jullie beiden zijn bestuurders, dus hebben jullie beiden dezelfde regels aan te houden.
ooit in zweden hadden ze de regel dat sneller achterop komend verkeer voorrang had op langzamere verkeer; het langzame verkeer moest uitwijken/in de berm gaan staan.
gelukkig zijn deze regels niet meer van deze tijd.
motorrijders hebben een belangrijk onderdeel in hun examen: positie op de weg. ze moeten een plaats innemen zodat veiligheid voorgaat.
ik heb nooit een motorrijder uiterst rechts bij een stoplicht zien staan! wel in vlaanderen trouwens
dat positie op de weg.... dat doe ik ook op de fiets, stel:
een smalle limburgse klim, een auto achter mij die mij wil passeren, er is ook een tegemoetkomende auto.
ik zal mijn handje opsteken naar de auto achter mij, een half gebaar dat hij niet kan passeren en ik ga ~1 meter uit de kant rijden, zodat ik mijn veiligheid bepaal. wanneer ik denk dat hij/zij kan inhalen, bedank ik voor het wachten met een duw gebaar en ik rijd weer op the kantje!
Aanvarinkje op de weg
In Noorwegen is het wel nog steeds de gewoonte om, waar dat mogelijk is, aan de kant te gaan wanneer de auto achter je veel sneller is. Dit is vooral bij campers wel eens het geval, maar als toerist scheur je niet door de bergen als de vikings daar doen.
Handgebaren werken bij sommige automobilisten als een rode lap op een stier. Wachten omdat je er niet langs kan is vervelend, maar wachten omdat zo een klotewielrenner je er bewust niet langs laat.... nee, dan liever een aanrijding.TKMP schreef: ↑16 nov 2017 12:30
ik zal mijn handje opsteken naar de auto achter mij, een half gebaar dat hij niet kan passeren en ik ga ~1 meter uit de kant rijden, zodat ik mijn veiligheid bepaal. wanneer ik denk dat hij/zij kan inhalen, bedank ik voor het wachten met een duw gebaar en ik rijd weer op the kantje!
In 2008 heb ik een paar weken met caravan door Noorwegen getoerd en ik vond ze daar uitermate rielekst rijden.
Met even aan de kant met auto/caravan heb ik geen enkele moeite
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Weg was inderdaad sowieso smal om auto met fietsers achter elkaar op snelheid te laten passeren. En elke 20 seconden omkijken is nog te weinig, tenminste in de randstad. Ik heb prima oren, maar met 30 plus per uur en windgeruis hoor ik een auto achter me echt niet.
Wat ik me dan weer afvraag is hoe twee elkaar tegemoetkomende auto's elkaar op zo'n weggetje moeten passeren? Waarschijnlijk met een wiel in de berm, maar als dat kan, dan moet een auto toch ook gemakkelijk een fietser kunnen passeren?
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
Meestal hebben dat soort smalle wegen elke ong. 100 mtr. zgn. passeerstroken waar auto's etc. elkaar kunnen passeren.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Voor sommige mensen is (maximaal) 100 meter met 30km/u ipv 60 km/u al teveel gevraagd. Ze hebben dan de illusie dat ze vééél later aankomen dan wanneer ze 'lekker door kunnen rijden'. Dat zijn ook de types die in je nek komen rijden op de snelweg.