Het dopingtopic 2.0
hallo mannen, ik vind dit toch wat onrespectvol dat er nav een overlijden van een hartstilstand hier zomaar insinuaties of linken naar doping worden gelegd. Kan echt niet, vind ik, spijtige zaak. 
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 

- daniel1975
- Forum-lid HC
+1 ik hen diep respect voor wat WvA laat zien dit voorjaar.
En ik hoop dat ie nooit naar QS gaat! (Dat meen ik wel voor 100%!)
En ik hoop dat ie nooit naar QS gaat! (Dat meen ik wel voor 100%!)
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
We mogen wel kritiek hebben dat de koers doorging
We mogen wel kritiek hebben dat renners niet stopte
Politie mag wel z'n fiets in beslag nemen
etc
etc
Als er iemand van die leeftijd dood neervalt moet je ALLES onderzoeken. Dus OOK of er iets in z'n bloed zit wat daar niet thuishoort. Overigens is dat niet een eens een ethische discussie. Het is juridisch verplicht om ALLES uit te sluiten om een rest conclusie te trekken.
In het meest extreme geval kan er zelfs opzet zijn waarbij een renner van niks weet.
Waarom zou Sagan die als winnaar over de streep gaat wel onderzocht moeten worden en iemand die onverklaarbaar van z'n fiets niet?
Dood van je fiets vallen is echt verdachter dan winnen!
Het zijn geen insinuaties maar het is JUIST hard nodig het echt heel goed uit te sluiten.
Helaas moeten dat soort discussies gevoerd worden VOOR een mogelijke crematie. Gelukkig laat de Franse justitie zich niet afleiden door emoties en zijn de maatregelen genomen voor degelijk onderzoek (wat overigens best even kan duren)
inderdaad, er moeten onderzoeken gevoerd worden, volledig akkoord, en daaruit moeten conclusies worden getrokken , ook volledig akkoord maar allerlei speculaties maken zonder dat er ook nog maar iets met zekerheid geweten is of zelfs maar onderzocht daar gaat het over, 'k dacht dat datik vrij duidelijk was??? Nog ter info: mijn neef die even oud is als ik ( 60) is eergisteren overleden tgv een hartaderbreuk, je moet dus echt niet koersen en bepaalde middeltjes nemen om plots dood te vallen.Gastheerg schreef: ↑16 apr 2018 12:34We mogen wel kritiek hebben dat de koers doorging
We mogen wel kritiek hebben dat renners niet stopte
Politie mag wel z'n fiets in beslag nemen
etc
etc
Als er iemand van die leeftijd dood neervalt moet je ALLES onderzoeken. Dus OOK of er iets in z'n bloed zit wat daar niet thuishoort. Overigens is dat niet een eens een ethische discussie. Het is juridisch verplicht om ALLES uit te sluiten om een rest conclusie te trekken.
In het meest extreme geval kan er zelfs opzet zijn waarbij een renner van niks weet.
Waarom zou Sagan die als winnaar over de streep gaat wel onderzocht moeten worden en iemand die onverklaarbaar van z'n fiets niet?
Dood van je fiets vallen is echt verdachter dan winnen!
Het zijn geen insinuaties maar het is JUIST hard nodig het echt heel goed uit te sluiten.
Helaas moeten dat soort discussies gevoerd worden VOOR een mogelijke crematie. Gelukkig laat de Franse justitie zich niet afleiden door emoties en zijn de maatregelen genomen voor degelijk onderzoek (wat overigens best even kan duren)
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 

Er gaat ook een preventieve werking van uit als ze dat goed controleren. Pakkans is altijd het enige dat telt om snode plannen uit hoofden van mensen te houden.
Dus stel dat ze dat in het verlden al beter zouden hebben gedaan dan zouden er nu minder renners overlijden mocht dit doping gerelateerd zijn (sorry fiedoo dat ik hiermee dan nog steeds speculeer).
Je hebt zeker gelijk dat je aan hartfalen altijd kan overlijden. Gecondoleerd met het verlies van je neef.
Dus stel dat ze dat in het verlden al beter zouden hebben gedaan dan zouden er nu minder renners overlijden mocht dit doping gerelateerd zijn (sorry fiedoo dat ik hiermee dan nog steeds speculeer).
Je hebt zeker gelijk dat je aan hartfalen altijd kan overlijden. Gecondoleerd met het verlies van je neef.
Bron: https://nos.nl/artikel/2227903-spaanse- ... rrari.htmlSpaanse wielerarts getuigt: 'Spaanse bond werkte samen met Ferrari'
Er was tussen 1993 en 1998 een dopingprogramma bij de Spaanse wielerbond. Dat heeft de bondsarts uit die tijd, Luis García del Moral, verklaard. De Spaanse bond nam in die periode de even vermaarde als beruchte Italiaanse arts Michele Ferrari in de arm.
Del Moral, die in die jaren verantwoordelijk was voor de Spaanse baanwielrenners, gaf zijn getuigenverklaring al in 2016 tegenover het internationale sporttribunaal CAS. Hij werd gehoord in een zaak die was aangespannen door de voormalige ploegleider van Lance Armstrong, Johan Bruyneel, die bij het CAS om strafvermindering vroeg.
Del Moral was tussen 1999 en 2003 arts in de US Postal-ploeg van Armstrong en Bruyneel. Na de onthullingen over het structurele en massale dopinggebruik in die wielerploeg, moest Armstrong zijn zeven Tour-zeges inleveren, werd Bruyneel voor tien jaar geschorst en kregen Del Moral en Ferrari, de privé-arts van Armstrong, een levenslange schorsing.
De Spaanse krant El País publiceerde dinsdag delen van Del Morals verklaring.
Epo en groeihormonen
Op de vraag of er een dopingprogramma was in jaren negentig, antwoordde Del Moral "ja". Volgens hem deed de bond betalingen aan Ferrari en werd tevens betaald voor dopingpreparaten. Vervolgens ging Del Moral in op de vraag of er corticoïden werden toegediend aan renners in die tijd. "Dat was niet het enige. Het ging vooral om epo en groeihormonen", antwoordde hij.
Del Moral liet tijdens zijn getuigenis een spreadsheet zien, waarop het stempel 'vertrouwelijk' was gezet, gedateerd 15 juli 1996. Dat was vier dagen voor het begin van de Olympische Spelen in Atlanta. Op dat document waren twee betalingen zichtbaar: een bedrag van circa 80.000 euro aan hem en een bedrag van 36.000 euro voor farmaceutische middelen.
Ferrari
De onthullingen van Del Moral over het verstrekken van doping door Ferrari aan de Spaanse bond, wordt door de bond overigens ten stelligste tegengesproken. "Hij was nooit bij ons in dienst", reageerde de toenmalige voorzitter van de Spaanse wielerbond, Juan Serra, dinsdag in El País. "Ik kwam hem een paar keer tegen. We betaalden hem voor enkele diensten, maar we hebben hem nooit doping laten verstrekken aan onze renners."
Het toedienen van doping werd door Del Moral zelf gedaan, zo verklaarde de arts. Hij bevestigde dat hij vaak de beroepsregels heeft overtreden en dat hij veel sporters van doping heeft voorzien. Naar eigen zeggen deed hij het niet alleen voor het geld. "Het maakte in die tijd onderdeel uit van een systeem."
WADA en UCI
Zowel de Spaanse antidopinginstantie als het wereldantidopingagentschap WADA als de UCI is op de hoogte van de verklaring. Er zijn geen vervolgstappen ondernomen. Del Moral en Ferrari kunnen gezien de verjaringstermijn niet bestraft worden voor de overtredingen.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
- daniel1975
- Forum-lid HC
Dit zijn dus de oude koeien waar niemand op zit te wachten IMHO.
Tenzij zulke figuren nog steeds actief zijn in de sport.
Tenzij zulke figuren nog steeds actief zijn in de sport.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
+1, juist als het om gebruik gaat dat door de bonden en/of staat is goedgekeurd mag er nog een naar gekekn worden wie er precies bij betrokken waren en wat hun rol was.
Over die Del Moral: volgens mij is hij na US postal naar Astana gegaan. Er zijn ook links met Valencia, Barcelona en wat Spaanse tennissers. Maar hij is al levenslang geschorst dus daar kan je verder weinig mee.
Over die Del Moral: volgens mij is hij na US postal naar Astana gegaan. Er zijn ook links met Valencia, Barcelona en wat Spaanse tennissers. Maar hij is al levenslang geschorst dus daar kan je verder weinig mee.
Campagnolo Ultra Dork
- daniel1975
- Forum-lid HC
Met die schorsing heeft hij pech gehad. Iburguen en DeMol mogen bijv wel gewoon doktertje blijven spelen.
-
ncornelisse
- Forum-lid