Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wattage versus hartfrequentie

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 dec 2018 17:20

Ik heb mijn 5 minuten pr van afgelopen jaar met een gemiddelde hartslag van slechts 162 gereden, terwijl mijn omslagpunt (mits ik uitgerust ben) boven de 175 ligt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 31 dec 2018 17:33

Hootie schreef: 30 dec 2018 22:38 Nu de vermogensmeters betaalbaarder zijn geworden lijkt dit de heilige graal van het trainen. Is trainen op vermogen voldoende of dien je ook op hartfrequentie te trainen? Zo ja, wanneer gebruik je dan wat? M.a.w. wanneer is het verstandig om met wattage te trainen en wanneer met hartfrequenties.
Ik laat het afhangen van de aard van de training. Rustige duurtrainingen doe ik alleen op hartslag, die houd ik dan laag. Maar korte, intensieve intervallen doe ik op vermogen, want eer mijn hartslag is opgelopen, is het interval al voorbij. Bij tests e.d. ben ik geïnteresseerd in de verhouding tussen hartslag en vermogen. Enzovoort. Het heeft allebei z'n waarde.

Over fluctuaties: ik heb afgelopen zomer ijzer moeten bijslikken vanwege dreigende bloedarmoede. M'n rusthartslag daalde toen in een paar weken tijd met bijna 10 slagen, bleef een tijdje zo extreem laag en daarna trok het weer bij naar normaal. Mijn trainingszones varieerden waarschijnlijk ook, maar ik kon natuurlijk moeilijk elke week een maximaaltest doen om ze vast te stellen. Toen was ik wel heel blij met de vastigheid van de vermogensmeter, om te zien dat er niet zo veel veranderde aan wat ik kon op de fiets.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 852
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 31 dec 2018 18:15

amclassic-fan schreef: 31 dec 2018 17:20 Ik heb mijn 5 minuten pr van afgelopen jaar met een gemiddelde hartslag van slechts 162 gereden, terwijl mijn omslagpunt (mits ik uitgerust ben) boven de 175 ligt.
Huh? Ik hoop dat je begrijpt dat 't omslagpunt een inspanning vertegenwoordigt waarbij ca. 4 mmol/l melkzuur geproduceerd wordt, en dat dit een inspanning is die een uur lang volgehouden kan worden?

Kortom, ik zou bijna adviseren: doe die 5 minuten PR-test nog eens, maar dan als je volledig uitgerust bent. HF moet ver voorbij 175 liggen bij een 5 min max test, want er zal heel veel melkzuur worden geproduceerd.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8661
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 31 dec 2018 18:26

Klein_Verzet schreef: 31 dec 2018 18:15
amclassic-fan schreef: 31 dec 2018 17:20 Ik heb mijn 5 minuten pr van afgelopen jaar met een gemiddelde hartslag van slechts 162 gereden, terwijl mijn omslagpunt (mits ik uitgerust ben) boven de 175 ligt.
Huh? Ik hoop dat je begrijpt dat 't omslagpunt een inspanning vertegenwoordigt waarbij ca. 4 mmol/l melkzuur geproduceerd wordt, en dat dit een inspanning is die een uur lang volgehouden kan worden?

Kortom, ik zou bijna adviseren: doe die 5 minuten PR-test nog eens, maar dan als je volledig uitgerust bent. HF moet ver voorbij 175 liggen bij een 5 min max test, want er zal heel veel melkzuur worden geproduceerd.
AMC zegt dat het zijn Pr van 5min is,niet een 5 min max test.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 31 dec 2018 18:41

Interessant topic !

Ik zit hier zelf vaak mee te worstelen.
Sportarts zegt D3 = D3, ongeacht of je nu op vermogen of hartslag rijdt.

Zelf zit ik veel met een lage hartslag, bv ik rijdt kwa hartslag in D1, en vermogen op D3.
Op die momenten voel ik me ook zeker niet fit.

Een vermogenmeter remt mij voornamelijk af, ik gebruik de waarde waarmee ik het lichtste train.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8661
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 31 dec 2018 19:37

brutus schreef: 31 dec 2018 18:41 Interessant topic !

Ik zit hier zelf vaak mee te worstelen.
Sportarts zegt D3 = D3, ongeacht of je nu op vermogen of hartslag rijdt.

Zelf zit ik veel met een lage hartslag, bv ik rijdt kwa hartslag in D1, en vermogen op D3.
Op die momenten voel ik me ook zeker niet fit.

Een vermogenmeter remt mij voornamelijk af, ik gebruik de waarde waarmee ik het lichtste train.
Beetje vreemd om hartslag in D1 te rijden en vermogen rond wattage omslagpunt.
Hier https://www.mantel.com/blog/ftp-test/#THRBepalen kan je het invullen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 31 dec 2018 21:26

Klein_Verzet schreef: 31 dec 2018 18:15
amclassic-fan schreef: 31 dec 2018 17:20 Ik heb mijn 5 minuten pr van afgelopen jaar met een gemiddelde hartslag van slechts 162 gereden, terwijl mijn omslagpunt (mits ik uitgerust ben) boven de 175 ligt.
Huh? Ik hoop dat je begrijpt dat 't omslagpunt een inspanning vertegenwoordigt waarbij ca. 4 mmol/l melkzuur geproduceerd wordt, en dat dit een inspanning is die een uur lang volgehouden kan worden?

Kortom, ik zou bijna adviseren: doe die 5 minuten PR-test nog eens, maar dan als je volledig uitgerust bent. HF moet ver voorbij 175 liggen bij een 5 min max test, want er zal heel veel melkzuur worden geproduceerd.
Is hier ook ergens een mooie definitie van te vinden? Ik heb namelijk nooit begrepen waarom fietsen op je omslagpunt een uur vol te houden is. Lijkt me logischer dat de duur waarop het fietsen vol te houden is, individueel is. De één verdraagt fietsen op zn omslagpunt beter dan de ander.
Ik dacht dat ftp dan weer het maximale vermogen over een uur is, of dit nou op, over of onder het omslagpunt is.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 31 dec 2018 22:45

1 uur op je omslagpunt zie ik ook niet zitten (maar durfde er niet op te reageren) maar wie ben ik? :oops:

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6136
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 jan 2019 02:21

Tuurlijk kan dat wel, dat is het mooie van een definitie. Die 4 mmol/l is ongeveer het kantelpunt van verzuring dat je lichaam kan blijven wegwerken. Iets verder gaan, bouw je meer melkzuur op dan je kan wegwerken.

Voorbeeldje, van een roeier, die een dik uur op de ergometer weggezet heeft, waarbij hij al binnen 15 minuten in zijn rode zone zat (dus boven omslagpunt) :

It was traditionally a 60 minute test under the Dick Tonks ‘dictatorship’, but I spiced it up a little bit in 2013 to nudge out the half marathon distance. This was right up there with my top 5 hardest sessions. It was redline after 10-15minutes and I just had to “suck it up” and get to the finish as fast as possible.
FB_IMG_1546305204324.jpg
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5265
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 jan 2019 02:40

ottorongo schreef: 31 dec 2018 22:45 1 uur op je omslagpunt zie ik ook niet zitten (maar durfde er niet op te reageren) maar wie ben ik? :oops:
Aan hoeveel mol/ml zit jij dan en wat is je maximum verzuring?
Misschien denk je gewoon dat je omslagpunt hoger licht dan wat het werkelijk is.
Maar idd; 1 uur op omslagpunt is tot totale uitputting. En niet fijn om te doen.
Of ook: maar een beetje meer vermogen of hartslag dan omslagpunt en het kan ook zijn dat je maar 10 minuten verder kan. Maar dat is wat afhankelijk van wat voor type renner je bent.
Bij sommigen is er maar 5tal hartslagen verschil tussen omslagpunt en max hartslag. Dus het zit soms nogal eens nauw om te weten waar je omslagpunt zit.

Walter

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8661
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 jan 2019 09:51

walter- schreef: 01 jan 2019 02:40
ottorongo schreef: 31 dec 2018 22:45 1 uur op je omslagpunt zie ik ook niet zitten (maar durfde er niet op te reageren) maar wie ben ik? :oops:
Aan hoeveel mol/ml zit jij dan en wat is je maximum verzuring?
Misschien denk je gewoon dat je omslagpunt hoger licht dan wat het werkelijk is.
Maar idd; 1 uur op omslagpunt is tot totale uitputting. En niet fijn om te doen.
Of ook: maar een beetje meer vermogen of hartslag dan omslagpunt en het kan ook zijn dat je maar 10 minuten verder kan. Maar dat is wat afhankelijk van wat voor type renner je bent.
Bij sommigen is er maar 5tal hartslagen verschil tussen omslagpunt en max hartslag. Dus het zit soms nogal eens nauw om te weten waar je omslagpunt zit.

Walter
5 slagen verschil tussen max en omslag :shock: 5% verschil lijkt mij al redelijk extreme waarde.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1225
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 01 jan 2019 12:48

Het is maar de vraag hoe deze max hf bepaald werd.
Als dit bij een inspanningstest gebeurd is dan is de kans groot dat de maximaal gehaalde waarde te laag is. Door de reeds geleverde arbeid haal je je echte max hf niet meer.
En veel heeft ook te maken met hoe diep je wil gaan op zo een test die toch meestal indoor gebeurt.

5 slagen verschil tussen max en omslagpunt lijkt me niet echt realistisch.

Plaats reactie