Na de Maasbrug rijden we langs de Maas richting Wellerlooi en na Kapellen gaan we meer rechtstreeks naar de brug over de Rijn bij Wesel. In Wesel zelf bereiken we via een fietspaadje de 1e controle “Das Rheinstübchen” (68 km.).
Tussen Wesel en Rees volgen we grotendeels de Rheinradweg en in Rees mogen we (sinds kort) over de Rheinpromenade en voor Emmerich verlaten we het fietspad langs de B8 om vrij van auto’s langs en over de dijken richting Emmerich te rijden.
In Emmerich rijden we ook over de Rheinpromenade met een schitterend uitzicht over de Rijn en dan gaat het spoorslags richting de Eltenberg. Boven is de 2e controle bij restaurant ‘t Pannekoekhuys. De Nederlandse naam stamt nog uit de tijd, dat Elten na de 2e wereldoorlog een tijd lang Nederlands grondgebied is geweest. Nu is het al jaren weer Duits. De mensen praten er ook Duits.
Na Elten gaan we weer Nederland in en na de overtocht met de reguliere pont in Pannerden rijden we de dijk op richting Nijmegen. In Lent nemen we de Snelbinder, het fietspad langs de spoorlijn over de Waal. Daarna gaan we dwars door Nijmegen met nog een klim van 5% en dan gaat het over Ubbergen richting Berg en Dal met een pittige klim (op het eind 10%). De 3e controle is bij het bekende wielercafé/restaurant de Heksendans. Daarna nemen we de Zevenheuvelenweg, maar niet helemaal. Het fietspad door het bos is schitterend vernieuwd en rijdt als een zonnetje. Het gaat op en af tot en met de Zevendalseweg en in Plasmolen zijn we uit het heuvelachtig terrein.
Als de wind verkeerd zit is het laatste stuk nog best pittig, al is het vlak.
Routebeschrijving, aanmelding en GPS track via https://randonneurs.nl/event/brm-200-me ... s-en-rijn/
BRM 200 Merselo, Maas en Rijn, 7-4-2018
-
FryskBloed
- Forum-lid
Van de organisator van de Yr Ellenyd mag ik dat weekend de Devil's Staircase op; sambal hoef je hier niet mee te nemen voor pittig
Het wordt druk zaterdag. Meer dan 60 inschrijvingen op dit moment. Het weer is er ook naar, boven de 20 graden.
De twijfelaars kunnen zich beter aanmelden, dan blijft het tenminste allemaal nog te doen voor Jan en loopt de start niet uit.
De twijfelaars kunnen zich beter aanmelden, dan blijft het tenminste allemaal nog te doen voor Jan en loopt de start niet uit.
Wat een weertje was het zaterdag, gewoon een kadootje. Heel veel alleen gefietst. Na 10 km reed ik lek door stom over een zooi puin te gaan waar te laat voor geroepen.werd. Achterband meteen lek (met mijn hagelnieuwe bandjes). Nu ben ik een ster in bandenwisselen, dus is was erg blij. Trots had ik achter nog snel verwisseld en mijn wiel er weer goed in (inmiddels was bijna iedereen me voorbij). Wil opstappen en.constateer dat ook voor lek is. Hoe krijg ik het voor elkaar. Moed bij elkaar geraapt en de banden weer uit mijn tas gehaald. Zelfs de achterblijvers reden me inmiddels voorbij. Tweede en tevens laatste reservebandje verwisseld en rustig door gaan fietsen.
Voelde niet zo lekker zonder extra bandjes, had nog wel plakspullen, maar gezien het tempo van leeglopen, was plakken een kansloze onderneming. Goede oefening bandenwissel was het wel. Onderweg hard gezocht naar een fietsenwinkel voor nieuwe voorraad, maar er zat niks op de route. Iemand leidde me nog naar een hobby-fietsenmaker, maar die was niet thuis.
In Wesel, eerste controle, was gelukkig nog niet iedereen vertrokken. Ik kreeg een bandje van Iemand van het forum (kan niet alle forumnamen aan echte namen koppelen). En was helemaal blij. Fietst toch wat lekkerder. Voelde me wel een beetje bezwaard toen ik in Elten hoorde dat hij zelf ook nog 2x lek was gereden.
Vanaf Wesel ging het in kort-kort, voor het eerst dit jaar, in het zonnetje, windje in de rug, als een speer naar Elten. Zo'n mooi stuk langs de Rijn op. Vooral Rees is een mooi plaatsje. En verschillende plaatsen zweefvliegers gezien. Genoten.
Bultje bij Elten op, over het pondje richting Nijmegen. De drukke winkelstraat was niet zo handig om doorheen te fietsen op een warme zaterdagmiddag, maar het is een fietsgedeelte. Jammer dat het winkelend publiek een andere mening had. Na de controle bovenin Nijmegen over de prachtige Mookerheide.
Daarna nog even doorzetten naar Merselo. De laatste kilometers vielen me zwaar.
Al met al een prachtig fietsdagje.
Voelde niet zo lekker zonder extra bandjes, had nog wel plakspullen, maar gezien het tempo van leeglopen, was plakken een kansloze onderneming. Goede oefening bandenwissel was het wel. Onderweg hard gezocht naar een fietsenwinkel voor nieuwe voorraad, maar er zat niks op de route. Iemand leidde me nog naar een hobby-fietsenmaker, maar die was niet thuis.
In Wesel, eerste controle, was gelukkig nog niet iedereen vertrokken. Ik kreeg een bandje van Iemand van het forum (kan niet alle forumnamen aan echte namen koppelen). En was helemaal blij. Fietst toch wat lekkerder. Voelde me wel een beetje bezwaard toen ik in Elten hoorde dat hij zelf ook nog 2x lek was gereden.
Vanaf Wesel ging het in kort-kort, voor het eerst dit jaar, in het zonnetje, windje in de rug, als een speer naar Elten. Zo'n mooi stuk langs de Rijn op. Vooral Rees is een mooi plaatsje. En verschillende plaatsen zweefvliegers gezien. Genoten.
Bultje bij Elten op, over het pondje richting Nijmegen. De drukke winkelstraat was niet zo handig om doorheen te fietsen op een warme zaterdagmiddag, maar het is een fietsgedeelte. Jammer dat het winkelend publiek een andere mening had. Na de controle bovenin Nijmegen over de prachtige Mookerheide.
Daarna nog even doorzetten naar Merselo. De laatste kilometers vielen me zwaar.
Al met al een prachtig fietsdagje.
Parijs-Brest-Parijs 2023 
Mijn foto's van de 200 van Merselo zijn inmiddels ook klaar: https://fotoalbum.dds.nl/ivo_m/brm200merselo2018