Carbon wielset
-
Danny091283
- Forum-lid
Het is dus vooral de looks ipv performance die je er uit haalt.
Rijd een Corbon wiel qua feeling nou echt anders?
Ik wil het liefst geen al te hoge velg aangezien het hier in Nederland best vaak waait.
Zit er nog een verschil qua kwaliteit in lagers van zo'n wiel tov de standaard wielen die ik nu heb? Gaat een wiel langer mee tov wat ik nu heb?
Ik wil het liefst geen al te hoge velg aangezien het hier in Nederland best vaak waait.
Zit er nog een verschil qua kwaliteit in lagers van zo'n wiel tov de standaard wielen die ik nu heb? Gaat een wiel langer mee tov wat ik nu heb?
-
DeletedUser02
- Forum-lid HC
Ik heb zowel een set high end hoge carbon wielen als lage aluminium wielen. Die laatste rijden en remmen objectief gezien beter. Hoge wielen doen het vooral goed als je naast de fiets staat. De goedkopere carbon wielen zou ik sowieso laten voor wat het is. Technisch gezien prima, maar het bied je geen enkel voordeel (waarschijnlijk lever je nog het nodige in op comfort ook).
- Maatwielen
- Forum-lid
- Contact
Ja, experimenteer wat met zadelhoogte, stuurhoogte, lengte stuurpen.
Probeer zo lang mogelijk met je handen onder in de beugel te rijden, met de armen liefst nog lichtjes gebogen.
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
-
Danny091283
- Forum-lid
Experimenteren met mijn lengte stuurpen en zadelhoogte ga ik niet doen. Ik heb een bikefit gehad en alles staat prima afgesteld. Het enige wat ik heb aangepast is om 1 spacer uit mijn stuurpen te halen. Ik krijg nu geen last meer van mijn rug en zou er inprinciepe nog wel 1 tussen uit kunnen halen.
Verder rij ik altijd met mijn handjes bovenop, vind ik wat comfortabeler rijden. Ik ga eigenlijk alleen in de beugels bij veel wind.
Verder rij ik altijd met mijn handjes bovenop, vind ik wat comfortabeler rijden. Ik ga eigenlijk alleen in de beugels bij veel wind.
Naast looks (zie je wat minder als je op de fiets zit), geniet ik ook van het 'zoef' geluid wanneer je met hoog carbon over een strak wegdek rijdt.Danny091283 schreef: ↑01 mei 2020 10:51 Het is dus vooral de looks ipv performance die je er uit haalt.
Er zal zeker verschil zitten in kwaliteit van de lagers, maar daar merk je weinig van. Met name de afdichting merk je op langere termijn. Overigens helpt het erg om periodiek de endcaps te verwijderen, boel schoon te maken en in te vetten. Dan gaat ieder lager langer mee en blijft het soepel draaien.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
- Maatwielen
- Forum-lid
- Contact
Zo'n Bikefit is niet heilig. Ik zou zeker wat proberen. Ga op je gevoel af. Ik kan zelf urenlang met de handen in de beugels rijden als het moet, zonder ergens last van te krijgen (behalve van de benen dan). Als je een hoger gemiddelde wilt rijden, moet je het zeker ook daar zoeken,Danny091283 schreef: ↑01 mei 2020 12:40 Experimenteren met mijn lengte stuurpen en zadelhoogte ga ik niet doen. Ik heb een bikefit gehad en alles staat prima afgesteld. Het enige wat ik heb aangepast is om 1 spacer uit mijn stuurpen te halen. Ik krijg nu geen last meer van mijn rug en zou er inprinciepe nog wel 1 tussen uit kunnen halen.
Groet,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
En toch is daar voor de gemiddelde wielertoerist meer te halen qua snelheidswinst dan met hoge/aerodynamische wielen.Danny091283 schreef: ↑01 mei 2020 12:40 Verder rij ik altijd met mijn handjes bovenop, vind ik wat comfortabeler rijden. Ik ga eigenlijk alleen in de beugels bij veel wind.
Wat overigens niet wil zeggen dat je daar niet in moet investeren... het moraal wil soms wel een oppepper krijgen waardoor je "ineens" lekkerder fietst met een nieuw setje wielen
-
DeletedUser02
- Forum-lid HC
+1!
Carbon wielen zijn gewoon erg gaaf, maar rationele argumenten om €1.200+ uit te geven zijn schaars. Rijkwaliteit is er nog wel eentje die zelden genoemd en nog wel eens onderschat wordt, maar daarvoor denk ik dat je met een goede aluminium set beter af bent (of naar het hogere prijssegment van carbon gaat) en is sowieso lastig te testen.
Bij losse componenten zoals naven en lagers kijk je vooral naar levensduur en bouwkwaliteit. Ceramische lagers bijvoorbeeld (wat meestal hybride lagers met stalen races en ceramische kogels zijn) is ook alleen maar marketing. Feit dat ze zo soepel draaien is door de lichtere olie die gebruikt wordt en/of gebrek aan seals die water tegenhouden, maar dus ook veel vaker gesmeerd moet worden. Voor die prijzen ben je beter af met een hoger segment stalen lagers die minder onderhoud nodig hebben én goedkoper zijn.
-
Danny091283
- Forum-lid
De set waar ik naar heb zitten kijken is ongeveer 1300 euro. Het is qua looks wel erg tofenmij is verteld dat ik een hele andere fiets zo krijg die stijfer is en meer respons geeft. Ook vertelden ze me dat het wiel de rijervaring comfortabeler maakt doordat carbon minder trillingen door geeft dan alu.ypuh schreef: ↑01 mei 2020 13:47+1!
Carbon wielen zijn gewoon erg gaaf, maar rationele argumenten om €1.200+ uit te geven zijn schaars. Rijkwaliteit is er nog wel eentje die zelden genoemd en nog wel eens onderschat wordt, maar daarvoor denk ik dat je met een goede aluminium set beter af bent (of naar het hogere prijssegment van carbon gaat) en is sowieso lastig te testen.
Bij losse componenten zoals naven en lagers kijk je vooral naar levensduur en bouwkwaliteit. Ceramische lagers bijvoorbeeld (wat meestal hybride lagers met stalen races en ceramische kogels zijn) is ook alleen maar marketing. Feit dat ze zo soepel draaien is door de lichtere olie die gebruikt wordt en/of gebrek aan seals die water tegenhouden, maar dus ook veel vaker gesmeerd moet worden. Voor die prijzen ben je beter af met een hoger segment stalen lagers die minder onderhoud nodig hebben én goedkoper zijn.
Dat geluidje ben ik wel benieuwd naar
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
Dan heb je een goede verkoper getroffen.
EN stijver EN comfortabeler?? En ook nog eens sneller...
-
Danny091283
- Forum-lid
Is dus niets van waar?japiecarbon schreef: ↑02 mei 2020 00:11 Dan heb je een goede verkoper getroffen.