Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietsverzekering NTFU of ?

heuvelrug-rider
Forum-lid

heuvelrug-rider 21 jan 2018 14:10

Momenteel ben ik "verzekerd" via de NTFU (via lidmaatschap toerfietsclub).
In het verleden een keer een beroep moeten doen op deze verzekering, toen voor een dubbel framebreuk van mijn carbonframe.
Destijds moest ik het frame laten maken en was een nieuw frame onbespreekbaar.

Sinds eind vorig seizoen is er de mogelijkheid om de via de NTFU een soort carbonmodule af te sluiten, deze zou bij schade ervoor zorgen dat je ten alle tijden een nieuw frame krijgt bij schade.

Ik fiets op meerdere fietsen in binnen en buitenland, daarbij rij ik regelmatig een toertocht en ben ik tevens actief binnen de toerclub met het rijden van ritjes (geen wedstrijden of wat dan ook).

Nu is mijn vraag, is de NTFU icm "carbonmodule" een goede keuze of zijn er andere aanbieders op de markt die het overwegen waard zijn ?
Eventueel ook benieuwd of er al mensen ervaring hebben met deze NTFU update en eventuele kleine lettertjes.

Swedish Chef
Forum-lid

Swedish Chef 21 jan 2018 22:10

Heel groot staat in de kleine lettertjes het volgende:
"Carbonmodule
Fiets je op een carbonfiets en wil je deze extra goed verzekeren? Dan kun je de carbonmodule afsluiten. Zit er na een val een breuk in het carbon en is je fiets maximaal 3 jaar oud? Dan ontvang je gratis een nieuw frame, wielen en/of stuur."

Dus alleen een nieuw frame als je fiets nog geen 3 jaar oud is.

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 22 jan 2018 10:40

Hangt van de premie, de voorwaarden en je financiele middelen af...

Persoonlijk zou ik niet op een fiets rijden, die ik niet zou kunnen vervangen als deze stuk gaat... maar dat is vast iets oubolligs.

heuvelrug-rider
Forum-lid

heuvelrug-rider 22 jan 2018 17:52

Dank voor de eerste reactie's.
Heb 2 nieuwe fietsen en dus lijkt het me een goed idee om deze door een verzekering te laten dekken.
Je weet tenslotte maar nooit ...
Iemand nog meer inzichten ?

Niet op een fiets rijden die je niet zou kunnen vervangen is natuurlijk volstrekte onzin en heeft niets te maken met oudbollig. Neem aan dat je je auto ook verzekerd hebt (tenzij je in een oud gebakje rond aan het rijden bent). Als je voor een paar tientjes per jaar een deel van je risico weg kan nemen dan doe ik dat graag in dit geval.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 22 jan 2018 20:00

heuvelrug-rider schreef: 22 jan 2018 17:52 Neem aan dat je je auto ook verzekerd hebt (tenzij je in een oud gebakje rond aan het rijden bent).
Ik heb geen idee of je zelf een auto bezit, maar je bent wettelijk verplicht je te verzekeren als je in een auto rijdt.

SiO2
Forum-lid

SiO2 22 jan 2018 20:08

Jans schreef: 22 jan 2018 20:00
heuvelrug-rider schreef: 22 jan 2018 17:52 Neem aan dat je je auto ook verzekerd hebt (tenzij je in een oud gebakje rond aan het rijden bent).
Ik heb geen idee of je zelf een auto bezit, maar je bent wettelijk verplicht je te verzekeren als je in een auto rijdt.
Klopt, maar alleen WA is verplicht. Ik heb twee auto’s uit 2011 en die heb ik sinds een paar maanden niet meer all risk (wa + casco). Zonde van de premie in mijn ogen.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 jan 2018 10:59

heuvelrug-rider schreef: 22 jan 2018 17:52 ...
Niet op een fiets rijden die je niet zou kunnen vervangen is natuurlijk volstrekte onzin en heeft niets te maken met oudbollig. Neem aan dat je je auto ook verzekerd hebt (tenzij je in een oud gebakje rond aan het rijden bent). Als je voor een paar tientjes per jaar een deel van je risico weg kan nemen dan doe ik dat graag in dit geval.
Hij zegt er nog bij dat hij dat persoonlijk nooit zou doen, lekker sympathiek om dat af te doen als volstrekte onzin.

Mijn inzicht: Bij een auto gaat het vaak om hele andere bedragen, en zijn kleine schades vaak al behoorlijk prijzig om te laten repareren. Daarbij zijn er mensen die behoorlijk afhankelijk zijn van hun auto (of dat denken te zijn). Dan is verzekeren logischer dan bij een veel goedkoper, hobby object zoals een racefiets.
Echter, een racefiets kan vrij prijzig zijn, en als je rustiger fietst met een verzekering van een paar tientjes, moet je dat zeker niet laten.

Is NTFU afdoende? ik weet het niet, betaal je 1 premie voor de carbon aanvulling, voor beide fietsen tezamen? of gaat het dubbelop? verzeker je ze dan allebei, of alleen de mooiste? Als je 2 fietsen hebt, is verzekeren dan nodig? Je verzekering is je 2e fiets immers (zou je kunnen beredeneren). Hoe groot is het risico op framebreuk in de 1e 3 jaar? Als je veel in groepen fietst waar om de zoveel tijd een paar man overelkaar heen duikelt, is een verzekering sneller logisch dan voor iemand die vrijwel alles alleen rijdt.

Alternatieven voor NTFU weet ik zo niet, maar volgens mij is het vaak vrij duur om te verzekeren, en moet je goed opletten wat de kleine lettertjes zijn. (zeker als je ook diefstal wilt meeverzekeren).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

kogafan
Forum-lid

kogafan 24 jan 2018 22:45

Verzekeren voor diefstal doet NTFU niet , dit heb ik ervaren met een fietsmaat .

robbiey
Forum-lid

robbiey 25 jan 2018 09:06

wat kost een ntfu verzekering per maand?

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 25 jan 2018 10:43

robbiey schreef: 25 jan 2018 09:06 wat kost een ntfu verzekering per maand?
Google even op de termen die je hierboven gezet hebt en je vindt alles. (ook dat je al NTFU lid moet zijn).

joopi
Forum-lid

joopi 25 jan 2018 14:29

Ik ben bij die verzekering van een koude kermis thuisgekomen. De ronkende aanbeveling is dat je verzekerd bent vanaf het moment dat je de huisdeur achter je dicht trekt tot je weer terug bent. Niet dus. Als je fiets achterop de auto op een fietsdrager staat en er door een stommiteit afvalt is hij wel verzekerd, maar als je fiets bij een tussenstop tijdens de fietstocht door een andere stommiteit of onachtzaamheid omvalt blijkt dat niet gedekt te zijn. Kleine lettertjes kommaneukerij, zoals meestal met verzekeringen.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 25 jan 2018 14:41

joopi schreef: 25 jan 2018 14:29 Ik ben bij die verzekering van een koude kermis thuisgekomen. De ronkende aanbeveling is dat je verzekerd bent vanaf het moment dat je de huisdeur achter je dicht trekt tot je weer terug bent. Niet dus. Als je fiets achterop de auto op een fietsdrager staat en er door een stommiteit afvalt is hij wel verzekerd, maar als je fiets bij een tussenstop tijdens de fietstocht door een andere stommiteit of onachtzaamheid omvalt blijkt dat niet gedekt te zijn. Kleine lettertjes kommaneukerij, zoals meestal met verzekeringen.
Enig idee hoe dat komt? Omdat er al zovelen misbruik gemaakt hebben.

Plaats reactie