Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Prijsstijgingen nemen grote vlucht

thijz
Forum-lid

thijz 04 mar 2020 14:24

Om geld en status geef ik niet zoveel, toen ik halverwege de 30 was ben ik een opleiding gaan doen om van baan te kunnen veranderen. Ik was ongelukkig bij de goedverdienende baan waar ik de rest van mijn leven in had kunnen blijven hangen. Nu verdien ik de helft van wat ik anders verdiend zou hebben en daar heb ik nog nooit spijt van gehad, blij naar het werk en veel tijd om overdag te fietsen. Geld compenseert ongelukkig zijn niet.

Met een minder groot, gewoon modaal, salaris moet je meer keuzes maken. Mijn mindset is daar door iets veranderd, ik begrijp de mensen niet die uit hun eigen zak bijbetalen omdat ze van hun baas een Golfje mogen rijden maar liever in een SUV met grote velgen rijden, ik begrijp elke 2 jaar een nieuw interieur in huis omdat de VT Wonen je zegt dat je nu echt wat anders moet hebben niet en ik begrijp je niet als je 60 km per 2 weken fietst op een 10K fiets. Niet dat ik vind dat je dat allemaal niet moet doen hoor, ik snap het alleen niet.

Maar....op een of andere manier word je toch ook beïnvloed door je omgeving, door de bladen, door reclame's, enz..

Ik kocht pas 5 jaar geleden mijn eerste racefiets in de week nadat ik gestopt was met roken. Mijn keuze was gebaseerd op een week kijken op internet wat wel en wat niet acceptabel was. Het werd een paar jaar oude Cannondale Caad8 voor 600,-, gewoon met 105. Sinds ik hem heb fiets ik ongeveer 2 keer per week en ik ben er 3 keer mee op vakantie geweest. Nooit heb ik me minder gevoeld t.o.v. iemand met een andere fiets en ik heb er ontzettend veel fietsplezier van (gehad).

Na een jaar of 4 fietsen zag ik opeens de dringende noodzaak om er een fiets bij te bezitten, een stalen exemplaar met ruimte voor bredere banden, iets meer voor vakanties geschikt. En het laswerk moest mooi zijn, niet dat je daar beter van fietst maar omdat ik dat mooi vind. En als ik dan toch staal wilde, dan Reynolds 853. En toen ik een frame kocht en daar een groep op ging laten zetten moest dat toch maar Ultegra zijn, al ga ik nooit het verschil merken met 105. Wielen? Doe maar laten bouwen door een expert. Zadel? Mag van leer zijn en 160,- kosten. Rationeel bekeken was het allemaal niet per se nodig en daar waar ik de mens die geld uitgeeft aan iets grotere velgen op zijn al mooie auto niet begrijp blijk ik dus zelf ook aan 'overbodige' zaken geld uit te willen geven.

Wat betreft mijn mountainbike moet ik erg mijn best doen om mezelf met beide voeten op de grond te houden. Ik heb een goed werkende Cube met 26 inch wielen. Werkt prima voor mij voor de 20 keer per jaar dat ik er mee het bos in rijd, ook als dat bos in Oostenrijk is. Als ik geen weet zou hebben van 29 inch fully's zou ik er nog vele jaren 100% tevreden mee zijn en helemaal niets missen. Maar breng ik hem naar de fietsenmaker en vraag ik of die ook de voorvork een servicebeurt wil geven, dan krijg ik als antwoord dat ik hem beter zonder beurt kan 'opfietsen' omdat het anders zonde van mijn geld is. En om redenen die ik zelf niet begrijp kijk ik toch in de Fiets naar de tests van mountainbikes om te zien of er iets bij zit waar ik voor moet gaan sparen. En dan word ik gelukkig weer terug op aarde geroepen als ik een mooie zie, want die kost dan weer minstens 8000 euro ;) .

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 04 mar 2020 17:33

thijz schreef: 04 mar 2020 14:24, ik begrijp de mensen niet die uit hun eigen zak bijbetalen omdat ze van hun baas een Golfje mogen rijden maar liever in een SUV met grote velgen rijden
Simpel; in mijn geval rijplezier. Ik betaal ook wat bij voor een sterke 2 liter ipv een fiscaal en politiek correct 1.6 motortje.
Zie je aan de buitenkant helemaal niks van, rijplezier is stuk hoger.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 04 mar 2020 19:25

SqueeZer schreef: 04 mar 2020 18:47 Ik volg Thijz toch in grote lijnen dat je gelukkiger kan zijn van een minder betaalde job, ik verdien bewust een pak minder maar heb veel meer tijd in return en minder verantwoordelijkheden wat zich vertaald in gelukkiger zijn.

Keerzijde is wel dat je plots iets creatiever moet omspringen met je budget .. langs de andere kant kan ik makkelijker afscheid nemen van zaken met ouder te worden .. het is leuk als het kan maar als het niet meer kan zijn er belangrijkere zaken in het leven om gelukkig van te worden..

Mensen zitten meer dan vroeger in een grote Rat Race denk ik waar alles altijd beter, groter, mooier moet zijn .. vroeger ging een interieur een leven mee en een wagen 10 tot 20 jaar . mode grillen zijn toch iets meer van nu denk ik dan?
Vrij simpel geredeneerd vind ik. Volgens mij kan het overgrote deel van Nederland zich geen stapje terug permitteren en 'meer tijd voor zichzelf nemen'. Dit zijn niet de mensen die meedoen aan de grote Rat Race met een dikke Mercedes voor de deur, maar de mensen die moeite doen om een (sociale huur) woning te bemachtigen en hun kinderen een leuke jeugd en opleiding te bezorgen. Als die een dag minder gaan werken dan gaat dat direct ten koste van hobby's, collegegeld of gezinsvakantie i.p.v. 'gelukkiger worden'. Ik zal niet zeggen dat dat voorwaarden voor het leven zijn, maar jij wil niet dat ene kind in de klas zijn wat de hele zomer thuis zit.

Daarnaast heb je gewoon 1.5-2x een modaal salaris nodig voor een kleine starterswoning en dat is niet in de grote stad (leuke dooddoeners 'Dan ga je toch in Oost-Groningen wonen' zijn welkom hoor). Dan ga ik er even vanuit dat je geen studieschuld hebt overgehouden van de studiefinanciering die niet meer bestaat en vervolgens 35 jaar als een molensteen om je nek hangt. Daarmee ben je per definitie kansloos.

Maar we dwalen af...

Edit @SqueeZer, is niet bedoelt om op de man te spelen hoor, maar merk vaak dat er een vorm van afkeer is als iemand een mooie fiets/auto/huis/camera o.i.d. heeft. In jouw geval is dat een stapje terug doen en minder uren/verantwoordelijkheid in je werk. Ook dat is een keuze/luxe en gevolg van prioriteiten stellen. Ik daarentegen vind mijn werk érg leuk en hoop daarin nog verder te groeien. Dat betekent wel eens weken van 45u + 15u aan reistijd die je nergens terug krijgt. Daartegenover staat wel een goed salaris voor een 29 jarige. Over 5-10 jaar als mijn leven er misschien anders uitziet zal ik ongetwijfeld andere keuzes gaan maken.
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 04 mar 2020 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.

walters
Forum-lid

walters 04 mar 2020 20:34

Je dwaalt af, maar ik kan je verhaal wel onderschrijven.
Daarnaast is het zo dat sommige banen nu eenmaal van je verlangen dat je meer dan 36 uur per week maakt. Vindt je de baan de moeite waard dan zijn de meer uren een bewuste keuze. Daar kun je ook heel gelukkig mee zijn.
De ene mens wil geen verantwoording dragen, de ander zet graag de lijnen uit en vindt verantwoording dragen normaal. Dus om te generaliseren, minder werken is meer geluk vind ik erg kort door de bocht.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 04 mar 2020 21:15

Ach, waarom niet 36 uur werken als het financieel kan? Waarom zou dat niet kunnen? Omdat alle banen netjes afgepast zijn op 40 uur?

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 04 mar 2020 21:35

36 gaat nog wel, maar een hele dag minder is in sommige banen idd lastig. Bij mijn werk zou het toch best lastig zijn.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 05 mar 2020 07:42

Het is een kwestie van keuzes maken. Iedereen moet voor zich uitmaken waar hij gelukkig van wordt en daarvoor kiezen. Ik heb soms de indruk dat mensen eerder kiezen voor wat ze belangrijk vinden en niet waar ze gelukkig van worden (dat valt niet altijd samen).
Persoonlijk wordt ik erg gelukkig van tijd. Tijd is erg duur om te kopen, het is onbetaalbaar. Ik heb er voor gekozen om tijd te kopen. Ik krijg daar vaak negatieve reacties op.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 05 mar 2020 07:58

Jans schreef: 04 mar 2020 21:15 Ach, waarom niet 36 uur werken als het financieel kan? Waarom zou dat niet kunnen? Omdat alle banen netjes afgepast zijn op 40 uur?
+1

Ik heb sinds eind 1999 32 uur gewerkt. In een zware management baan. Ik heb ook m'n teams gemotiveerd om een dag minder te werken. Liever 32 uur vlammen dan 40 uur hangen. Wie 32 ging werken werd voor minder gekort! Idee was ook niet om kosten te besparen maar mensen die meer tijd voor gezin en hobby hebben leveren een hogere kwaliteit.

Het een kwestie van organiseren. Als een van mijn mensen zei dat het niet kon was ik JUIST heel alert! Als iemand omwille van het geld niet wilde vond ik het ok.
Als iemand het werk als smoes gebruikte hadden we toch even een gesprek, want dan zat daar iets van een afbreukrisico wat ik liever wilde elimineren.

Vorig jaar nog een klus van 3/4 dagen (week om en om) gedaan en ik ben nu in onderhandeling voor een klus van 3 dagen in de week. Na 46 jaar werken mag dat een keer ;)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 mar 2020 21:07

lugosi schreef: 05 mar 2020 07:42 Persoonlijk wordt ik erg gelukkig van tijd. Tijd is erg duur om te kopen, het is onbetaalbaar. Ik heb er voor gekozen om tijd te kopen. Ik krijg daar vaak negatieve reacties op.
Ik heb ook extra dagen gekocht. Salaris over januari valt dan altijd even tegen :o , maar dat heb ik er voor over.
Negatieve reacties krijg ik niet, en als mensen toch vinden dat ze dat negatief moeten benaderen hebben ze vooral een probleem met zichzelf.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 05 mar 2020 22:07

Als een man minder gaat werken wordt er gevraagd waarom. Als een vrouw met kinderen vijf dagen werkt wordt er ook gevraagd waarom. Rare wereld.......

Ik heb toen de kinderen nog niet op school zaten 4 dagen gewerkt. Ik kreeg veel complimenten,..... Lef dat je het doet ik durfde niet........ Ik had dat ook moeten doen toen ik jonge kinderen had etc.
Weinig negatieve reacties, behalve van mijn manager, maar boeie,

Negatieve reacties is vaak jaloezie en/of angsthazen.

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 06 mar 2020 21:32

Ik weet niet zo zeer of de prijsstijgingen een echte vlucht nemen, Maar er worden steeds vaker duurdere modellen aangeboden, terwijl minder echt wel goed genoeg is en mss niet eens echt minder, maar gewoon goed genoeg.

vorig weekend op de bikemotion paar rondjes over het testparcours gereden met een Titanium ID-worx met pinion versnellingsbak, fraaie Hope remmen een fiets waar zo'n beetje alles aan klopte. Het is natuurlijk maar de vraag in hoeverre zo'n testparcours representatief is, maar wat een fijne fiets was dat. Dat de fiets, dik 8000 euro moet kosten, ik begreep het haast.. En daarna leek iedere andere fiets die ik zag (met pinion) een koopje., maar ja.. is toch minder...

om nog maar te zwijgen over een mtb met nog gewoon een derailleur... ;-)
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

uninvitedguest
Forum-lid

uninvitedguest 07 mar 2020 22:12

depoldertoerist schreef: 06 mar 2020 21:32
om nog maar te zwijgen over een mtb met nog gewoon een derailleur... ;-)
M.a.w., je betaalt steeds meer maar krijgt steeds minder???? ;)
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Plaats reactie