Nieuw wiel voor een oude racefiets
Beste heren en dames,
Sinds kort ben ik bezig met het opknappen van een oldtimer racefiets waarvan het achterwiel kort gezegd naar de haaien kan. Er moet dus een vervangend wiel komen en dat lijkt knap lastig.
Dit is waar ik naar op zoek ben:
Achterwiel 28 inch (622) voor 7 speed cassette met een velgbed van +- 14 mm en een inbouwmaat voor 126 mm
7 speed cassette wil ik omdat de huidige prima is en ik die gewoon wil overzetten op het nieuwe wiel.
14 mm velgbed wil ik omdat een stadsfiets velgbreedte er gewoon niet uitziet op een mooie racefiets.
De inbouwmaat spreekt voor zich.
Een vereiste voor het aantal spaken heb ik niet.
Nu heb ik uuren gezocht en rondgebeld zonder heel bevredigend resultaat.. Aan de telefoon werd mij verteld dat een dergelijk wiel heel moeilijk te vinden zal zijn en er tegenwoordig alleen partijen zijn die zo'n wiel speciaal kunnen samenstellen voor mij uit losse velgen, spaken en naven.
Na heel veel opties (o.a. wiel kopen voor 8/9/10 speed en alleen de body vervangen) heb ik besloten het volgende te doen.
Dit wiel: https://www.gransier.nl/nl/achterwiel-2 ... aaf-zilver
Met deze vulring: https://www.gransier.nl/nl/vulring-voor ... speed-body
Deze samenstelling is voor mij nagenoeg perfect omdat het zeer goedkoop is en deze samenstelling aan elk criterium kan voldoen behalve de inbouwmaat.. Van het nieuwe wiel is dat namelijk 135 mm.
Mijn vraag aan jullie is dus of ik mijn vork met 1 cm uit kan rekken. Valt dit binnen de marge?
En mocht dit toch te veel zijn, kan het kwaad om dit ringetje van het nieuwe wiel te verwijderen (zie bijlage) en 1 cm van de holle as weg te slijpen om die ene centimeter te winnen? De borgfunctie lijkt namelijk wel intact te blijven.
Ik hoor het graag wat jullie van dit idee vinden of waar ik zo'n niet custom made wiel anders vandaan kan toveren.
Alvast bedankt iedereen!
Sinds kort ben ik bezig met het opknappen van een oldtimer racefiets waarvan het achterwiel kort gezegd naar de haaien kan. Er moet dus een vervangend wiel komen en dat lijkt knap lastig.
Dit is waar ik naar op zoek ben:
Achterwiel 28 inch (622) voor 7 speed cassette met een velgbed van +- 14 mm en een inbouwmaat voor 126 mm
7 speed cassette wil ik omdat de huidige prima is en ik die gewoon wil overzetten op het nieuwe wiel.
14 mm velgbed wil ik omdat een stadsfiets velgbreedte er gewoon niet uitziet op een mooie racefiets.
De inbouwmaat spreekt voor zich.
Een vereiste voor het aantal spaken heb ik niet.
Nu heb ik uuren gezocht en rondgebeld zonder heel bevredigend resultaat.. Aan de telefoon werd mij verteld dat een dergelijk wiel heel moeilijk te vinden zal zijn en er tegenwoordig alleen partijen zijn die zo'n wiel speciaal kunnen samenstellen voor mij uit losse velgen, spaken en naven.
Na heel veel opties (o.a. wiel kopen voor 8/9/10 speed en alleen de body vervangen) heb ik besloten het volgende te doen.
Deze samenstelling is voor mij nagenoeg perfect omdat het zeer goedkoop is en deze samenstelling aan elk criterium kan voldoen behalve de inbouwmaat.. Van het nieuwe wiel is dat namelijk 135 mm.
Mijn vraag aan jullie is dus of ik mijn vork met 1 cm uit kan rekken. Valt dit binnen de marge?
En mocht dit toch te veel zijn, kan het kwaad om dit ringetje van het nieuwe wiel te verwijderen (zie bijlage) en 1 cm van de holle as weg te slijpen om die ene centimeter te winnen? De borgfunctie lijkt namelijk wel intact te blijven.
Ik hoor het graag wat jullie van dit idee vinden of waar ik zo'n niet custom made wiel anders vandaan kan toveren.
Alvast bedankt iedereen!
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Die as kan inderdaad ingekort worden, maar het wiel moet daarna wel weer gecentreerd worden, dat lukt niet iedereen zonder ervaring op dat gebied....Jordan5 schreef: ↑13 mei 2020 15:20
Alvast bedankt iedereen!
Waar zit je?
Ik ben iemand die zoiets doet voor een flesje wijn.....
Edit: een stalen frame kan zonder meer worden uitgebogen van 126 mm naar 135 mm, maar 135 is (nog) geen gangbare maat voor racefietsen, 130 mm is beter.
Laatst gewijzigd door Keezx op 13 mei 2020 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Super! Niet gezien inderdaad. En is ook zoiets ook nieuw te verkrijgen misschien ergens? Het liefst wil ik er geen tweedehands wiel in namelijk.
Ik zou proberen een bedrijf in de buurt te vinden die wielen spaakt. Kijken wat die nog kunnen leveren.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Ah ja, centreren. Niet over nagedacht... ships. Je bedoelt dus dat de velg 0,5 cm moet 'opschuiven' door de spaken aan de ene kant losser te draaien en aan de andere kant weer aan te draaien (+ vervolgens richten) zodat het weer in het midden van de rem komt? Zijn de spaken aan de losdraai-kant dan wel lang genoeg om die halve cm te overbruggen?
Je denkt dus dat de vork niet 1 cm valt uit te rekken?
Ik zit in Amsterdam (Oost). Ik weet niet of dat in de buurt is..
Laatst gewijzigd door Jordan5 op 13 mei 2020 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Het zou dus kunnen.. Dat is goed nieuws. Mee eens dat 130 mm beter is, maar ik kon alleen een 14C wiel vinden met 135 mm inbouw.
Maar als het uit te rekken is, waarom dan die moeite doen met centreren?
Laatst gewijzigd door Jordan5 op 13 mei 2020 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe kan dat nou? Er fietsen zooo veel mensen op jaren 80 en 90 racefietsjes.. Ik had tot een jaar geleden een winkeltje en daar had ik, laat ik zeggen, elk kwartaal zo'n wiel nodig. Hetzij voor een opknapper of voor een klant. Al die keren deed ik er zo'n lelijk 28x1 5/8x1 3/8 wiel in omdat die wel te verkrijgen zijn voor 7S
Tsja, het is incourant en er is weinig vraag naar, ik zou een oud frame meteen uitbuigen naar 130 en een wereld aan wielen wordt beschikbaar.Jordan5 schreef: ↑13 mei 2020 19:41Hoe kan dat nou? Er fietsen zooo veel mensen op jaren 80 en 90 racefietsjes.. Ik had tot een jaar geleden een winkeltje en daar had ik, laat ik zeggen, elk kwartaal zo'n wiel nodig. Hetzij voor een opknapper of voor een klant. Al die keren deed ik er zo'n lelijk 28x1 5/8x1 3/8 wiel in omdat die wel te verkrijgen zijn voor 7S
Bij b.v. defietsenmaker.nl vind je vast nog wel een oude NOS Shimano 126 mm/7 speed naaf, maar een compleet wiel niet, dat moet dan nog gespaakt worden met de velg nnaar wens.
Ik zal bij m'n ouwe rommel eens kijken of ik nog een 126 mm Shimano naaf heb, een velg heb ik zeker wel en mogelijk rolt er wat uit, ik woon niet ver NW van A'dam....
Herhaal dit niet onnodig
Misschien zit je dan nog te kijken of de juiste body er op zit? Uniglide of HG etc.