Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Cannondale Synapse Disc 105 / Trek Domane ALR 5 Disc

Cold_
Forum-lid

Cold_ 29 okt 2017 20:11

Sinds enkele maanden aan het lezen en oriënteren voor de aankoop van een eerste racefiets. Nu de 2018 modellen overal aangekondigd zijn, ben ik tot volgende modellen gekomen op gebied van prijsklasse, materiaal, kleur, aankoopplaats... :

Cannondale Synapse 105 Disc : http://www.cannondale.com/nl-NL/Europe/ ... =undefined voor 1350€

Trek Domane ALR 5 Disc : https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... 7000-2018/ voor 1500€

Verschillen :

- Mechanische schijfremmen bij Cannondale versus hydraulische schijfremmen bij Trek
- Volledige 105 groepset bij Trek terwijl de crank bij Cannondale van Cannondale zelf is.
- Ondanks dat de Trek als gravelbike gekenmerkt staat, liggen er profielloze wegbanden op die mijn inziens minder geschikt zijn voor een stukje off road.

Lengte : 180 cm en BBL : 83 cm

Iemand positieve en/of negatieve ervaringen met één van beide fietsen ?

Dank je wel

Cold_

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 29 okt 2017 20:56

Kies maar voor de Trek Domane :)
- Complete groep
- Levenslange garantie op het frame
- Je kan er perfect tot 35 mm banden op leggen
- 20% korting op de adviesprijs is niet abnormaal.

Je hebt relatief korte benen, mogelijk moet je wel een iets langere stuurpen monteren omdat een Domane een in verhouding korte reach heeft.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Voodoo077
Forum-lid

Voodoo077 30 okt 2017 17:56

Ik ken de fietsen helaas niet zo goed maar zou eerder ook opteren voor de Trek op basis van de garantie. Echter als ik je links volg zie ik volledig andere prijzen, heel stuk hoger!

Cold_
Forum-lid

Cold_ 30 okt 2017 18:35

Voodoo077 schreef: 30 okt 2017 17:56 Ik ken de fietsen helaas niet zo goed maar zou eerder ook opteren voor de Trek op basis van de garantie. Echter als ik je links volg zie ik volledig andere prijzen, heel stuk hoger!
De prijzen op de website zijn de adviesprijzen van de fabrikant. De prijzen in mijn initiële bericht zijn de prijzen waaraan je de fietsen kan kopen in de fietsenwinkel.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 30 okt 2017 19:08

Mits de binnenbeenlengte klopt (eerste meting die je zelf doet geeft meestal een paar cm te weinig aan) pas je qua geometrie wel beter op de Cannondale. Een Domane is wel erg kort en hoog. Ook is de Cannondale crank niet minder dan een 105 crank.

De remmen van de Domane zijn wel een pluspunt.

De Domane zou ik echter nooit kopen. De combinatie van die Isospeed "vering" en 32 of zelfs 35mm banden is onzin. Je haalt al voldoende vering uit die banden. Wil je met dergelijke banden gaan rijden kun je dan beter voor een echte gravelracer of zelfs cyclocrosser gaan. Dan heb je tenminste een veelzijdige fiets waar je ook nog eens echt het bos mee in kunt gaan.
Campagnolo Ultra Dork

Cold_
Forum-lid

Cold_ 01 nov 2017 16:13

Dank u wel aan iedereen die zijn mening gaf.

Op de website van Trek staat de ALR 5 bij de categorie gravelracers. Zoals ik al opmerkte zijn de standaard banden op deze fiets geheel profielloze 32 mm banden wat niet aansluit bij een echte gravelracer en niet geschikt is voor echt off road gebruik. Wat ontbreekt er nog aan deze Domane om de fiets tot een echte gravelracer te maken ?

Over de isospeed valt te discussiëren, maar het zit er nu eenmaal op bij dit merk. Was ook niet direct een vereiste om dit te hebben.

Over de schijfremmen, principieel heb ik geen schijfremmen nodig om veilig te fietsen. Velgremmen hebben voldoende remvermogen naar mijn mening. Uiteraard zijn de meningen verdeeld over mechanische en hydraulische versies. Iemand adviseerde me om weg te blijven bij de mechanische versie wegens veel gevoeliger voor vuil en vuil in de bekabeling. De hydraulische versie zou veel betrouwbaarder zijn en minder afstelling vereisen. Wat is jullie mening hierover ?

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 01 nov 2017 21:52

Cold_ schreef: 01 nov 2017 16:13 ..................Iemand adviseerde me om weg te blijven bij de mechanische versie wegens veel gevoeliger voor vuil en vuil in de bekabeling. De hydraulische versie zou veel betrouwbaarder zijn en minder afstelling vereisen. Wat is jullie mening hierover ?
Daar heb je dan weer het grote schijfremmentopic voor :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Cold_
Forum-lid

Cold_ 04 nov 2017 20:09

Wat ontbreekt er nog buiten profielbanden aan deze Domane om de fiets tot een echte gravelracer te maken ?

cccc
Forum-lid

cccc 18 nov 2017 14:01

Cold_ schreef: 01 nov 2017 16:13 Over de schijfremmen, principieel heb ik geen schijfremmen nodig om veilig te fietsen. Velgremmen hebben voldoende remvermogen naar mijn mening. Uiteraard zijn de meningen verdeeld over mechanische en hydraulische versies. Iemand adviseerde me om weg te blijven bij de mechanische versie wegens veel gevoeliger voor vuil en vuil in de bekabeling. De hydraulische versie zou veel betrouwbaarder zijn en minder afstelling vereisen. Wat is jullie mening hierover ?
Ze zijn allebei betrouwbaar genoeg.

Hydraulisch voelt een stuk beter (+betere modulatie), maar goede (compressieloze) remkabels kunnen dat gevoel wel emuleren.
Misschien dat een mountainbiker wel kan merken dat een hydraulische wat betrouwbaarder is maar op de weg zijn de condities zo mild (vergeleken) dat er geen merkbaar verschil in de betrouwbaarheid zou moeten zitten.

Plaats reactie