Ik kocht een dt SWISS wiel met een "Ratchet" naaf 2de hands. Ik merk nu dat er speling zit op de body.
De speling is horizontaal: ik kan de body een goede mm horizontaal heel en weer bewegen met een weinig druk.
Op de naaf/wiel zelf zit geen speling.
Gezien je de naaf eigenlijk alleen uit elkaar trekt en terug in elkaar duwt weet ik niet goed hoe ik het kan oplossen (er is niet los of was te vijzen). De lagers in het wiel lijken allemaal tiptop.
Wat kan de reden zijn dat de naaf niet op zijn plaats blijft.
Extra info over opbouw:
https://youtu.be/sC-5-dOvfYA
DT SWISS Ratchet naaf speling op body
-
- Forum-lid
- Berichten: 1224
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
In de body zitten ook 2 lagertjes, misschien zijn die niet meer tip top ?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12817
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dan zal dat niet een lager dat speling heeft voel en hoor je meteen, die in namelijk ook echt kapot, er zit niet zomaar speling op een lager, je hoort het hier veel, maar het klopt bijna nooit.
Ps: moesten het de lagers in de body zijn het ik een excuus om een 11 speed body te kopen.
Maar het zou me verbazen als de lagers slecht zijn. Het is een vol- disc- wiel. En zoveel kms krijgen die niet op de teller..
Walter
Maar het zou me verbazen als de lagers slecht zijn. Het is een vol- disc- wiel. En zoveel kms krijgen die niet op de teller..
Walter
Waar zit de speling als het wiel vast zit in het frame? Kun je dan het hele wiel bewegen of alleen de cassette?
Om te kijken of de lagers van de body versleten zijn moet je deze er af halen en met je vinger voelen. Als ze bij het draaien zanderig aanvoelen is deze toe aan vernieuwing.
Om te kijken of de lagers van de body versleten zijn moet je deze er af halen en met je vinger voelen. Als ze bij het draaien zanderig aanvoelen is deze toe aan vernieuwing.
o'7o
Die body haal je er zo af. En dan de lagers bevoelenDouglas schreef: ↑11 mar 2018 06:46 Waar zit de speling als het wiel vast zit in het frame? Kun je dan het hele wiel bewegen of alleen de cassette?
Om te kijken of de lagers van de body versleten zijn moet je deze er af halen en met je vinger voelen. Als ze bij het draaien zanderig aanvoelen is deze toe aan vernieuwing.
Toch nog eens gevoeld met wiel in fiets vanavond (ook omdat de renner zei dat het redelijk schakelde tot mijn verwondering): nu voel ik geen speling.
Wiel uit fiets en speling is er terug. Als ik op uiteinde naaf duw is speling weg.
Ik vermoed dat ik laatste keer aan het testen was op de fiets maar zonder snelspanner (dat plaatst wat eenvoudiger op een tt fiets zo zonder snelspanner).
Dus op zich is probleem opgelost. Blijft wel gek die speling uit de fiets.
Wiel
Wiel uit fiets en speling is er terug. Als ik op uiteinde naaf duw is speling weg.
Ik vermoed dat ik laatste keer aan het testen was op de fiets maar zonder snelspanner (dat plaatst wat eenvoudiger op een tt fiets zo zonder snelspanner).
Dus op zich is probleem opgelost. Blijft wel gek die speling uit de fiets.
Wiel
Is helemaal niet zo gek hoor.
Bij naven met industrielagers wordt de boel soms alleen bij elkaar gehouden door de eindkapjes.
Zodra er geen druk meer is op de eindkapjes kunnen er dingen op de as t.o.v. elkaar gaan bewegen en dat kan gevoeld worden als lagerspeling of speling op de body, dat het dus niet hoeft te zijn.
Bij naven met industrielagers wordt de boel soms alleen bij elkaar gehouden door de eindkapjes.
Zodra er geen druk meer is op de eindkapjes kunnen er dingen op de as t.o.v. elkaar gaan bewegen en dat kan gevoeld worden als lagerspeling of speling op de body, dat het dus niet hoeft te zijn.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig