Andere sporten gedaan vandaag?
- robbebopper
- Forum-lid HC
Rico, goed verwoord. Mijn "hoofdhobby" is fietsen, omdat ik er inderdaad verder mee kom, en meteen mijn woon-werkverkeer ermee kan afhaspelen.
Lopen geeft meer voldoening.
Maar, ik vind persoonlijk tijdrittrainingen aardig vergelijkbaar. Overigens is de sfeer bij de meeste tijdritten ook heel goed te vergelijken met de sfeer bij een hardloopwedstrijd.
Heel gemoedelijk en met respect voor elkaar. Iedereen kent zijn/haar plaats, en heeft daar vrede mee.
Dat van die botten is een mooie bijkomstigheid. Zeker als je bijna vijftig bent.
Lopen geeft meer voldoening.
Maar, ik vind persoonlijk tijdrittrainingen aardig vergelijkbaar. Overigens is de sfeer bij de meeste tijdritten ook heel goed te vergelijken met de sfeer bij een hardloopwedstrijd.
Heel gemoedelijk en met respect voor elkaar. Iedereen kent zijn/haar plaats, en heeft daar vrede mee.
Dat van die botten is een mooie bijkomstigheid. Zeker als je bijna vijftig bent.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Door training voor een hele triathlon, nu 2 jaar geleden, ben ik het hardlopen gaan waarderen. Daarvoor vond ik altijd dat ik er niet voor gebouwd was (90kg, lomp, veel spiermassa, altijd last van enkels, schenen, knieen etc).
Voor de triathlon was mijn training dan ook gericht op niet stuk gaan. Ongeveer 3x per 2 weken hardlopen kwam dit op uit. 1 of 2x, lange duur, lage intensiteit met af en toe een minuutje lopen (lange intervallen zou je kunnen zeggen), om de spanning van het systeem te halen.
afgewisseld met een intensievere, korte intervaltraining, om boven mijn kruissnelheid te lopen. Met het idee om looptechniek te verbeteren, zodat lopen op kruissnelheid makkelijker en ontspannender gaat.
Na de triathlon, weliswaar met vlagen, onderhoud ik het hardlopen. Trimloopjes in de buurt zijn leuk en ontspannend (vaak 5, 10 of 15km). gaan ook niet volle bak, maar wel altijd aan 1 stuk. Grote evenementen vind ik wel aardig, maar de sfeer vind ik daar vaak juist te competitief, als je dan wel even 2 tellen je tijd neemt om te drinken in een post, wordt je bij wijze van spreken al boos aangekeken dat je iemand anders op houdt.
Wat ik echt leuk ben gaan vinden is het trailrunnen. Rennen door bossen, heide, zandvlaktes... zeg maar het ATB-en voor hardlopers. snelheid laag, afstanden varierend van 11 tot 42km voor de meeste toegankelijke evenementen. Langer kan ook (56km is mijn max geweest). Parcoursen erg afwisselend. omstandigheden bepalen hoe zwaar het is. snelheid is onbelangrijk daarom. Kleine deelnemersvelden en een ontspannen sfeer.
Ik heb ook het idee dat trailrunnen minder belastend is. Ja de lange afstanden hakken er natuurlijk in, op je spieren vooral. De ondergrond is afwisselend, en niet altijd vlak, dus opletten waar je je voeten neerzet, stabiliteit in je enkels wordt vergroot, ergo door de oneffen ondergrond belast je dat wel meer. Maar met lagere snelheden, wisselende intensiteiten en meer dempende ondergrond, heb ik het idee dat trailrunnen voor mij minder belastend is op schenen, knieen en heupen.
Voor de triathlon was mijn training dan ook gericht op niet stuk gaan. Ongeveer 3x per 2 weken hardlopen kwam dit op uit. 1 of 2x, lange duur, lage intensiteit met af en toe een minuutje lopen (lange intervallen zou je kunnen zeggen), om de spanning van het systeem te halen.
afgewisseld met een intensievere, korte intervaltraining, om boven mijn kruissnelheid te lopen. Met het idee om looptechniek te verbeteren, zodat lopen op kruissnelheid makkelijker en ontspannender gaat.
Na de triathlon, weliswaar met vlagen, onderhoud ik het hardlopen. Trimloopjes in de buurt zijn leuk en ontspannend (vaak 5, 10 of 15km). gaan ook niet volle bak, maar wel altijd aan 1 stuk. Grote evenementen vind ik wel aardig, maar de sfeer vind ik daar vaak juist te competitief, als je dan wel even 2 tellen je tijd neemt om te drinken in een post, wordt je bij wijze van spreken al boos aangekeken dat je iemand anders op houdt.
Wat ik echt leuk ben gaan vinden is het trailrunnen. Rennen door bossen, heide, zandvlaktes... zeg maar het ATB-en voor hardlopers. snelheid laag, afstanden varierend van 11 tot 42km voor de meeste toegankelijke evenementen. Langer kan ook (56km is mijn max geweest). Parcoursen erg afwisselend. omstandigheden bepalen hoe zwaar het is. snelheid is onbelangrijk daarom. Kleine deelnemersvelden en een ontspannen sfeer.
Ik heb ook het idee dat trailrunnen minder belastend is. Ja de lange afstanden hakken er natuurlijk in, op je spieren vooral. De ondergrond is afwisselend, en niet altijd vlak, dus opletten waar je je voeten neerzet, stabiliteit in je enkels wordt vergroot, ergo door de oneffen ondergrond belast je dat wel meer. Maar met lagere snelheden, wisselende intensiteiten en meer dempende ondergrond, heb ik het idee dat trailrunnen voor mij minder belastend is op schenen, knieen en heupen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Beginnen met yoga kun je ook beter in een "klasje" doen. Dan is er iemand die je kan vertellen wat je verkeerd doet.Sweety2008 schreef: ↑16 dec 2017 23:45 @Bever ik denk dat ik sommige oefeningen fout doe. Als ik in het boek kijk lijkt het zo simpel maar bij mij ziet het niet uit of ik kan ze niet helemaal doen omdat het pijn doet
- robbebopper
- Forum-lid HC
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Uitvoering moet niet perfect zijn, zeker niet in het begin. "Oefening baart kunst'Sweety2008 schreef: ↑16 dec 2017 23:45 @Bever ik denk dat ik sommige oefeningen fout doe. Als ik in het boek kijk lijkt het zo simpel maar bij mij ziet het niet uit of ik kan ze niet helemaal doen omdat het pijn doet
Als je het toch op je eentje wil proberen: Start to yoga met Evy
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... 565&page=1
-
FryskBloed
- Forum-lid
Er is een boel goede uitleg op youtube te vinden, bijvoorbeeld van Ekhart Yoga (compleet met Nederlands accent
). Maar er gaat wat mij betreft niks boven lessen waar de docent rondloopt en op individuele basis aanwijzingen geeft (fysiek of mondeling). Een "led class" waar de docent voor de klas staat en de oefeningen voordoet is in vergelijking maar een slap aftreksel.
En ja, het lijkt soms zo simpel, tot je het zelf probeert...
En ja, het lijkt soms zo simpel, tot je het zelf probeert...
Ik wilde hier nog iets over zeggen; over het zweten (en het verlies van essentiële mineralen). Belangrijk in deze is ook de factor tijd. Hardlopen gebeurt zelden langer dan 1,5 uur. En meestal binnen een uur. Fietsen duurt vaak urenlang. Als ik ga hardlopen heb ik nooit vocht bij mij en ook eigenlijk nooit dorst. Met fietsen zeker de 100 plus rondjes (3 tot 6 uur onderweg), drink ik zo 3 bidons leeg.gene schreef: ↑17 dec 2017 09:46 Broze botten krijg je niet door te zweten, bij het hardlopen zweet je immers ook aardig wat. Bij profwielrenners is er een hogere frequentie van broze botten vastgesteld en dit heeft meerdere oorzaken.
http://www.powerzone.be/wordpress/wp-co ... v-2014.pdf
Waar haal jij het verband tss zweten en osteoporose? Enige mineraal dat dit kan veroorzaken is een langdurig tekort aan calcium en vit D.
Een acuut tekort aan calcium kan wel krampen ed veroorzaken maar geen botontkalking. Een evt tekort wordt via de voeding weer snel aangevuld.
Als ik 1 uur ga lopen (en zeker bij warmer weer) verlies ik veel meer vocht (mss wel het dubbele) dan wanneer ik 1 uur ga fietsen. Ik drink niet tijdens het lopen maar des te meer er voor en erna (en na het lopen heb ik wel dorst) om dit te compenseren. En een goede sportdrank bevat ook de nodige mineralen.
Een acuut tekort aan calcium kan wel krampen ed veroorzaken maar geen botontkalking. Een evt tekort wordt via de voeding weer snel aangevuld.
Als ik 1 uur ga lopen (en zeker bij warmer weer) verlies ik veel meer vocht (mss wel het dubbele) dan wanneer ik 1 uur ga fietsen. Ik drink niet tijdens het lopen maar des te meer er voor en erna (en na het lopen heb ik wel dorst) om dit te compenseren. En een goede sportdrank bevat ook de nodige mineralen.
Laatst gewijzigd door gene op 18 dec 2017 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar je gaat toch niet vaak "maar" een uur fietsen?gene schreef: ↑18 dec 2017 12:56 Als ik 1 uur ga lopen (en zeker bij warmer weer) verlies ik veel meer vocht (mss wel het dubbele) dan wanneer ik 1 uur ga fietsen. Ik drink niet tijdens het lopen maar des te meer er voor en erna (en na het lopen heb ik wel dorst) om dit te compenseren. En een goede sportdrank bevat ook de nodige mineralen.
Ik vermeldde ook dat ik wschl wel het dubbele zweet bij lopen, dus dat staat dan al gelijk met 2 uur fietsen. Ik weet het niet precies maar intensief hardlopen staat gelijk met veel vocht verlies Ik zou dit eens kunnen nameten door mij voor en na het sporten te wegen en intussen niets te drinken.Jans schreef: ↑18 dec 2017 13:04Maar je gaat toch niet vaak "maar" een uur fietsen?gene schreef: ↑18 dec 2017 12:56 Als ik 1 uur ga lopen (en zeker bij warmer weer) verlies ik veel meer vocht (mss wel het dubbele) dan wanneer ik 1 uur ga fietsen. Ik drink niet tijdens het lopen maar des te meer er voor en erna (en na het lopen heb ik wel dorst) om dit te compenseren. En een goede sportdrank bevat ook de nodige mineralen.