Zadelpen uitzagen
Ik heb het ooit zo als Daniel zegt gedaan. Lange fijne zaag, dikke handschoen, WD40 en héél véél geduld. Was alu op ijzer destijds. Zat niet zo diep als bij jou.
Volgens mij, maar ik ben geen natuurkundige, zet ijzer minder hard uit dan alu / carbon bij hitte. Als het écht niet lukt, zou je kunnen proberen met warm / koud te werken. IJs aan de binnenkant en een hete föhn aan de buitenkant. Wellicht scheelt het net die picometer die je nodig hebt.
Volgens mij, maar ik ben geen natuurkundige, zet ijzer minder hard uit dan alu / carbon bij hitte. Als het écht niet lukt, zou je kunnen proberen met warm / koud te werken. IJs aan de binnenkant en een hete föhn aan de buitenkant. Wellicht scheelt het net die picometer die je nodig hebt.
-
hendrikjan
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
Ik heb geen idee wat je allemaal al geprobeerd hebt, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de zadelklem er af zagen wat te snel is gebeurd..
Anders zou je misschien nog alles heel netjes kunnen afwerken en een pen met een dunnere diameter monteren.
Anders zou je misschien nog alles heel netjes kunnen afwerken en een pen met een dunnere diameter monteren.
Ik ben met het frame gaan draaien met het zadel ergens ingeklemd, maar wellicht was het in een bankschroef op de pen zelf inderdaad gelukt. Dat is helaas niet meer te achterhalen. Verder met Brunox olie, baco autogarage. Ik ga er in ieder geval werk van het zagen maken.
Helaas is er een einde gekomen aan mijn poging. Het was gelukt de zadelpen na inzagen met schroevendraaier naar binnen te drukken voor de eerste 7cm. Echter bleef deze muurvast zitten en verder zagen was geen optie. Nog verder wrikken met schroevendraaier resulteerde in het verbuigen van het frame aan de van de zadel buis.
Super dank voor alle geboden hulp. Ik zal me moeten bezinnen voor de toekomst van mijn fietsen.
Super dank voor alle geboden hulp. Ik zal me moeten bezinnen voor de toekomst van mijn fietsen.
Had toevallig vandaag net zo'n akkefietje, (alu) zadelpen van mijn Kronan ging doormidden bij het passeren van een verkeersdrempel. Met een schrobzaagje 3 zaagsnedes gemaakt, 2 keer een 'kwadrant' eruit gehaald en was er genoeg ruimte om de resterende halve pen los te wrikken. Kostte al met al een half uurtje. De pen zat er gelukkig maar 10cm in. Hij bleek ondanks invetten - wel al weer wat langer geleden - ook enigszins vastgecorrodeerd. Heb me wederom voorgenomen om alle zadelpennen tenminste jaarlijks eruit te halen en opnieuw in te vetten.

Stilleven met schrobzaag en zadelpenrestanten.
Kortom, de door Kees voorgestelde methode werkt prima.

Stilleven met schrobzaag en zadelpenrestanten.
Kortom, de door Kees voorgestelde methode werkt prima.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
Door bovenstaande problemen en mij gebrekkige kennis van de werking van metalen heb ik de volgende vragen:
1. Ik heb een alu frame met zwarte alu zadelpen. Is het risico dat deze vast komt te zitten kleiner omdat deze geverfd is?
2. Ik heb de pen nu bevestigd met wat montagepasta. Ik begrijp dat het verstandig is om deze af en toe er uit te halen, schoon te maken en te voorzien van nieuwe pasta om vastzitten te voorkomen. Hoe vaak moet je dat doen? 1x per kwartaal, jaar of tweejaarlijks?
1. Ik heb een alu frame met zwarte alu zadelpen. Is het risico dat deze vast komt te zitten kleiner omdat deze geverfd is?
2. Ik heb de pen nu bevestigd met wat montagepasta. Ik begrijp dat het verstandig is om deze af en toe er uit te halen, schoon te maken en te voorzien van nieuwe pasta om vastzitten te voorkomen. Hoe vaak moet je dat doen? 1x per kwartaal, jaar of tweejaarlijks?
o'7o
1 Maakt wel iets uit maar niet veel, zadelpennen zijn sowieso altijd geanodiseerd.
2 Rij je altijd droog , dan is 1x per jaar genoeg, is het een winterfiets om de paar maanden.
2 Rij je altijd droog , dan is 1x per jaar genoeg, is het een winterfiets om de paar maanden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
In de categorie preventie. Dit probleem wordt veroorzaakt door indringend vocht. Je kunt een stuk buitenband om het bovenstuk van de zadelbuis, de zadelstrop en de zadelpen doen. Dan zit het dicht en kan er geen vocht meer bij. Ziet het er mooi uit? Nee. Werkt het? Ja. Als dit je winterfiets is die je dag in dag uit gebruikt zonder veel poetsen, kies dan voor preventie. Als je fiets alleen met mooi weer naar buiten gaat, vet hem dan jaarlijks een keer in