Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietsverzekering

MarcoHoutman
Forum-lid

MarcoHoutman 05 dec 2017 07:25

Beste fietsgenoten,
Ik heb een dilemma. Ik ga een nieuwe fiets kopen en ik twijfel of ik een fietsverzekering erbij zal afsluiten. Mijn huidige fiets die ik een aantal jaren geleden heb gekocht heb ik toen wel verzekerd. Kostte rond de €300 en dat vind ik toch een aanzienlijk bedrag.
De fiets die ik wil kopen is rond de €1500 en ik gebruik hem voornamelijk voor woon-werk. Op mijn werk staat de fiets in een stalling en thuis in de schuur.
Ik hoor graag jullie ervaringen en tips met een fiets wel of niet verzekeren. Verstandig om wel te doen of weggegooid geld?
Alvast bedankt.
Gr Marco

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 05 dec 2017 08:21

Als je fiets gestolen wordt, koop je dan direct een nieuwe voor 1500 zonder dat je je in bochten hoeft te wringen? Zo ja: niet verzekeren. Zo nee: wel verzekeren.

jepickx
Forum-lid

Gebruikersavatar jepickx 05 dec 2017 08:47

Op het werk staat mijn fiets ook in een afgesloten stalling, maar dan toch ook nog aan de ketting. Want niet iedereen sluit de stalling altijd af.
Als je niet verzekert kun je die 300 eurotjes vast opzij leggen als eerste reserve voor eventueel een nieuwe fiets. (heb ik niet gedaan overigens). Voor elke dag woon-werk zet ik wel het bedrag aan uitgespaarde benzine kosten opzij.
Bianchi Intenso
Koppie Coppi

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 05 dec 2017 08:57

Alleen dingen verzekeren waarvan je het risico zelf niet kan dragen.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 dec 2017 09:00

De noodzaak van de fiets is ook van belang hoe waardevol een verzekering is.
Kan je niet zonder de fiets? bijvoorbeeld omdat je geen alternatief hebt voor woon-werk verkeer, of omdat het een fiets is voor koersen en je fanatieke wedstrijdrijder bent? Dan is een verzekering tegen diefstal eerder relevant. Bekijk ook je inboedelverzekering en de voorwaarden, kan zijn dat je fiets voor thuis al verzekerd is onder bepaalde voorwaarden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 05 dec 2017 10:22

Er zijn recent meer topics over dit onderwerp verschenen op dit forum. Kijk effe in de zoekfunctie.

Vraag eens aan je werkgevert wat hij doet als jouw fiets op kantoor gejat wordt? Stelt hij zichzelf dan aansprakelijk en vergoed hij dan aan jou? Thuis valt de fiets onder inboedel. Dan is verzekeren niet nodig. Op je werk is er misschien een andere plek mogelijk dan een fietsenstalling. Vrienden zijn met de bewaking, portier, magazijnmeester heeft zo z'n voordelen

MarcoHoutman
Forum-lid

MarcoHoutman 05 dec 2017 12:59

Bedankt voor jullie reacties.
Als ik ze zo lees neig ik toch naar wel een verzekering te nemen. Ik heb helaas nog steeds geen geldboom kunnen vinden en fietsen met een onbezorgd gevoel vind ik toch ook wel prettig.
Gelukkig nog een paar dagen de tijd om de beslissing te nemen.
Nogmaals dank.
Gr Marco

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 05 dec 2017 13:10

MarcoHoutman schreef: 05 dec 2017 12:59 ......................;;
Als ik ze zo lees neig ik toch naar wel een verzekering te nemen. ..................
Dan lees jij toch iets anders dan ik.
300 Euro verzekering betalen voor een fiets van 1500 Euro.
Als ik jou was kocht ik dan een iets goedkopere fiets om te gaan werken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 05 dec 2017 14:13

Lcsmet schreef: 05 dec 2017 13:10
MarcoHoutman schreef: 05 dec 2017 12:59 ......................;;
Als ik ze zo lees neig ik toch naar wel een verzekering te nemen. ..................
Dan lees jij toch iets anders dan ik.
300 Euro verzekering betalen voor een fiets van 1500 Euro.
Als ik jou was kocht ik dan een iets goedkopere fiets om te gaan werken.
Precies... ik zou zeggen: koop dan een fiets van € 1.000. Leg die 500 die je voor n fiets had gereserveerd apart, tezamen met die € 300... als je fiets gejat wordt, hoef je nog maar € 200 bij te leggen... en wordt hij niet gejat kun je over een paar jaar je fiets upgraden met de uitgespaarde verzekeringspremie.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 05 dec 2017 14:54

MarcoHoutman schreef: 05 dec 2017 12:59 Als ik ze zo lees neig ik toch naar wel een verzekering te nemen. Ik heb helaas nog steeds geen geldboom kunnen vinden en fietsen met een onbezorgd gevoel vind ik toch ook wel prettig.
Dan vraag ik me af welk risico je wilt verzekeren en waar je je wens voor een onbezorgd gevoel gaat realiseren.

je schrijft ons over een fiets
- die thuis staat (inboedelverzekering dekt het inbraakrisico)
- waar je mee naar je werk fietst (je kunt overvallen worden, maar die kans is 0,00001 (Bron: Bosatlas van de veiligheid)
- die op je werk gejat kan worden (praat eerst eens met je werkgever).

Maak je gedachten hierover eens expliciet.

bever
Forum-lid

bever 05 dec 2017 18:59

Wil je hem ook verzekeren tegen schade ? Ik heb dat destijds wel gedaan. Pechvogel als ik ben reed ik mijn fiets een week voor de DM in de prak. Uiteindelijk mede door goede bemiddeling van de LBS een dag voor vertrek alles weer gerepareerd. Ik hoefde niet bij te betalen. Verzekering was destijds nog geen € 200;- en ook voor diefstal

Voor diefstal zou ik persoonlijk ook rekenen op de daarvoor aangewezen verzekeringen.

Zelf ben ik nu bij de NFTU verzekerd. Gelukkig heb ik hier nog geen ervaring mee gehad

Plaats reactie