Afgelopen weken weer begonnen met spinnen in de sportschool. Alleen merk ik de laatste tijd dat mijn houding minder fijn is dan in vergelijking met mijn racefiets. Heb bij mijn nieuwe racefiets een mooi meetrapport. Nu wilde ik dezelfde houding aan gaan nemen op de spinning bike.
Weet iemand of er een afstand bekend is van die mooie nummers die op de zadelbuis staan? Mijn zadelhoogte is bijv 718 mm. Op de spinning bike zit wel nummer 7 en 8, maar net boven de 7 lijkt me niet 718 mm te zijn.
Kan wel een meetlint meenemen, maar dacht misschien is er iets over te vinden?
Afstellen spinning fiets
Meetlint meenemen en je weet het. Een spinner is niet af te stellen als een racer in 9 van de 10 gevallen. Geometrie is echt compleet anders, om over de Q-factor nog maar te zwijgen. Accepteren of een (smart) trainer kopen.
Juist, en los daarvan zie ik eigenlijk ook weinig of geen reden om op een spinningbike precies zo te gaan zitten als op een racefiets..
Zadel ruwweg op de goede hoogte en setback is goed genoeg.
Wees blij dat je in de winter niet diep hoeft te zitten...komt volgend jaar wel weer.
Na hooguit een paar ritjes is je rug weer gewend...
Spinningbikes hebben naast de grove afstelling vaak ook nog een fijafstelling voor het zadel...
Zadel ruwweg op de goede hoogte en setback is goed genoeg.
Wees blij dat je in de winter niet diep hoeft te zitten...komt volgend jaar wel weer.
Na hooguit een paar ritjes is je rug weer gewend...
Spinningbikes hebben naast de grove afstelling vaak ook nog een fijafstelling voor het zadel...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
En dan hangt het ook nog van je trainer af.., wil die halve yoga lessen doen, zoals hangen achter je zadel, voor je zadel, zo laag mogelijk, push ups etc. dan wil je wat meer ruimte hebben dus zadel tikje lager (1 of 2 cm oid) bijv.
Zit en sta je alleen maar, kan je wat meer je normale zadelhoogte houden.
In mijn ervaring is de setback belangrijker om je knieën te sparen.
Zit en sta je alleen maar, kan je wat meer je normale zadelhoogte houden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik lees dergelijke beweringen nogal eens en het dekt mijn ervaring totaal niet, maar ik ben relatief ongevoelig voor fietsgerelateerd ongemak......MarkVeenstra schreef: ↑15 nov 2017 08:35
Uiteraard moet je knieen niet overbelasten, maar dat is op een fiets IMO onkritisch en de invloed van de setback op de range waarin de knie beweegt is minimaal mits de zadelhoogte ruwweg klopt.
Herhaal dit niet onnodig
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
misschien ligt het in de aard van spinning.,. waar nog wel eens absurde bewegingsritmes opgezocht worden (sprinten met amper weerstand) en een vliegwiel die de boel dan op gang houdt.
Maar als ik met mijn knieen te ver voor mijn pedalen uit kom, gaan ze zeuren. Dat ligt dan aan de beweging, en aan mijn gestel (pezen/spieren ed.). Zadel echt te laag zetten werkt soort gelijke klachten in de hand (bij mij).
Maar eigenlijk is het (wederom voor mijzelf) vooral, niet te gek doen met te weinig weerstand.
Maar als ik met mijn knieen te ver voor mijn pedalen uit kom, gaan ze zeuren. Dat ligt dan aan de beweging, en aan mijn gestel (pezen/spieren ed.). Zadel echt te laag zetten werkt soort gelijke klachten in de hand (bij mij).
Maar eigenlijk is het (wederom voor mijzelf) vooral, niet te gek doen met te weinig weerstand.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- Sweety2008
- Forum-lid
Toen ik nog veel op de spinningfiets zat heb ik altijd voor de les de instructie video gezien hoe je het beste de fiets afsteld. Ze hadden daar Virtueel spinning met Evert van der Zee.
Ghost Nivolet 6LC