Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Verschil Android Smartphone (strava) en fietscomputer (gps )

cm punk
Forum-lid

cm punk 03 feb 2018 14:10

Ik crosste in de bossen met slecht weer op een single track parcours en zag grote verschillen in mijn opgenomen activiteit(gratis strava app.) op mijn Android smartphone en mijn fietscomputer (Sigma pure gps ) ook op de segmenten.
Het is een budget fietscomputer maar toch.
Hebben andere dat ook?
Screenshot_20180203-140325.jpg

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 03 feb 2018 15:17

Ja, dat is normaal. Zelfs een dure fietscomputer heeft moeite onder het bladerdek. Als je dat niet trekt is een snelheidssensor de oplossing.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 03 feb 2018 15:30

Zijn het beide dezelfde files??
Of heb je het strava apart op laten nemen en je Sigma?

Maar Garmin 1000 heeft met dezelfde file amper afwijking en dat zit er dan voornamelijk in dat ik bv op de garmin een stop heb staan vanaf 5km/h en strava stopt pas ongeveer 0.

Zeker in het bos kan het ook wel eens helpen de strava activiteit te verwijderen en hem nu nogmaals vanaf de GPS opnieuw in strava te laden.

cm punk
Forum-lid

cm punk 03 feb 2018 15:32

Als ik de plattegrond van beiden vergelijk zie ik op de passages met veel bebossing soms een rechte hemelsbrede lijn op mijn fietscomputer ipv dat ik het parcours volg. Ik had niet verwacht dat de smartphone naar alle waarschijnlijkheid nauwkeuriger is.
Ik heb alles apart opgenomen en ik ben 1 keer 20 sec gestopt om mijn fiets te reinigen een paar keer een bocht waar je uit stilstand op moest trekken en veel draaien en keren.

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 03 feb 2018 16:17

Verschillende factoren kunnen van invloed zijn op je track:

- gps ontvangst

- post processing van de "gps track"

cm punk
Forum-lid

cm punk 03 feb 2018 16:52

Regen en Trillingen op je stuur is dat een factor ?
Of een smartfoon met hoes in je achterzak van je binnenste jacket met muziek uit je oordoppen en je activiteit op strava opnemen is dat een factor.
Ik reed van de week een rondje en merkte dat ik naar mijn gevoel een hogere snelheid had dan dat de fietscomputer aangaf .Ik fiets al 25 jaar intensief ik heb een hekel aan zo'n magneetje en fiets al voor de eeuwwisseling zonder teller . Het was vrijwel onbewolkt en ik fietste in de gemeente met de minste bomen per inwoner. Mijn gevoel sprak boekdelen?
Ik heb zo'n fietscomputer aangeschaft voor momenten dat ik liever niet met een telefoon in mijn zak fiets of kan fietsen , om mijn telefoonbatterij vol te houden als het moet en als je even stop of gaat lopen om bijvoorbeeld een rugnummer te halen dan hoeft je minder te doen.
Laatst gewijzigd door cm punk op 03 feb 2018 17:07, 2 keer totaal gewijzigd.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 feb 2018 17:02

Instelling van je fietscomputer.. Hoe vaak slaat deze gegevens en op? Elke seconde, of elke 2 of elke 5 seconden? Of nog grotere stappen?

Juist op bochtig terrein, in een bos, is dit enorm van belang. Zelfde geldt overigens voor hoe je smartphone de GPS positie bepaald en update en hoe vaak Strava dat opslaat.

Snelheid en afstand meet je het best toch met een sensor op je wiel. Dan heb je de statistiek in ieder geval goed. Ook als de GPS meting door opsla frequentie, weer, bladerendek etc. Minder precies is.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie