Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Lekkage?

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 13 mei 2018 19:23

TL@ schreef: ↑13 mei 2018 18:47 Paard en kar ook, toch rijd ik liever met de auto.
:D
I know myself like no one else
Nothing to defend

deoudegek
Forum-lid

deoudegek 13 mei 2018 20:48

Vieux chnoque schreef: ↑13 mei 2018 07:41 Goh, dan zijn gewone velgremmen wel erg saai en simpel😳
Zeker! Geen lol aan dus. πŸ˜†

deoudegek
Forum-lid

deoudegek 13 mei 2018 21:13

Ouwe,speciaal voor jou.πŸ˜‰
Tussen klauw en zuigertje zit een afdichting. Ee rubber ringetje. Dit ringetje heeft een rechthoekige doorsnede. Als je het remhandel inknijpt, beweegt het zuigertje een stukje, tot het punt dat het remblokje aanligt. Door de wrijving tussen zuigertje en rubbertje wordt het rubbertje vervormd. De doorsnede wordt een beetje een wiebertjes vorm. Er staat nu wat spanning op het ru bertje.Als je het remhandel loslaat kan het rubbertje de oorspronkelijke vorm weer aannemen en wordt het zuigertje weer teruggedrukt/getrokke .De grap is, dat als het remblokje een beetje afslijt,het zuigertje verder uitgedrukt wordt. Hoe verder het zuigertje uitgedrukt wordt, hoe hoger de spanning in het rubbertje wordt en wordt het zuigertje ook steeds verder terug gedrukt to in de uitgangs positie. Totdat de spanning in het rubbertje zo hoog is dat het zuigertje een stukje door het rubbertje wordt gedrukt. Het zuigertje zal dus ook niet tot de uitgangs positie terugkomen, maar net iets minder ver. Genoeg om de blok slijtage te compenseren.

Als de wrijving tussen zuigertje en zuiger groter is dan berekend(vuil,remstof oid op de zuiger), zal het zuigertje dus verder uitgaan zonder door her rubber te bewegen en ontstaat er dus meer ruimte tussen blokje en schijf. Dit vertaalt zich in een "diepere" remhandel. En uiteindelijk trek je het handel tegen het stuur.
Simpel toch ? πŸ˜‚πŸ˜‚

Vieux chnoque
Forum-lid

Gebruikersavatar Vieux chnoque 13 mei 2018 21:40

Lcsmet schreef: ↑13 mei 2018 19:23
TL@ schreef: ↑13 mei 2018 18:47 Paard en kar ook, toch rijd ik liever met de auto.
:D
Je vergist je een paard is nog heel wat ingewikkelder dan hydraulische schijfremmen, ook bij niet gebruik constant onderhoud en verzorgingπŸ˜‰
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 13 mei 2018 22:19

deoudegek schreef: ↑13 mei 2018 21:13 CUT
Als de wrijving tussen zuigertje en zuiger groter is dan berekend(vuil,remstof oid op de zuiger), zal het zuigertje dus verder uitgaan zonder door her rubber te bewegen en ontstaat er dus meer ruimte tussen blokje en schijf. Dit vertaalt zich in een "diepere" remhandel. En uiteindelijk trek je het handel tegen het stuur.
Simpel toch ? πŸ˜‚πŸ˜‚
Helaas ben ik niet zo tevreden over deze "verklaring" van de te grote slag van de remhandel, simpel, maar IMO onjuist
Volgens deze "uitleg" zouden de blokken alleen maar gaan aanlopen .....het extra volume in het systeem wordt automatisch aangevuld vanuit het reservoir/mastercilinder.
Ik refereer even aan remsystemen bij auto's (waar ik veel ervaring mee heb), er kunnen de volgende oorzaken zijn voor het ver kunnen intrappen van het pedaal:
-Lucht in het systeem, spreekt voor zichzelf
-Lekkage naar buiten b.v. in leidingen, koppelingen of de secundaire cilinder(s), dit is bij visuele inspectie vast te stellen
-Defecte afdichting (b.v. een gescheurd rubbercupje) in de mastercilinder.
hierdoor stroomt de vloeistof (snel of langzam afhankelijk van de schade) langs dat cupje en krijgt de remhendel veel slag zonder voldoende druk op te bouwen.
Uitwendig is hier meestal niets van te zien.
Uit de symptomen is vrijwel altijd op te maken wat er aan de knikker is.

Disclaimer: ik heb nog nooit een hydraulisch remsysteem van een fiets van dichtbij gezien, noch heb ik ooit zo'n fiets bereden, dus het is mogelijk dat er constructieve verschillen zijn, maar eerlijk gezegd vermoed ik sterk van niet.
Laatst gewijzigd door Keezx op 13 mei 2018 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 13 mei 2018 22:29

Een paard en kar zijn helemaal niet simpel.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 13 mei 2018 22:34

Dat hangt van de definitie van "simpel"af.
Herhaal dit niet onnodig

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 13 mei 2018 23:19

Een veerarts verdient niet voor niets meer dan een automonteur...
Campagnolo Ultra Dork

deoudegek
Forum-lid

deoudegek 14 mei 2018 07:51

Kees, je hebt over het woordje "zonder" heen gelezen.
Fiets hydraulische systemen verschillen niet zoveel van autosystemen.
Meestal ontbreekt bij een fietsremklauwtje de aparte stofsfdichting. Dit maakt het systeem wat gevoeliger voor vuil.

whistle
Forum-lid

whistle 15 mei 2018 16:01

Netjes opgelost door CC53-11

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 15 mei 2018 16:30

De vraag blijft wat nou het probleem was.....
Herhaal dit niet onnodig

whistle
Forum-lid

whistle 15 mei 2018 18:28

Er is lakschade gerepareerd en bij CC53-11 denken ze dat het verwarmen van de lak voor of na het spuiten de oorzaak is geweest.

Plaats reactie