Ivm niet zoveel verschil voelen...: dat lijkt me dus wel veel verschil....
Misschien is jouw comfort instelling wat je nu rijdt...
Stack en stuur drop
Genoeg mensen die op hun 'racer' net zo zitten als dat ze op een endurance fiets kunnen zitten. Dus ja je kan zeker overstappen en veel normale fietsers kunnen hun positie houden.
Ik ben wel benieuwd naar wat je nu precies ervaren hebt met die 2cm kortere stuurpen. Ben je anders gaan zitten? Heb je je handen anders gehouden? Of heb je vaker je handen in een diepere/verdere positie gehad?
Hoe comfortabel zit je verder op de fiets? Kan je je lange ritten nagenoeg allemaal met je handen op de shifters rijden of ga je uit comfort overwegingen iets 'terug'? Rugpijn, schouderpijn? (geen showstopping klachten, gewoon pijntjes)
Ik ben wel benieuwd naar wat je nu precies ervaren hebt met die 2cm kortere stuurpen. Ben je anders gaan zitten? Heb je je handen anders gehouden? Of heb je vaker je handen in een diepere/verdere positie gehad?
Hoe comfortabel zit je verder op de fiets? Kan je je lange ritten nagenoeg allemaal met je handen op de shifters rijden of ga je uit comfort overwegingen iets 'terug'? Rugpijn, schouderpijn? (geen showstopping klachten, gewoon pijntjes)
Op zich is een fiets niet alleen een 'race ' of 'endurace' geometrie. Dat is altijd in combinatie met de renner.
Je zou beter spreken over een race of endurance houding. Dat een fiets een race of endurance geometry heeft is maar marketing (in de zin dat het uiteindelijk de renner is die bepaalt hoe hij op de fiets zit).
En racehouding of meer comfort houding kies je zelf. Als je 40 per uur en sneller in een peleton moet rijden, dan zal je wel zelf dieper gaan zitten.
Dus afhankelijk van je beenlengte, romp, armen zit je misschien nu al in een positie die eerder op een endurance lijkt.
En ik denk niet dat doel moet zijn een endurancehouding aan te nemen maar een houding waarbij je jezelf comfortabel vindt en die je lang volhoudt. Uit je uitleg lijkt het me dat je nu wel comfortabel op je huidige fiets zit (beter zat). Misschien eens goed bewoorden welke klachten je nu hebt (versus zeggen dat je meer comfort wil - Als je nu pijnvrij rijdt, je goed voelt op de fiets heb je nu al comfort).
Ik begreep eerder dat je iets hoger wilde zitten. Ik begrijp daarom niet waarom je de test deed met de kortere stuurpen.
Langs de andere kant wordt ook gezegd een nieuwe houding een kans te geven over een langere periode. Dus niet na één ritje oordelen.
En afhankelijk van de hoek van de stuurpen zat je misschien ook nog iets lager met de kortere stuurpen.
Je zou beter spreken over een race of endurance houding. Dat een fiets een race of endurance geometry heeft is maar marketing (in de zin dat het uiteindelijk de renner is die bepaalt hoe hij op de fiets zit).
En racehouding of meer comfort houding kies je zelf. Als je 40 per uur en sneller in een peleton moet rijden, dan zal je wel zelf dieper gaan zitten.
Dus afhankelijk van je beenlengte, romp, armen zit je misschien nu al in een positie die eerder op een endurance lijkt.
En ik denk niet dat doel moet zijn een endurancehouding aan te nemen maar een houding waarbij je jezelf comfortabel vindt en die je lang volhoudt. Uit je uitleg lijkt het me dat je nu wel comfortabel op je huidige fiets zit (beter zat). Misschien eens goed bewoorden welke klachten je nu hebt (versus zeggen dat je meer comfort wil - Als je nu pijnvrij rijdt, je goed voelt op de fiets heb je nu al comfort).
Ik begreep eerder dat je iets hoger wilde zitten. Ik begrijp daarom niet waarom je de test deed met de kortere stuurpen.
Langs de andere kant wordt ook gezegd een nieuwe houding een kans te geven over een langere periode. Dus niet na één ritje oordelen.
En afhankelijk van de hoek van de stuurpen zat je misschien ook nog iets lager met de kortere stuurpen.
Dezelfde hoogte maar dan 2cm korter heeft in ieder geval niks met endurance en voor de meeste mensen al helemaal niks met comfort te maken. Je spreekt van een endurance geometrie als een fiets pakweg 5mm korter en 2cm hoger is dan een sportief model.
Anderhalf uur fietsen heeft ook niks met endurance te maken en als je dan al rugklachten krijgt zou dat genoeg moeten zeggen. Het zou zomaar kunnen dat het na wat gewenning over gaat maar het zou mij ook niet verbazen als die rugpijn op termijn alleen maar erger wordt. Een te korte zit is één van de grootste veroorzakers van lage rugklachten.
Waarom heb je niet gewoon je stuurpen omgedraaid zoals eerder gesuggereerd door Walter? Dat is de beste manier om een endurance geometrie na te bootsen op een sportieve fiets.
Het komt op mij een beetje over alsof je zo gefocust ben op de Endurace dat je hem op alle mogelijk manieren goed wilt praten. Van mij mag je maar waarom raadpleeg je dan een forum? Op zich kies je de juiste route door eerste je eigen fiets te gaan aanpassen om te kijken of het werkt maar vervolgens trekt je de conclusie dat je na anderhalf uur alleen wat rugklachten hebt dus het kan best. Is de combinatie van veel voor weinig en een hip merk nou echt zo aanlokkelijk? Ik zou mij eerst richten op wat past. Een paar honderd euro zijn zo vergeten, aan een fiets die klachten oplevert blijf je je ergeren (of erger).
Er zijn genoeg frames die een zitpositie bieden met een beetje meer comfort, een comfortabeler frame hebben dan de Caad10 met ruimte voor 28mm banden.
Anderhalf uur fietsen heeft ook niks met endurance te maken en als je dan al rugklachten krijgt zou dat genoeg moeten zeggen. Het zou zomaar kunnen dat het na wat gewenning over gaat maar het zou mij ook niet verbazen als die rugpijn op termijn alleen maar erger wordt. Een te korte zit is één van de grootste veroorzakers van lage rugklachten.
Waarom heb je niet gewoon je stuurpen omgedraaid zoals eerder gesuggereerd door Walter? Dat is de beste manier om een endurance geometrie na te bootsen op een sportieve fiets.
Het komt op mij een beetje over alsof je zo gefocust ben op de Endurace dat je hem op alle mogelijk manieren goed wilt praten. Van mij mag je maar waarom raadpleeg je dan een forum? Op zich kies je de juiste route door eerste je eigen fiets te gaan aanpassen om te kijken of het werkt maar vervolgens trekt je de conclusie dat je na anderhalf uur alleen wat rugklachten hebt dus het kan best. Is de combinatie van veel voor weinig en een hip merk nou echt zo aanlokkelijk? Ik zou mij eerst richten op wat past. Een paar honderd euro zijn zo vergeten, aan een fiets die klachten oplevert blijf je je ergeren (of erger).
Er zijn genoeg frames die een zitpositie bieden met een beetje meer comfort, een comfortabeler frame hebben dan de Caad10 met ruimte voor 28mm banden.
Campagnolo Ultra Dork
Even een aanvulling.
Als ik op mijn caad10 rijd, kon ik altijd met mijn handen bovenop de shifters, dit heel lang volhouden. Wel heb ik regelmatig nek/schouder klachten. Vandaar dat ik dacht om iets minder gestrekt te zitten, en wat meer comfort te zoeken, zodat je de trilling/stoten in het stuur minder voelt.
Voor zover ik weet, is een endurance fiets altijd 10-15 mm korter dan een "race" fiets, vandaar dat ik mijn stuurpen gewisseld heb met een kortere.
@Ernie, wat voor merken of types bieden in jouw ogen meer comfort dan mijn caad10? Ik hoef niet beslist een endurance, maar ik had het idee, dat die meer comfort bieden, maar misschien kan een ander merk en/of 28 mm banden al heel veel verschil bieden.
Als ik op mijn caad10 rijd, kon ik altijd met mijn handen bovenop de shifters, dit heel lang volhouden. Wel heb ik regelmatig nek/schouder klachten. Vandaar dat ik dacht om iets minder gestrekt te zitten, en wat meer comfort te zoeken, zodat je de trilling/stoten in het stuur minder voelt.
Voor zover ik weet, is een endurance fiets altijd 10-15 mm korter dan een "race" fiets, vandaar dat ik mijn stuurpen gewisseld heb met een kortere.
@Ernie, wat voor merken of types bieden in jouw ogen meer comfort dan mijn caad10? Ik hoef niet beslist een endurance, maar ik had het idee, dat die meer comfort bieden, maar misschien kan een ander merk en/of 28 mm banden al heel veel verschil bieden.
28mm banden gaan echt meer comfort geven dan ieder carbon of aluminium frame dat kunnen doen. Volgens mij zijn bijna alle modellen met schijfremmen geschikt voor 28mm banden en als je die niet wilt dan kijk je naar de modellen met direct mount remmen. Ik denk dan aan de nieuwe Rose X-lite of de Trek Emonda om de prijs/kwaliteit een beetje op hetzelfde niveau te brengen maar er zullen vast nog veel meer opties zijn.
Campagnolo Ultra Dork