Alles over vakanties op én met de fiets

Overnachtingsplekken Frankrijk?

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 25 jan 2018 16:07

ultra_ivo schreef: 25 jan 2018 15:51
joopi schreef: 25 jan 2018 14:44 BikerHaarlem: de belangrijkste tip is waarschijnlijk om 's ochtends zo vroeg mogelijk op je fiets te stappen. Dan heb je later op de dag meer speling als het qua beschikbaarheid van hotels/motels/gites even tegenzit. En tip 2: zo gauw je langs een winkel rijdt die open is altijd inslaan voor de rest van de dag, want die openingstijden zijn idd een dingetje zoals Jans zegt, winkels meestal dicht van 12:30 tot minimaal 16u.
Vroeg weg hoeft niet, je kunt ook licht op je fiets hebben zodat je niet belemmerd wordt door invallend donker. Wel voor Frankrijk dan een wettelijk verpicht reflectievestje meenemen.
Misschien heb jij ze wel gezien, maar een fietser in het donker is hier, in het zuiden, echt een uitzondering. Samen met het feit dat er zelden fietsstroken zijn, zou het mijn keuze niet zijn. Zelfs gewoon boodschappen doe ik alleen in daglicht. Maar in juli/augustus is de dag ook lang genoeg.

lnnrtlnnrt
Forum-lid

lnnrtlnnrt 25 jan 2018 16:49

Eten inslaan? Het mooie van fietsvakantie in Frankrijk is dat je iedere dag een prima Plat du Jour kan krijgen in het plaatselijke café :)

In het noorden is het alleen even zoeken naar een dorp waar nog een plaatselijk café is.... Dus daar is reserve proviant achter de hand wel verstandig.

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 25 jan 2018 17:29

Jans schreef: 25 jan 2018 16:07
ultra_ivo schreef: 25 jan 2018 15:51
joopi schreef: 25 jan 2018 14:44 BikerHaarlem: de belangrijkste tip is waarschijnlijk om 's ochtends zo vroeg mogelijk op je fiets te stappen. Dan heb je later op de dag meer speling als het qua beschikbaarheid van hotels/motels/gites even tegenzit. En tip 2: zo gauw je langs een winkel rijdt die open is altijd inslaan voor de rest van de dag, want die openingstijden zijn idd een dingetje zoals Jans zegt, winkels meestal dicht van 12:30 tot minimaal 16u.
Vroeg weg hoeft niet, je kunt ook licht op je fiets hebben zodat je niet belemmerd wordt door invallend donker. Wel voor Frankrijk dan een wettelijk verpicht reflectievestje meenemen.
Misschien heb jij ze wel gezien, maar een fietser in het donker is hier, in het zuiden, echt een uitzondering. Samen met het feit dat er zelden fietsstroken zijn, zou het mijn keuze niet zijn. Zelfs gewoon boodschappen doe ik alleen in daglicht. Maar in juli/augustus is de dag ook lang genoeg.
Ik fiets vaak genoeg 's avonds en 's nachts in Frankrijk. Gaat prima. Fietsstroken heb je niet nodig dankzij de Franse wetgeving. Een wet die ik heel graag in Europese wetgeving omgezet zou zien, en uiteraard met de uitleg van de Franse rechters erbij.

hendrikjan
Forum-lid

hendrikjan 25 jan 2018 18:33

@ultra_ivo waar doel je dan op?
:winkthumb:

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 25 jan 2018 18:50

anderhalvemeter-regel

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 jan 2018 18:55

Yeah,...... wetgeving. Gaaf hoor!! :?

Leuk hoor, die anderhalve meter regel, maar als je niet goed gezien wordt, dan heb je er geen bal aan. Liever een mooi separaat fietspad (welliswaar slecht verlicht) dan een of andere verkeersregel. :shock: Dat fietst toch net even iets prettiger :)
Live fast; die young. mijn blog

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 25 jan 2018 19:30

rob74 schreef: 25 jan 2018 18:55 Yeah,...... wetgeving. Gaaf hoor!! :?

Leuk hoor, die anderhalve meter regel, maar als je niet goed gezien wordt, dan heb je er geen bal aan. Liever een mooi separaat fietspad (welliswaar slecht verlicht) dan een of andere verkeersregel. :shock: Dat fietst toch net even iets prettiger :)
Die anderhalve meter regel is net zo als dat je niet te hard mag rijden. Er is zelden iemand die er zich aan houdt. Als de weg niet al te breed is, en er komt een tegenligger aan dan gaan toch echt de meeste bestuurders dicht langs je heen.. Zelden dat ze even inhouden.

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 25 jan 2018 21:00

Ik merk toch echt een enorm verschil sinds die regel er is. Wellicht meer in Noord-Frankrijk dan in jouw regio, maar de gebieden van Frankrijk waar ik vaker kom zijn er op vooruitgegaan. Niet iedere automobilist houdt zich er aan maar de overgrote meerderheid wel. Een dag fietsen in Noord-Frankrijk levert minder close passes op dan een uur fietsen in Nederland, België of Duitsland.
Seperate fietspaden van veilige kwaliteit kom ik maar zelden tegen. Gevaarlijke seperate fietspaden dan weer vaak.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 26 jan 2018 10:12

Wetgeving en Ruimte. We wonen in het dichtstbevolkte land ter wereld en zijn bereid elkaar voor een centimeter ruimte op de weg de kop af te bijten. Als er meer ruimte is, worden mensen vanzelf relaxter

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 26 jan 2018 10:28

Nee_Nee schreef: 26 jan 2018 10:12 Wetgeving en Ruimte. We wonen in het dichtstbevolkte land ter wereld en zijn bereid elkaar voor een centimeter ruimte op de weg de kop af te bijten. Als er meer ruimte is, worden mensen vanzelf relaxter
Waar ik woon is er voldoende ruimte, maar er blijven altijd automobilisten die denken dat even inhouden te veel van het goede is. Even na 12 uur is het op doorgaande wegen nog wat erger. En vreemd genoeg, juist in de zomer als het hier vol is van de fietsers lijken de Fransen wat meer ruimte te geven. Dan heb ik weer vaker last van Engelsen met een sleurhut. Die willen nogal eens rakelings langs je heen gaan.

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 26 jan 2018 20:42

Het hangt er denk ik ook vanaf hoe fanatiek de plaatselijke politie er op controleert en of een paar voorbeeldcases goed in de plaatselijke pers stonden. Dat doet wonderen. De Franse wet geeft iig aan de rechters veel handvaten om handelend op te treden.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 26 jan 2018 23:04

Frankrijk heeft veel wetten die niet gehandhaafd worden, bijvoorbeeld, je mag geen afval in je tuin verbranden. Lijkt toch niet zo moeilijk, valt nogal op, maar het gebeurt nog op heel veel plaatsen. Dus... geen bekeuringen. Er zou al een politie achter iemand moeten rijden die de 1,5 m regel niet naleeft. Ik wil niet zeggen dat het nooit gebeurt, maar denk niet dat iemand je dan nog op minder dan een meter afstand in zal halen. Onze ervaring is dat het in Spanje veel beter werkt. Ik denk dat de boetes daar veel hoger zijn, maar dat is maar een aanname.

Plaats reactie