. De boor boort dan niet in schroef, maar de schroef draait eruit. Dus weer met wijzer mee boren.
Moest je wel in de schroef beginnen boren, eventueel een houtboor nemen (die nadien wel voor vuilbak is).
-
- Forum-lid
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13
Methode van Keezx +1
Bedankt allen voor de suggesties tot dusver.

Raakt de schroefdraad van de derailleur op deze manier niet beschadigd?
Ik ga kijken of ik eraan kan komen.
Deze houd ik ook in gedachte. Trouwens, ik heb ergens iets gelezen over kruipolie met en kruipolie zonder koolstof. Geen idee wat precies de functie is, maar is het hiervoor relevant of kan ik dat negeren?
Ik haal dan liever een tap. Het experiment met het boren vind ik te link, daar vertrouw ik mezelf niet mee.Ramon73 schreef: ↑19 mei 2020 00:22 Als je geen linkse tap hebt, of kunt kopen dan boormachine erop en rechtsom draaiend uitboren. Dat werkt alleen als het uiteinde ook echt ín de schroefdraad is afgebroken, niet tegen de kraag aan want dan krijg je hem nooit eruit.
Truc is dat je het stelschroefje heus niet eruit gaat boren. Dat zou de derrie beschadigen. De clou is dat er zoveel kracht op gezet wordt dat de schroef alsnog los raakt en je hem door de derailleur heen draait.
Goeie!

"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."
Langs onder werken heeft als voordeel dat de kracht die je zet tenminste werkt in de richting dat de moer moet.CMP schreef: ↑19 mei 2020 09:40 Gevaar van langs de onderkant boren is dat als de boor zich vastvreet in het restant van de moer, je een ander probleem hebt: boor - derailleur - restant moer vast aan boor.
Torx vanaf bovenkant zoals Keezx aangeeft of Grabit screw/bolt extractor van Memento_Mori zijn de betere oplossingen naar mijn mening.
Ik heb het probleem gehad met 2 9 speed campa derailleurs en bij beide lukte het boren zonder probleem.
Hetgeen gebeurt is dat de boor meer kracht nodig heeft om in de moer te boren dan dat de schroefdraad de bout tegenhoudt. De afgebroken moer draait er gewoon uit.
Maar mijn belangrijkste punt is dat langs onder moet werken; dat voorkom je ook dat je een links tap nodig hebt.
Wat je niet langs onder lukt zal nooit gaan langs de bovenkant.
Helaas (nog) niet. Ik heb eerst geprobeerd het schroefje van de onderkant te verwijderen zoals je voorstelde. Toen dat niet lukte heb ik geprobeerd hem eruit te krijgen met het linkse tab setje van Gamma (3mm). Ook dat lukte niet omdat het afgebroken stukje stelschroef dat nog in zit volgens mij van een vrij zacht materiaal was. Eerst scheurde hij wat toen ik het bitje erin sloeg, en toen ik hem eruit probeerde te draaien brokkelde hij gewoon verder af. Er zit nog steeds een gedeelte in de derailleur.
Btw, ik zal een nieuwe stelschroef nodig hebben straks, dus als je eentje weet ....
Btw, ik zal een nieuwe stelschroef nodig hebben straks, dus als je eentje weet ....
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."