Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wattage versus hartfrequentie

scoloo
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 jul 2015 18:01

scoloo 02 jan 2019 07:04

amclassic-fan schreef: 01 jan 2019 17:37
Klein_Verzet schreef: 31 dec 2018 18:15
amclassic-fan schreef: 31 dec 2018 17:20 Ik heb mijn 5 minuten pr van afgelopen jaar met een gemiddelde hartslag van slechts 162 gereden, terwijl mijn omslagpunt (mits ik uitgerust ben) boven de 175 ligt.
Huh? Ik hoop dat je begrijpt dat 't omslagpunt een inspanning vertegenwoordigt waarbij ca. 4 mmol/l melkzuur geproduceerd wordt, en dat dit een inspanning is die een uur lang volgehouden kan worden?

Kortom, ik zou bijna adviseren: doe die 5 minuten PR-test nog eens, maar dan als je volledig uitgerust bent. HF moet ver voorbij 175 liggen bij een 5 min max test, want er zal heel veel melkzuur worden geproduceerd.
Ik krijg het gevoel dat je nogal veel vertrouwen hebt in een papieren waarheid. Ik heb van vele seizoenen hartslag en vermogensdata, mijn hartslag is gewoon niet direct te koppelen aan een bepaald vermogen. 2 dagen voordat ik die 5 (en 20 minuten) test heb gedaan heb ik een koers gereden, was niet belachelijk zwaar ofzo, maar het is genoeg om mijn hartslag 2 dagen later nog altijd behoorlijk verlaagd te hebben. Een andere factor die gegarandeerd van invloed is dat het tijdens de koers gemiddeld 28 graden was (volgens mijn Garmin, dus waarschijnlijk iets overdreven) en 2 dagen later tijdens de test 14 graden.

Hartslag is van zoveel meer afhankelijk dan de inspanning die je aan het leveren bent. Ik snap eigenlijk ook niet dat er door sommige aangegeven wordt dat ze bij een rustige duurtraining enkel naar hartslag kijken. Als ik de dag er voor stevig bezig ben geweest, dan zou ik de volgende dag veel te hard rijden tijdens een 'rustige' duurtraining, omdat m'n hartslag zo maar 10 slagen lager is bij dezelfde inspanning. Oftewel, ook tijdens duurtraining is vermogen voor mij leidend.
Ben het hier volledig met je eens. Dit is ook mijn ervaring. Tijdens koersen komt dit nog eens extra naar voren. En ook ik doe duurtrainingen op vermogen. Ik kijk wel met een schuin oog naar m'n hartslag maar die is niet leidend.
Biking is Living!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 02 jan 2019 12:31

Livio Livius schreef: 01 jan 2019 21:57 Inderdaad, lees dit Sportgericht 2018-5 en 2018-6 Power Speed Profile van Guido Vroemen en Marco van Bon
http://www.powerspeedprofile.com/
https://www.researchgate.net/publicatio ... elrennen_1 ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 813
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 02 jan 2019 13:38

amclassic-fan schreef: 01 jan 2019 17:37
Klein_Verzet schreef: 31 dec 2018 18:15
amclassic-fan schreef: 31 dec 2018 17:20 Ik heb mijn 5 minuten pr van afgelopen jaar met een gemiddelde hartslag van slechts 162 gereden, terwijl mijn omslagpunt (mits ik uitgerust ben) boven de 175 ligt.
Huh? Ik hoop dat je begrijpt dat 't omslagpunt een inspanning vertegenwoordigt waarbij ca. 4 mmol/l melkzuur geproduceerd wordt, en dat dit een inspanning is die een uur lang volgehouden kan worden?

Kortom, ik zou bijna adviseren: doe die 5 minuten PR-test nog eens, maar dan als je volledig uitgerust bent. HF moet ver voorbij 175 liggen bij een 5 min max test, want er zal heel veel melkzuur worden geproduceerd.
Ik krijg het gevoel dat je nogal veel vertrouwen hebt in een papieren waarheid. Ik heb van vele seizoenen hartslag en vermogensdata, mijn hartslag is gewoon niet direct te koppelen aan een bepaald vermogen. 2 dagen voordat ik die 5 (en 20 minuten) test heb gedaan heb ik een koers gereden, was niet belachelijk zwaar ofzo, maar het is genoeg om mijn hartslag 2 dagen later nog altijd behoorlijk verlaagd te hebben. Een andere factor die gegarandeerd van invloed is dat het tijdens de koers gemiddeld 28 graden was (volgens mijn Garmin, dus waarschijnlijk iets overdreven) en 2 dagen later tijdens de test 14 graden.

Hartslag is van zoveel meer afhankelijk dan de inspanning die je aan het leveren bent. Ik snap eigenlijk ook niet dat er door sommige aangegeven wordt dat ze bij een rustige duurtraining enkel naar hartslag kijken. Als ik de dag er voor stevig bezig ben geweest, dan zou ik de volgende dag veel te hard rijden tijdens een 'rustige' duurtraining, omdat m'n hartslag zo maar 10 slagen lager is bij dezelfde inspanning. Oftewel, ook tijdens duurtraining is vermogen voor mij leidend.
Ik begrijp dat je niet erg uit de voeten kunt met "gestandaardiseerde omstandigheden," die een vereiste zijn om een beetje test op basis van wetenschappelijke metingen nauwkeurig uit te voeren. Wie allerlei wisselende externe factoren opzoekt om een test naar de vaantjes te helpen, bewijst uiteraard helemaal niets.
Daarenboven kan in algemene zin gesteld worden dat: 1 is géén.

Vervolgens zou ik op het hart willen drukken dat het rijden alleen op basis van een vermogensmeter niet aan te raden is, evenmin op basis van alleen hartslagmeter. Juist de combinatie levert een meerwaarde. Als HF achterblijft t.o.v. vermogen is er "iets" aan de hand (vermoeidheid, ziekte, overtraining, kou, etc).

Een uitgebreide analyse van de "vermogenscurve" is zondermeer ook een heel aardig hulpmiddel om atletische vermogens in kaart te brengen en om trainingen nog gerichter te doseren.

Voor wereldtoppers hanteer ik deze formule om de menselijke limiet in 't vizier te houden:

Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 jan 2019 13:49

Ik weet niet waar jij fietst, maar ik fiets gewoon buiten en dat is dus bij voorbaat niet in gestandaardiseerde omstandigheden. Als ik een hulpmiddel moet kiezen om mijn training te sturen ga ik dus voor de praktische benadering en niet voor een academische.

Het effect van vermoeidheid op mijn hartslag (en die van zo'n beetje alle renners om mij heen) is veel groter dan het effect op de absolute prestaties. Etappe 2 in een etappe koers wordt doorgaans net zo hard omhoog gereden als dag 1, maar gemiddeld genomen is de hartslag wel significant lager. Het voelt misschien ook niet fijn, maar de vermoeidheid is ondanks dat wat je op basis van hartslag zou vermoeden geen beperking in het presteren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 02 jan 2019 14:08

:winkthumb: maar je mist deel 2 ;)
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 02 jan 2019 14:10

Is die ook ergens te benedenladen?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 02 jan 2019 14:18

scepticus schreef: 02 jan 2019 14:10 Is die ook ergens te benedenladen?
PM me even voor je email.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 02 jan 2019 14:55

Zie PM.
Thanks!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

gerundium
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 aug 2011 14:52

gerundium 08 jan 2019 09:04

Ik rijd altijd met een hartslagmeter i.c.m. vermogensmeter. Mijn inziens is een hartslagmeter een onmisbare tool voor het meten van vermoeidheid.

Zoals amclassic terecht al probeerde te duiden reageert je hartslag van dag tot dag erg sterk op vermoeidheid. Desondanks kan je vaak alsnog je vermogenswaardes halen. Tijdens het opbouwen van de trainingen is het niet gek als je een aantal trainingen in de week met wat vermoeidheid uitvoert, dit is dan ook in de hartslag terug te zien. Ik kijk naar de hartslag om te zien dat ik niet te ver ga of misschien de training moet bijstellen / extra rust moet nemen.

Als het gaat om meerdaagse koersen/events ga rijd ik meestal na dag 1 zonder hartfrequentie op de Garmin in beeld. Dan is het een mentaal spelletje waarbij ik niet wil zien dat ik door vermoeidheid een hartslag heb die 10-15 slagen verlaagd is.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 jan 2019 09:14

gerundium schreef: 08 jan 2019 09:04 Ik rijd altijd met een hartslagmeter i.c.m. vermogensmeter. Mijn inziens is een hartslagmeter een onmisbare tool voor het meten van vermoeidheid.

Zoals amclassic terecht al probeerde te duiden reageert je hartslag van dag tot dag erg sterk op vermoeidheid. Desondanks kan je vaak alsnog je vermogenswaardes halen. Tijdens het opbouwen van de trainingen is het niet gek als je een aantal trainingen in de week met wat vermoeidheid uitvoert, dit is dan ook in de hartslag terug te zien. Ik kijk naar de hartslag om te zien dat ik niet te ver ga of misschien de training moet bijstellen / extra rust moet nemen.

Als het gaat om meerdaagse koersen/events ga rijd ik meestal na dag 1 zonder hartfrequentie op de Garmin in beeld. Dan is het een mentaal spelletje waarbij ik niet wil zien dat ik door vermoeidheid een hartslag heb die 10-15 slagen verlaagd is.
Eens.

Het gaat er ook om wanneer je een verlaagde hartslag ziet. Is dat na een week zwaar trainen, dan weet je ook dat het vermoeidheid is. Maar heb je ervoor genoeg rust gehad en voel je super goed, trap je makkelijk je vermogen en is je hartslag gewoon 5 slagen lager, dan kan dat ook gewoon een goede dag zijn. Uitgerust/ontspannen in je hoofd kan ook al zorgen voor een lagere hartslag. Zelfs de hartslag uit beeld kan al zorgen voor een lagere hartslag. Wat mij betreft kan het ene niet zonder het ander en moet je ook je boeren verstand gebruiken, waarom je bepaalde waardes wel/niet ziet.

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 08 jan 2019 12:25

Ik rij al jaren zonder hartslagmeter, maar wel met vermogensmeter. Voornaamste reden is eigenlijk dat ik de band niet lekker vind zitten en voor mij is er ook weinig meerwaarde. Ik rij wel eens met renners die dan volledig gestrest zijn dat de frequentie te hoog of te laag is etc etc... tja, in mijn geval: ignorance is a bliss. Ik kijk met een schuin oog naar mijn vermogens, en verder voel ik wel aan of ik vermoeid ben of niet en pas als het moet de training aan (lees: ik doe het wat rustiger aan, of gas erop!)... Ik heb eigenlijk het idee dat de hartslagmeter te vaak stress en onduidelijkheid oplevert bij wielrenners. Weg met dat ding! ;)

Grtz

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 jan 2019 16:17

Ik lees hier nogal wat powermetersnobisme...je kan de bovenstaande redenering ook simpelweg omdraaien.
Wat moet je voor last hebben van een borstband, da's toch bullshit van een verwende kleuter man.
Bij mij levert m'n hartslagmeter geen enkele vorm van stress op, het is niet meer dan een hulpmiddeltje om 's winters niet te intensief te rijden, wat ik zonder wel zou doen.
In aug. 2018 werd mijn hartslagband na een valpartijtje in het ziekenhuis kapotgeknipt en toen ik weer begon te fietsen na een paar weken bleek de sensor met een andere band het niet (meer ) te doen.
Ik dacht het aanvankelijk wel zonder te kunnen, maar na aanschaf van wat vervangende spullen bleek ik gewoon te hard te rijden omdat ik daar lol in heb.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie