Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Verzet vs gewicht

bever
Forum-lid

bever 26 aug 2018 20:35

Jans schreef: 26 aug 2018 20:32
walter- schreef: 26 aug 2018 20:27 Voila: nu zal je wel bovenkomen ;-). Niet meer twijfelen...
Ach, wie weet, bedenk ik ooit op een ochtend dat ik toch maar ga. ;) Maar ik moet er niet te lang mee wachten. De tand des tijds gaat ook hier gewoon door, al denk ik niet dat ik slechter fiets dan 4 jaar geleden.
DOEN ! Kan je makkelijk :)

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 26 aug 2018 20:58

@ypuh: ik heb er dit jaar tot nu toe bijna 5000km opzitten dus de km’s heb ik wel gemaakt. Of dat allemaal aan te merken is als effciënte training is natuurlijk de vraag, maar ik ga vooral voor efficiënt genieten 😉. Ik hoef ook niet zo nodig harder een berg op, wel graag wat makkelijker.

@jans: ik zou zo’n uitdaging in de achtertuin niet kunnen laten liggen. Dan maar pijn 😉

@rob74: combinatie van afvallen en een groter kransje was al mijn conclusie. Ik vroeg me nog af of de verhouding tussen de 2 nog in getallen was uit te drukken. Kadans van ongeveer 70 zou best kunnen kloppen, maar die klimmetjes bij het comomeer zijn (zoals DDX ook aangeeft best irritant). Veel korte haarspeldbochten met daartussen stukjes met steeds wisselende stijgingspercentages. Wellicht dat dat ook meespeelt. Ik trek dat beter met een hogere frequentie (zoals op de mtb).

@walter-: ik heb het niet exact bijgehouden, maar ik had iig altijd wel wat tandjes over. Net even iets vergelijkbaars opgezocht en dan blijkt dat ik met de mtb 10km a 7% opgefietst heb met 9km/u (tegenover nu dus 10km/u). Echt heel veel lichter dan 1:1 zal dat niet geweest zijn want dan kom je amper vooruit. Waar het me om ging was dat ypuh beweerde dat een lichter verzet niet zou helpen terwijl ik de ervaring heb dat dat voor mij dus wel degelijk verschil maakt.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 26 aug 2018 21:22

Jans schreef: 26 aug 2018 18:18
nijkie schreef: 26 aug 2018 16:44 Wat is je basis conditie?
33 (grapje) Hoe wil je dat uitgedrukt hebben? En uren in D1 fietsen, daar hebben we het al vaker over gehad. Deze dame heeft gewoon een klein motortje.
Was voor ts de vraag😉
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 26 aug 2018 22:01

nijkie schreef: 26 aug 2018 21:22
Was voor ts de vraag😉
Ik zit op 27 :lol:

Ik heb ook geen idee hoe je e.e.a. zou moeten uitdrukken, maar voor het beeld: vorig jaar had ik net geen 5000km gereden. Doel voor dit jaar was dan ook om dat wel te halen. Inmiddels is dat doel bijna gehaald. Het is een mix van woon-werk, ritjes op de racer, mtb en crosser. Het overgrote deel ervan solo. Letterlijk 1 ritje op de racer samen met anderen. Met de MTB vaker, maar dat werkt uiteraard wat anders. Een hardrijder ben ik niet. Soloritjes op de racer zijn in de zomer zo'n 75-100km lang en dat doe ik met ca. 28-29 gemiddeld. Ik troost me dan maar met de gedachte dat het hier in de omgeving niet echt poldervlak is. ;) Ritjes op de mtb zijn vaak zo'n 50km, iets korter als het op de UHR is.

Kortom: ik fiets wel, maar ik train niet. Ik fiets omdat ik fietsen leuk vind. Genieten van wat ik onderweg tegenkom. Nou ja, dat is niet helemaal waar. Ik heb een racer gekocht om iets meer basis te hebben voor het mtb-en. Dus dat zou je als training kunnen zien. Maar ik hoef, zoals ik hierboven aangaf, niet persé harder de berg op. Wel makkelijker, want de ervaring van afgelopen vakantie staat het genieten net wat te veel in de weg.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 26 aug 2018 22:24

Dan zijn we in ieder geval dezelfde type renners ;). Zodra het trainen wordt in plaats van fietsen, is de lol er voor mij ook snel af. Dat is iets anders dan doelen stellen (een cyclo rijden, X kilometer halen in een jaar/maand/week, de 100 kilometer solo een keer binnen de 3u gereden, Alp d'Huez beklimmen etc).

Nogmaals vind ik dat je met een 30x28 boven moet kunnen komen zonder af te stappen of jezelf over de kop te rijden. 80kg is niet extreem zwaar en je fietst voldoende. Een lichter verzet maakt het allemaal wat ontspannender en is ook niets op tegen natuurlijk, maar gaat in mijn beleving geen wereld van verschil maken.

Plaats reactie