Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Campa Mirage 8-speed en Elite Direto

luvene
Forum-lid

Gebruikersavatar luvene 05 jun 2019 12:38

Hoi,

Ik zit met een dilemma wat te doen. En ik heb niet zo veel centjes :oops: Wilde eerst een gebruikte fiets erbij kopen maar dat word toch te duur en ik wil graag mijn oude Koga hiervoor gebruiken. Ik wil een Elite Direto kopen om daar mijn oude Koga Miyata uit 1995 op te zetten. Deze heeft als groep Mirage 8-speed en crankstel 39/53. Nu lees ik dat je op een Direto, als ook op andere smart trainers, minimaal een 9-speed cassette moet monteren. Maar is dat ook zo? Kan er niet gewoon een 8-speed op? Ik zal sowieso een nieuwe cassette moeten kopen, 8 of 9-speed (de huidige is op) en een nieuwe ketting en mogelijk (vrijwel zeker) ook nieuwe voorbladen. Het liefst zou ik dan 34/50 willen monteren met een 9-speed cassette maar kan dat ook zomaar met het oog op mijn huidige derailleurs? Als ik 39/53 moet houden is dat ook niet zo'n ramp maar liever 34/50. Hopelijk geeft die 8-speed cassette op de Elite Direto geen problemen met wat voor voorbladen dan ook?

Vind het zo zonde dat ik eventueel niet mijn oude Koga hiervoor kan gebruiken en wel gedwongen word een andere tweede fiets voor binnen erbij te nemen.

Is er niet een mogelijkheid om mijn oude Koga toch compatible te maken voor een smarttrainer zoals de Direto? Het mag natuurlijk wel wat kosten maar niet te gek.

Ik zocht eerst een gebruikte fiets voor maximaal € 500 maar ik geef liever € 500 uit aan mijn oude Koga waar ik (zeer) gehecht aan ben.

Ik ga in ieder geval niet meer buiten fietsen met natte straten en/of temperaturen rond het vriespunt. Ik heb op 13 februari een ernstig ongeval gehad waarvan ik nu nog aan het herstellen ben en wil graag mijn conditie in de wintermaanden op peil houden met een smarttrainer en ik wil niet mijn buitenfiets daarvoor gebruiken.

Ik hoop op goede adviezen en mogelijk kan iemand mij ook hiermee helpen wat betreft montage indien een en ander mogelijk is?

Alvast heel erg bedankt!

Groet,
Johan

walter-
Forum-lid HC

walter- 05 jun 2019 12:45

8 speed cassette kopen en de spacers om die op een 11 speed body te plaatsen (of die worden misschien standaard meegeleverd...)
Zal perfect werken...

walter-
Forum-lid HC

walter- 05 jun 2019 12:47

Ps; en een 11 speed groep koop je voor minder dan 500 euro (bv een shimano 105).

luvene
Forum-lid

Gebruikersavatar luvene 05 jun 2019 13:23

Hoi Walter,

Dank voor je reactie(s). Begrijp eruit dat een spacer iets is voor opvulling te gebruiken. Dat is mooi. Wat je opmerking betreft over een Shimano 105 groep voor minder dan 500..... Dan ben ik er nog niet hè ;) Er zit nu Campagnolo op, er moeten dus andere shifters op maar mogelijk is het zo dat wanneer je een complete groep koopt, alles erbij zit, dus ook shifters? Ik ben A-technisch. En ik heb natuurlijk ook nog twee voorbladen nodig, bij voorkeur 34/50. Als ik dat allemaal kan kopen voor rond de € 500 dus inclusief de complete 11 groep Shiman 105 + nieuwe voorbladen 34/50 dan zijn we klaar, maar....

Het moet ook allemaal nog gemonteerd en afgesteld worden. Ik vrees dat ik het dan niet red met € 500.... :?:

Het beste lijkt mij nu zoals je schreef, een nieuwe cassette 8-speed met die spacers, twee nieuwe voorbladen (zal dan denk ik 39/53 moeten zijn ?) en natuurlijk een nieuwe ketting te kopen. Denk niet dat ik 34/50 kan gebruiken met de huidige Mirage 8-speed derailleurs?

En past het wel allemaal die eventuele 11-speed cassette in mijn achterwiel?

Groet,
Johan
Laatst gewijzigd door luvene op 05 jun 2019 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 jun 2019 13:25

Dat gaat echt niet werken Walter, 8 speed campa is hele andere body. De andere optie vind ik ook niet reëel, die fiets is dat niet waard en de ts geeft aan niet te zwemmen in het geld.

Shimano body op de Direto en daar een Shimano 8 speed cassette op monteren lijkt mij het beste plan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

luvene
Forum-lid

Gebruikersavatar luvene 05 jun 2019 13:37

amclassic-fan schreef: 05 jun 2019 13:25 Dat gaat echt niet werken Walter, 8 speed campa is hele andere body. De andere optie vind ik ook niet reëel, die fiets is dat niet waard en de ts geeft aan niet te zwemmen in het geld.

Shimano body op de Direto en daar een Shimano 8 speed cassette op monteren lijkt mij het beste plan.
Hartrstikke bedankt! Ik begrijp eruit dat ik gewoon een Shimano 8 speed cassette kan monteren? Wat bedoel je met Shimano Body :oops:

Met die Shimano cassette en campa mirage voorbladen is het wel een mix.... Welke ketting moet ik dan gebruiken? Een Shimano of Campa ketting of moet ik de twee voorbladen ook vervangen voor Shimano voorbladen? En kan ik dan 34/50 gebruiken of ben ik verplicht 39/53 te gebruiken met het oog op mijn huidige derailleurs?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 jun 2019 13:59

De body is het ding waar je de cassette op monteert en is anders bij Campa dan bij Shimanno (en dus ook anders bij Campa 8 speed dan bij Campa 9-12 speed).

Ketting en voorbladen zijn niet merkafhankelijk.

Een compact crank werkt gewoon met jouw derailleurs. 50-34 bladen op jouw huidige crank past niet.
Campagnolo Ultra Dork

walter-
Forum-lid HC

walter- 05 jun 2019 15:03

Idd enkel shimano 8 speed cassette (dat was voor mij zo triviaal ;-)).

Ter info; een groep bevat alle bewegende onderdelen...dus shifter, crank , kettingbladen, remmen.... (enkel niet de wielen...)

Plaats reactie