Schurend geluid ketting na smeren
Nu al? Hij is net nieuw... Ik heb zo'n kettingchecktool en die geeft aan dat hij nog (lang) niet versleten is.
Ik heb dus eigenlijk twee vragen:
* Is het normaal dat de ketting er zo uit ziet na een eindje fietsen (in dit geval 60km)? Dus dat er zoveel naar buiten geperst is. Vóór die 60km was er geen (zwarte) smering te zien. * Hoe komt dat schurende geluid nu steeds... Je hoort het dus alleen op de twee punten waar de ketting het blad opkomt dan wel afgaat.
Als echt alles schoon was vooraf dan lijkt mij dit niet normaal... Had je ook de cassette, tandwielen, derailleurwieltjes schoon gemaakt? Als je alleen de ketting reinigt en de rest niet dan pikt hij daar natuurlijk weer vuil op.
Ook al eens geëxperimenteerd met andere olie?
En tot slot, ik weet niet of het waar is, maar ik heb zelf ook het idee dat te vaak schoonmaken (en opnieuw oliën) ook weer niet goed is. Zo af en toe alleen wat vuil er af vegen en weer verder fietsen volstaat vaak ook al.
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1323
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
Ik hoor hier van alles voorbij komen over ontvetten van een ketting. Van spuitbussen tot aan parktools etc. Naar mijn bescheiden mening moet je zo min mogelijk ontvetten, en zeker niet het binnenwerk. Ik gebruik meestal een oude poetsdoek waar ik een klein beetje wasbenzine op gedaan heb. Dit haal ik dan langs de buitenkant van de ketting. Even laten aandrogen, waarna ik met Shimano droogsmerende olie de ketting weer invet.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
Naar mijn bescheiden mening doe je dan niets functioneels voor de ketting.
Aan de buitenkant moet/wil je niks op de ketting.
Onderhoud voor het oog.
PS, wat is droogsmerende olie?
Aan de buitenkant moet/wil je niks op de ketting.
Onderhoud voor het oog.
PS, wat is droogsmerende olie?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik sluit me aan bij de opmerkingen hierboven dat er veel te veel wordt ontvet en dat dit juist alleen maar slijtage en geluiden in de hand kan werken.
Ik ontvet de binnenkant van mijn kettingen NOOIT en heb NOOIT problemen met geluiden, overmatige slijtage, etc. (incl veel offroad en in de winter).
Ik veeg alleen regelmatig de buitenkant van de ketting (en kettingbladen) even schoon met een doek, evt met een beetje oplosmiddel op de doek (NIET op de ketting). Daarna beetje versie olie (druppelen op de schakels), even in laten trekken, evt later ketting nog eens afvegen en klaar … Dikke olie houdt het langst.
De theorie is dat de binnenkant (draaiende delen, bussen om asjes) goed ingevet moet blijven en dat een beetje vuil op de buitenkant technisch helemaal geen kwaad kan.
De onvet- en smeerrituelen die hier soms langskomen zijn naar mijn mening technisch echt niet nodig. Net als veel ander poetswerk aan de fiets. Psychisch is het misschien een ander verhaal …
Ik ontvet de binnenkant van mijn kettingen NOOIT en heb NOOIT problemen met geluiden, overmatige slijtage, etc. (incl veel offroad en in de winter).
Ik veeg alleen regelmatig de buitenkant van de ketting (en kettingbladen) even schoon met een doek, evt met een beetje oplosmiddel op de doek (NIET op de ketting). Daarna beetje versie olie (druppelen op de schakels), even in laten trekken, evt later ketting nog eens afvegen en klaar … Dikke olie houdt het langst.
De theorie is dat de binnenkant (draaiende delen, bussen om asjes) goed ingevet moet blijven en dat een beetje vuil op de buitenkant technisch helemaal geen kwaad kan.
De onvet- en smeerrituelen die hier soms langskomen zijn naar mijn mening technisch echt niet nodig. Net als veel ander poetswerk aan de fiets. Psychisch is het misschien een ander verhaal …
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1323
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
Via bijgevoegde link wordt het duidelijk. Is een smeermiddel dat na verloop van een aantal uren vrijwel niet meer afgeeft aan handen en kleding. ttps://www.bikeexchange.be/a/smeermiddel/shima ... /100048640
Hoe sterk is de eenzame fietser...
Bedankt voor alle berichten.
Ik heb de ketting dus een keer (te?) grondig gereinigd met de kettingreiniger van Parktool. Maar dat is inmiddels al maanden terug en heb inmiddels vaak genoeg bijgesmeerd (maar weer ook niet te vaak). Ik vraag me af of het daaraan ligt... Want na de grondige reiniging, toen er bij wijze van spreken geen grammetje vet meer op zat, had ik geen last van de genoemde geluiden. Die beginnen pas elke keer na de eerste rit na (bij)smeren, bijvoorbeeld als ik schakel van het grote naar het kleine blad of als ik dan de ketting afneem met een schone doek.
Omdat niemand dit zo specifiek lijkt te herkennen, denk ik bijna dat het op de een of andere manier aan de ketting ligt. Bij mijn vorige ketting volgde ik in principe hetzelfde procedé en heb ik het niet gehoord.
Of ik nog eens de kettingreiniger ga gebruiken, weet ik niet. Verder is het enige wat ik doe, zo om de drie ritten: ketting, kettingbladen, cassette en derailleurwieltjes met (schone) doek afnemen. Meer niet. Dus denk dat het wel meevalt met mijn schoonmaken (afgezien van die ene keer kettingreiniger). Wat betreft smeren doe ik ook niet heel veel aparts: één drupje Pedro's Go! op elke rolletje, de ketting even laten ronddraaien, een nachtje laten staan en vóór de eerste rit nog even afnemen.
Ik denk er ook wel over om gewoon eens een andere kettingolie te gaan gebruiken, maar aan de andere kant wil ik ook graag snappen waar het probleem nu zit... Want afgezien van of mijn gevolgde procedé te grondig of verkeerd was, ik snap nog steeds niet het precieze mechanisme waardoor ik dat schurende geluid steeds krijg. Als ik fiets, vind ik de ketting ook niet helemaal lekker lopen qua geluid. Daar gaat het me uiteindelijk om...
Graag zou ik ook nog steeds weten of het normaal is dat mijn ketting aan de buitenkant zo zwart (van de naar buiten geperste smering) is tijdens/na mijn eerste rit na smeren...
Ik heb de ketting dus een keer (te?) grondig gereinigd met de kettingreiniger van Parktool. Maar dat is inmiddels al maanden terug en heb inmiddels vaak genoeg bijgesmeerd (maar weer ook niet te vaak). Ik vraag me af of het daaraan ligt... Want na de grondige reiniging, toen er bij wijze van spreken geen grammetje vet meer op zat, had ik geen last van de genoemde geluiden. Die beginnen pas elke keer na de eerste rit na (bij)smeren, bijvoorbeeld als ik schakel van het grote naar het kleine blad of als ik dan de ketting afneem met een schone doek.
Omdat niemand dit zo specifiek lijkt te herkennen, denk ik bijna dat het op de een of andere manier aan de ketting ligt. Bij mijn vorige ketting volgde ik in principe hetzelfde procedé en heb ik het niet gehoord.
Of ik nog eens de kettingreiniger ga gebruiken, weet ik niet. Verder is het enige wat ik doe, zo om de drie ritten: ketting, kettingbladen, cassette en derailleurwieltjes met (schone) doek afnemen. Meer niet. Dus denk dat het wel meevalt met mijn schoonmaken (afgezien van die ene keer kettingreiniger). Wat betreft smeren doe ik ook niet heel veel aparts: één drupje Pedro's Go! op elke rolletje, de ketting even laten ronddraaien, een nachtje laten staan en vóór de eerste rit nog even afnemen.
Ik denk er ook wel over om gewoon eens een andere kettingolie te gaan gebruiken, maar aan de andere kant wil ik ook graag snappen waar het probleem nu zit... Want afgezien van of mijn gevolgde procedé te grondig of verkeerd was, ik snap nog steeds niet het precieze mechanisme waardoor ik dat schurende geluid steeds krijg. Als ik fiets, vind ik de ketting ook niet helemaal lekker lopen qua geluid. Daar gaat het me uiteindelijk om...
Graag zou ik ook nog steeds weten of het normaal is dat mijn ketting aan de buitenkant zo zwart (van de naar buiten geperste smering) is tijdens/na mijn eerste rit na smeren...
-
- Forum-lid
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Is je ketting inmiddels niet gewoon versleten ?
Dat Pedro's spul voor droge omstandigheden vind ik helemaal niet goed. Dat houdt je ketting echt niet lang gesmeerd. Een busje kettingspray van de Action is dan vele malen beter.
Ik kan me best voorstellen dat je ketting na enkele maanden rondtouren met een slechte smering wel wat geluid maakt. Zeker als je eerder alle smering hebt verwijderd door ze grondig te ontvetten.
Dat Pedro's spul voor droge omstandigheden vind ik helemaal niet goed. Dat houdt je ketting echt niet lang gesmeerd. Een busje kettingspray van de Action is dan vele malen beter.
Ik kan me best voorstellen dat je ketting na enkele maanden rondtouren met een slechte smering wel wat geluid maakt. Zeker als je eerder alle smering hebt verwijderd door ze grondig te ontvetten.
Ondanks dat de ketting niet versleten is, misschien toch eens een andere ketting proberen? Kost maar een paar tientjes en misschien ben je van alle klachten af. Het zou voor mij wel de test/moeite waard zijn. En die nieuwe dan niet te veel vertroetelen en gewoon zijn werk laten doen.
En daar ben ik dan weer helemaal geen fan van (niet specifiek die van de Action, die ken ik niet) maar een spray is niet (zo goed) te doseren.dwangarbeider schreef: ↑27 okt 2018 09:28 Een busje kettingspray van de Action is dan vele malen beter.
Ik zou met zon flesje van de Action niet beginnen. Ik heb het ook geprobeerd maar het is rotzooi. Gewone ketting olie werkt beter zoals die van Morgan Bluebuddo schreef: ↑27 okt 2018 09:43Ondanks dat de ketting niet versleten is, misschien toch eens een andere ketting proberen? Kost maar een paar tientjes en misschien ben je van alle klachten af. Het zou voor mij wel de test/moeite waard zijn. En die nieuwe dan niet te veel vertroetelen en gewoon zijn werk laten doen.
En daar ben ik dan weer helemaal geen fan van (niet specifiek die van de Action, die ken ik niet) maar een spray is niet (zo goed) te doseren.dwangarbeider schreef: ↑27 okt 2018 09:28 Een busje kettingspray van de Action is dan vele malen beter.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein