Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Eerste keer FTP

johan d
Forum-lid

Gebruikersavatar johan d 12 okt 2017 08:20

Ik heb me gisteren op Trainerroad een accountje gemaakt en als 1ste teste de 20 min FTP gedaan. ik train op een Kurt Kinetic met inride en wahoo hartslagmeterje. Ik haald eeen FTP van 230. Wat kan ik hieruit nu afleiden, en onthou ik het voor latere FTP testen?

In hoeverre is deze waarde correct (en is dat belangrijk), Aandraaien spanrol en calibratie KK zal iedere keer toch wat verschillen? Of maken deze kleine verschillen niet echt uit op het geheel van een Sweet Spot trainingsplan?

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 12 okt 2017 10:41

Het laatste denk ik, niet teveel focussen op 1 getalletje....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

karluk
Forum-lid

karluk 12 okt 2017 12:24

Als jij de FTP test hebt uitgevoerd zoals bedoeld dan zal de waarde kloppen. Verschillend door spanrol/kalibratie zal verwaarloosbaar, mits de set-up verder hetzelfde blijft.

Terug naar het eerste deel van je vraag, wat kun je afleiden uit de waarde die je hebt gehaald? Nou, dat ligt eraan wat je allemaal wilt gaan doen. Het zegt iets over je huidige vorm en waar je op dit moment staat (maximaal gemiddeld vermogen dat je een uur volhoudt). Je kunt dit gebruiken als baseline waaraan je jouw progressie kunt meten (als je gaat nu trainen (om je FTP te verhogen) dan doe je maandelijks een FTP test en deze zal dan moeten stijgen tov van de 230Watt die je nu haalt.

Altijd leuk is ook om te kijken hoe je je verhoudt tov van de verschillende categorieën wielrenners. Als je je FTP waarde deelt door je gewicht dan zie je wat jij aan vermogen kunt leveren per kg lichaamsgewicht (230w / 70kg = 3,29 w/KG). Hoe hoger hoe beter natuurlijk.
In de volgende lijst kun je dan kijken in welke categorie je zit (en hoe je je bijvoorbeeld verhoudt tot de profs (kijk in de 4e kolom onder FT).
https://s3.amazonaws.com/cyclinganalyti ... -table.png

Daarnaast is je FTP van belang voor het bepalen van de trainingsintensiteit, bijvoorbeeld als je intervaltrainingen gaat doen (goed voor het verhogen van je FTP). Je doet dan intervallen net onder (pushing) of net boven (pulling) je FTP. Je FTP is dan van belang in de zin dat je aan je (hopelijk) stijgende FTP ook de trainingen aanpast (in het voorbeeld dus de intensiteit van je intervallen).
Hopelijk kun je hier een beetje mee vooruit.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 12 okt 2017 13:20

Zie liever een lijst met waardes van 30 en 60 minuten.
5 minuten in het rood fietsen leuk en aardig maar zegt niets over een langere periode.
Ook de leeftijd en getraindheid zijn van invloed.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

bve
Forum-lid

bve 12 okt 2017 15:52

nijkie schreef: 12 okt 2017 13:20 Zie liever een lijst met waardes van 30 en 60 minuten.
5 minuten in het rood fietsen leuk en aardig maar zegt niets over een langere periode.
Dan negeer je de 5 sec, 1 min en 5 min waarde toch? Getraindheid is precies wat de tabel laat zien.

karluk
Forum-lid

karluk 13 okt 2017 12:29

nijkie schreef: 12 okt 2017 13:20 Zie liever een lijst met waardes van 30 en 60 minuten.
die waarden hebben ook een ander doel:
5 sec: topsnelheid in de sprint
1 en 5 min: zegt bijvoorbeeld iets over je aanvalspower, dus het is staat zijn om een aanval te plaatsen (vanuit een peloton of kopgroepje).

En ja.....dit gaat juist over getraindheid ;-)

fgrs
Forum-lid

Gebruikersavatar fgrs 13 okt 2017 12:43

Ik haal een ftp van 261 = 2,75 w/kg met mijn 95 kg.
Gisteren bijv in zwift gereden in een C categorie (2.5-3 w/kg) maar nog niet halfweg moest ik lossen van de groep.
Zegt dus ook niet alles die w/kg

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 13 okt 2017 13:04

karluk schreef: 13 okt 2017 12:29
die waarden hebben ook een ander doel:
5 sec: topsnelheid in de sprint
1 en 5 min: zegt bijvoorbeeld iets over je aanvalspower, dus het is staat zijn om een aanval te plaatsen (vanuit een peloton of kopgroepje).

En ja.....dit gaat juist over getraindheid ;-)
Ik begrijp je insteek,maar TS doet voor de 1ste keer een ftp test.Mijn ervaring met de doorsnee recreatieve wielrenner wanneer die op een rit van 100-140km een paar keer een aantal minuten in het Rood gaat aan het einde niets meer waar is omdat die minder getraind is maar bij een korte rit 1 tot 1,5 uur het gaat redden en de pijp leeg heeft.Maar laat TS maar eens buiten deze waardes proberen te halen.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

karluk
Forum-lid

karluk 13 okt 2017 14:06

fgrs schreef: 13 okt 2017 12:43 Ik haal een ftp van 261 = 2,75 w/kg met mijn 95 kg.
Gisteren bijv in zwift gereden in een C categorie (2.5-3 w/kg) maar nog niet halfweg moest ik lossen van de groep.
nee, FTP is geen garantie en uiteraard spelen andere factoren ook een rol, zeker bij wedstrijden. Mentale gesteldheid en fitheid hebben natuurlijk ook een invloed. En verder spelen de wedstrijdomstandigheden een rol, zoals je tegenstanders, lengte van de race, grootte van de groep etc.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 okt 2017 14:17

Nu heb ik 0,0 ervaring met Zwift, maar ik heb me wel eens laten vertellen dat je die w/kg dingen niet echt kloppen; m.a.w. men trapt vaak veel harder dan waar men aan deelneemt.

bve
Forum-lid

bve 13 okt 2017 16:27

fgrs schreef: 13 okt 2017 12:43 Ik haal een ftp van 261 = 2,75 w/kg met mijn 95 kg.
Net als Havana heb ik geen ervaring met Zwift en geloof ik helemaal in zijn verklaring. Als aanvulling is je FTP binnen niet je FTP buiten (op de weg). De grote meerderheid presteert buiten beter dan op de tacx/rollen. Misschien zat je daarom rond of onder de 2.5 W/kg.

nijkie schreef: 13 okt 2017 13:04
Ik begrijp je insteek,maar TS doet voor de 1ste keer een ftp test.Mijn ervaring met de doorsnee recreatieve wielrenner wanneer die op een rit van 100-140km een paar keer een aantal minuten in het Rood gaat aan het einde niets meer waar is omdat die minder getraind is maar bij een korte rit 1 tot 1,5 uur het gaat redden en de pijp leeg heeft.Maar laat TS maar eens buiten deze waardes proberen te halen.
Dat is typisch voor beginnende wielrenners, hard fietsen voor anderhalf uur en dan leeg zijn. Dat komt vooral door het constant rijden in D2/laag D3 en niet eten. Gericht trainen in alle zones en met wat ervaring komt dat goed.
Mijn ervaring met beginnende wedstrijdrenners is dan weer dat ze in een lange training wel presteren en in de wedstrijden lossen omdat de explosiviteit ondermaats is.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 13 okt 2017 22:43

bve schreef: 13 okt 2017 16:27
Net als Havana heb ik geen ervaring met Zwift en geloof ik helemaal in zijn verklaring. Als aanvulling is je FTP binnen niet je FTP buiten (op de weg). De grote meerderheid presteert buiten beter dan op de tacx/rollen. Misschien zat je daarom rond of onder de 2.5 W/kg.

nijkie schreef: 13 okt 2017 13:04
Dat is typisch voor beginnende wielrenners, hard fietsen voor anderhalf uur en dan leeg zijn. Dat komt vooral door het constant rijden in D2/laag D3 en niet eten. Gericht trainen in alle zones en met wat ervaring komt dat goed.
Mijn ervaring met beginnende wedstrijdrenners is dan weer dat ze in een lange training wel presteren en in de wedstrijden lossen omdat de explosiviteit ondermaats is.
Wat ik naar aanleiding van de tabel probeer te zeggen is dat de 5min waarde even hoog kan zijn bij iemand die goed getraind is en bij een slecht getraind persoon, maar de 60min waarde bij de getrainde hoger ligt dan de slecht getrainde persoon.Maar ik kan het ook mis hebben uiteraard.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Plaats reactie