Carbon velg beschadigt band
Betreft Reynolds AR41 velg. Na slechts 375km met de nieuwe fiets vanmiddag een knal en een lege band. Lang verhaal kort gehouden: de buitenband heeft een snee vlak boven de hieldraad. Nadere inspectie leert dat op andere plekken de band ook bijna doorgesneden is.
De andere band vertoond geen schade.
Ik ga er vanuit dat de velg niet goed afgewerkt is bij de productie van deze velg. Fiets/velg is nog heel nieuw, garantie geval aangekaart bij de verkoper.
Ik neem aan dat dit geen andere oorzaak kan hebben of denken jullie van wel?
De andere band vertoond geen schade.
Ik ga er vanuit dat de velg niet goed afgewerkt is bij de productie van deze velg. Fiets/velg is nog heel nieuw, garantie geval aangekaart bij de verkoper.
Ik neem aan dat dit geen andere oorzaak kan hebben of denken jullie van wel?
Is dit de eerste band waar dit mee gebeurt? Hoe weet je zeker dat het geen defect van de band zelf is?
Slechts een band beschadigt, de andere is nog als nieuw.
Heb nu de Conti’s weer gemonteerd die er op zaten toen ik de fiets kreeg maar verder niet mee gereden heb. Ga de komende dagen er mee rijden en kijk dan of deze ook sneetjes hebben.
https://www.velonews.com/gear/technical ... -pyrenees/
Iemand die het met Conti’s op deze velgen ook had.
Heb nu de Conti’s weer gemonteerd die er op zaten toen ik de fiets kreeg maar verder niet mee gereden heb. Ga de komende dagen er mee rijden en kijk dan of deze ook sneetjes hebben.
https://www.velonews.com/gear/technical ... -pyrenees/
Iemand die het met Conti’s op deze velgen ook had.
Hier dezelfde ervaring met Vredesteijn fortezza Senso superiore en Reynolds assault velgen. De eerste keer dacht ik dat het de band was, maar vrij snel daarna scheurde ook een tweede band.
De velgen zijn minitieus nagekeken door de wielbouwer maar die kon nergens een scherpe rand vinden. Voor de zekerheid hebben ze de rand van de velg aan de binnenkant wat bijgeschuurd.
Ergens op het internet heb ik een document gevonden dat een van de fabrikanten van banden met skinwall zijkant aangaf dat deze banden niet gebruikt konden worden in combinatie met carbon velgen. Die zouden de zachte zijkant doorsnijden. Daarna vertrouwde ik het niet meer. Ik heb niet meer met die combinatie gereden.
Ik zou een andere set banden proberen. Is het ook daar niet goed mee zou ik terug gaan naar de winkel waar je de wielen hebt gekocht.
De velgen zijn minitieus nagekeken door de wielbouwer maar die kon nergens een scherpe rand vinden. Voor de zekerheid hebben ze de rand van de velg aan de binnenkant wat bijgeschuurd.
Ergens op het internet heb ik een document gevonden dat een van de fabrikanten van banden met skinwall zijkant aangaf dat deze banden niet gebruikt konden worden in combinatie met carbon velgen. Die zouden de zachte zijkant doorsnijden. Daarna vertrouwde ik het niet meer. Ik heb niet meer met die combinatie gereden.
Ik zou een andere set banden proberen. Is het ook daar niet goed mee zou ik terug gaan naar de winkel waar je de wielen hebt gekocht.
Hi,
Ik sluit het ook niet uit dat het toch de skinwall banden zijn maar de band op het voorwiel is nog helemaal goed. Dan had die ook al (beginnende) schade moeten laten zien.
Waren bij jou op dat moment zowel de voorband als achterband aan het scheuren?. Of maar een van beide en welke?
Verder is de band aan één kant (kant van de ketting) ook meer beschadigt dan aan de kant van de schijfrem.
Ik heb nu andere banden geplaatst. Ik ga daar komende dagen wat ritjes mee doen en eens kijken of ik na een 150 a 200km al iets van beginnende schade kan zien.
Dit.Carbon velgen icm sommige banden is geen succes.
De eerste generatie Schwalbe One had er ook last van (ei in de band). Zelf ook ondervonden op mijn Bora's. Huidige generatie geen problemen meer.
Belangrijk bij carbonvelgen is de afwerking van de velgrand want in veel gevallen is de rand te scherp voor banden met een dunne zijwand. Een fijn schuurpapier eroverheen halen om de scherpe rand te ronden is een optie om inscheuren vlak boven de velgrand te voorkomen. 

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik rij al 4 jaar met Vredenstein senso all weather op fcc tubeless velgen wel met biba.
Ook diverse andere merk banden zonder problemen.
Ik vermoed dat bij sommige banden de zijkant te dun met de druk die er op komt tijdens het rijden.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Sommige merken vermeldden ook dat er met deze banden niet op carbon clincher velgen gereden mocht worden zoals bv. Veloflex deed. Nu hebben ze de productie vernieuwd en mag het weer wel zie ik op de site:
https://www.veloflex.it/en/blog/post/veloflex-sps
https://www.veloflex.it/en/blog/post/veloflex-sps
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 

Bij mij scheurde alleen de voorband en gevoelsmatig op dezelfde plek. Het duurde wel iets langer dan bij jou. Een maand ongeveer schat ik in. Voordat dit gebeurde heb ik overigens ook een behoorlijke tijd zonder problemen met scheuren van de Vredesteijn banden gereden.