Bandendruk
Zelf rijd ik met 7.0 voor 7.4 achter op 26mm banden. Mijn banden vallen vrij breed. Met ritten over kasseien ga ik al snel richting 6.0/6.4. Als het slechter weer is 6.5/7.0. Als ik tijdrijd altijd met 7.2/7.7. Na veel testen viel mij op dat dit de juiste spanningen waren voor mij. (66kg). alhoewel veel mensen zeggen dat ze hard zijn hangt het ook af wat je lichaam aankan. Anderen krijgen sneller last van trillingen, maar dat kan ook aan de fiets liggen.
Verder moet ik er aan toevoegen dat hardere banden niet persee sneller zijn. Als je de ideaale druk hebt gevonden zijn ze pas op zijn snelst. Ook maakt het type band dat je gebruikt heel veel uit. Zelf ben ik fan van de Specialized turbo's & vittoria Corsa's. Ook word het aangeraden om de maximum voorschrift aan te houden & pas op met carbon velgen. (even kijken wat ze aankunnen via internet)
Verder moet ik er aan toevoegen dat hardere banden niet persee sneller zijn. Als je de ideaale druk hebt gevonden zijn ze pas op zijn snelst. Ook maakt het type band dat je gebruikt heel veel uit. Zelf ben ik fan van de Specialized turbo's & vittoria Corsa's. Ook word het aangeraden om de maximum voorschrift aan te houden & pas op met carbon velgen. (even kijken wat ze aankunnen via internet)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12826
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Waarom laat je in Nederland de 28 mm. niet zitten? Als je die wat harder pompt wordt je rolweerstand toch alleen maar lager?
[/quote]
Ik ben nu ook gewoon aan het proberen met een nieuwe fiets, brede velgen en banden combo,s.
Het is niet zo dat ik bij terugkomst uit bv de ardennen de 28mm dezelfde dag eraf gaan,
Voor de duidelijkheid het is geen wereld van verschil. Maar als ik moet kiezen liever een 25mm op "normale" spanning dan een 28mm met hoge spanning.
Ook opassen want een aantal 28mm hebben een vrij lage maximum druk, schwalbe 6 bar bv. Pirelli zou ik even moeten kijken.
Ik vind het ook leuk om ermee te experimenteren, ik zou zo die quarq apparaatjes kopen, omdat ik het gewoon leuk vind,
Met de auto doe ik het ook altijd, kijken wat de beste spanning is voor auto en band,
Merkte gisteren dat mijn voorband, ondanks de belofte dat 28 mm. moet passen, net aanloopt tegen mn vork, dus ruimte is minder dan minimaal... Zijn er nog bandenmerken die, voor hun breedte, betrekkelijk laag zijn? Kan wel m'n wiel iets lager in mn vork inklemmen, maar vind ik toch niet ideaal...
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6130
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6130
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
En hoe verzeker je jezelf er dan van dat je wiel recht zit? Ik zou het nooit doen in ieder geval. Gewoon je wiel helemaal in je padtdtdten knallen en vast zetten.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013