Met een minder groot, gewoon modaal, salaris moet je meer keuzes maken. Mijn mindset is daar door iets veranderd, ik begrijp de mensen niet die uit hun eigen zak bijbetalen omdat ze van hun baas een Golfje mogen rijden maar liever in een SUV met grote velgen rijden, ik begrijp elke 2 jaar een nieuw interieur in huis omdat de VT Wonen je zegt dat je nu echt wat anders moet hebben niet en ik begrijp je niet als je 60 km per 2 weken fietst op een 10K fiets. Niet dat ik vind dat je dat allemaal niet moet doen hoor, ik snap het alleen niet.
Maar....op een of andere manier word je toch ook beïnvloed door je omgeving, door de bladen, door reclame's, enz..
Ik kocht pas 5 jaar geleden mijn eerste racefiets in de week nadat ik gestopt was met roken. Mijn keuze was gebaseerd op een week kijken op internet wat wel en wat niet acceptabel was. Het werd een paar jaar oude Cannondale Caad8 voor 600,-, gewoon met 105. Sinds ik hem heb fiets ik ongeveer 2 keer per week en ik ben er 3 keer mee op vakantie geweest. Nooit heb ik me minder gevoeld t.o.v. iemand met een andere fiets en ik heb er ontzettend veel fietsplezier van (gehad).
Na een jaar of 4 fietsen zag ik opeens de dringende noodzaak om er een fiets bij te bezitten, een stalen exemplaar met ruimte voor bredere banden, iets meer voor vakanties geschikt. En het laswerk moest mooi zijn, niet dat je daar beter van fietst maar omdat ik dat mooi vind. En als ik dan toch staal wilde, dan Reynolds 853. En toen ik een frame kocht en daar een groep op ging laten zetten moest dat toch maar Ultegra zijn, al ga ik nooit het verschil merken met 105. Wielen? Doe maar laten bouwen door een expert. Zadel? Mag van leer zijn en 160,- kosten. Rationeel bekeken was het allemaal niet per se nodig en daar waar ik de mens die geld uitgeeft aan iets grotere velgen op zijn al mooie auto niet begrijp blijk ik dus zelf ook aan 'overbodige' zaken geld uit te willen geven.
Wat betreft mijn mountainbike moet ik erg mijn best doen om mezelf met beide voeten op de grond te houden. Ik heb een goed werkende Cube met 26 inch wielen. Werkt prima voor mij voor de 20 keer per jaar dat ik er mee het bos in rijd, ook als dat bos in Oostenrijk is. Als ik geen weet zou hebben van 29 inch fully's zou ik er nog vele jaren 100% tevreden mee zijn en helemaal niets missen. Maar breng ik hem naar de fietsenmaker en vraag ik of die ook de voorvork een servicebeurt wil geven, dan krijg ik als antwoord dat ik hem beter zonder beurt kan 'opfietsen' omdat het anders zonde van mijn geld is. En om redenen die ik zelf niet begrijp kijk ik toch in de Fiets naar de tests van mountainbikes om te zien of er iets bij zit waar ik voor moet gaan sparen. En dan word ik gelukkig weer terug op aarde geroepen als ik een mooie zie, want die kost dan weer minstens 8000 euro