Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Afvallen.

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 16 aug 2017 14:26

@Jans de bidon vul ik onderweg bij als ik aan een tankstation kom. Dit is geen enkel probleem die mensen van verschillende tankstation kennen mij inmiddels wel. Trouwens zo warm is het vanmiddag helemaal niet ik heb zelfs nu dat ik onderweg ben koude voeten. Warm is voor mij 35°+ dan is het warm.
Ghost Nivolet 6LC

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 16 aug 2017 14:45

Eten na inspanning en tijdsduur zo moeilijk is het allemaal niet.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 16 aug 2017 14:57

nijkie schreef: 16 aug 2017 14:45 Eten na inspanning en tijdsduur zo moeilijk is het allemaal niet.
Oh dat geldt ook bij 6-8 uur fietsen? ;)

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 16 aug 2017 14:59

Sweety2008 schreef: 16 aug 2017 14:26 @Jans de bidon vul ik onderweg bij als ik aan een tankstation kom. Dit is geen enkel probleem die mensen van verschillende tankstation kennen mij inmiddels wel. Trouwens zo warm is het vanmiddag helemaal niet ik heb zelfs nu dat ik onderweg ben koude voeten. Warm is voor mij 35°+ dan is het warm.
Je suggereerde in je eerdere post dat je met 750ml 3,5 uur ging fietsen. Dat betekent ook dat je onderweg nog eet?
Volgens mij kun je ook steeds beter met de warmte om gaan ;)

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 16 aug 2017 21:17

Ik heb meestal gedroogd fruit bij me. Dit is voor mij voldoende.
Ghost Nivolet 6LC

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 16 aug 2017 22:14

Sweety2008 schreef: 16 aug 2017 21:17 Ik heb meestal gedroogd fruit bij me. Dit is voor mij voldoende.
Ik geloof best dat je daar niet teveel van inneemt, maar er zitten echt calorieën in ;) Gedroogde dadels bestaan voor 60% uit suiker.

xml
Forum-lid

Gebruikersavatar xml 16 aug 2017 22:52

Jans schreef: 16 aug 2017 22:14
Sweety2008 schreef: 16 aug 2017 21:17 Ik heb meestal gedroogd fruit bij me. Dit is voor mij voldoende.
Ik geloof best dat je daar niet teveel van inneemt, maar er zitten echt calorieën in ;) Gedroogde dadels bestaan voor 60% uit suiker.
en dat is juist wat je wil hebben bij dergelijke inspanningen. of bedoel je dat de vezels je misschien wel eens parten kunnen spelen? :lol:

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 16 aug 2017 23:02

xml schreef: 16 aug 2017 22:52
Jans schreef: 16 aug 2017 22:14
en dat is juist wat je wil hebben bij dergelijke inspanningen. of bedoel je dat de vezels je misschien wel eens parten kunnen spelen? :lol:
Sweety suggereert dat ze op één boterham een kop koffie en 0,75l water 3,5 uur fietst. Er staat, eerlijk is eerlijk, wel bij dat ze ook wat gedroogd fruit meeneemt En dat ze dan nooit honger heeft onderweg. Bij verder vragen blijkt het verhaal iets genuanceerder te liggen. Daar reageerde ik op. Ik doe het heel gewoontjes met wat siroop in een bidon en een Lidl reepje.

Lupstra
Forum-lid

Lupstra 17 aug 2017 08:45

Jans schreef: 16 aug 2017 11:50 @Lupstra, kun je uitleggen, als je weer terug bent, waarom je op 2 sultana's wilt fietsen? Je zegt een paar dagen terug dat je weer op 69kg bent. Is het de intentie om nog heel veel af te vallen? In je openingspost zeg je dat je niet te weinig wilt eten. Dat idee heb je in twee maanden de deur uit gedaan?
Bedoel je een paar posts terug dat je 900km per week gefietst hebt? En dan zeggen dat je het niet als veel ervaart? Als je alle dagen gefietst hebt, zat je zo ongeveer 7 uur per dag op de fiets.
edit: Daardoor heb je geen tijd meer om eens een extra bidon aan te schaffen?

@Sweety Wat zegt het dat jij nog nooit honger gehad hebt tijdens fietsen. Misschien heb je wel nooit honger. We weten niets van de intensiteit. En 1 bidon in 3,5 uur met redelijk zonnig weer. Waarom zou je dat willen?
Edit: Oh ja, omdat je heel veel ander spul in de andere bidonhouder stopt.
Ik wil het wel uitleggen, ik heb namelijk eerder langer gefietst op 1 Sultana voor 3,5 terwijl ik toen behoorlijk hoger zat met de hartslag maar ik moet wel zeggen dat ik raar werd het laatste half uur, ik kreeg de benen bijna niet meer rond en ging steeds langzamer fietsen tot ik thuis was, duizelig werd ik niet wel erg beven. Daarom dacht ik dat 2 Sultana's wel zouden volstaan met een veel lagere hartslag van gemiddeld 126bpm. De 900 km was over 2 weken (vakantie). Ik heb meer eten meegenomen, brood met wat jam er op en nog een kleine banaan.

Dat ik nu langer wil fietsen en vaker komt omdat ik het leuk vind en indd nog om wat meer af te vallen, 64-65kg is mijn streefgewicht en misschien moet er nog wel meer af want ik wil wel eens goed droog worden.

Ik had indd geen tijd om een extra bidon en houder aan te schaffen, wat ik wel heb gedaan is water bijvullen want ik heb mijn route zo ingepland dat ik bij doppler punten kan bijvullen, dit heb ik 2 keer gedaan maar niet alles opgedronken. Ik ga in ieder geval een extra bidonhouder kopen en een extra grote bidon, iedere 2 uur kan ik het doen met 750cc water, ik neem vanaf een half uur fietsen ieder kwartier 4 slokjes water.

Ik heb trouwens niet de volle 6 uur gefietst want ik kreeg steeds meer zadelpijn na 4 waardoor het niet meer echt genieten was. Ik heb her gehouden op 5 uurtjes fietsen met een plaspauze er tussen. De ene keer heb ik sneller last van zadelpijn dan de andere keer.

robzie
Forum-lid

robzie 18 aug 2017 18:01

Schrok me lam van de weegschaal zo'n 3 wkn geleden, aan heb begin van mijn jaarlijks zomerverlof, die cijfers had ik sinds m'n 25e of zo nooit meer gezien (in de zin van veel te hoog) nog net geen 3 cijfers.
Te lam en te kapot om op de racert te kruipen, los van mijn abominabel slechte fietsen, iedere zomer weer (daar kun je de klok gelijk op zetten, vakantie komt eraan cq het wordt bouwvak en ik rij nog geen deuk in een pakje boter meer).
Moe..moe..kapot eigenlijk, eerste week bouwvak met geen 10 paarden te porren voor wat dan ook enkel slapen..slapen en slapen....pfffffff, hoezoe stress doet me niks.

Op de racefiets kruipen vond ik geen optie en ben derhalve iedere dag ca. 1 uur met de sportfiets onderweg geweest, weer of geen weer, en maar 2x nat geworden.
Je maakt uiteraard geen kilometers, maar ik voel me er wel een stuk fitter bij.
Daarnaast een beetje op het eten gelet en voor mijn gevoel is er een beetje vanaf, zal niet veel zijn, maar toch.
Zondag maar weer eens een langere tour gaan maken.

Lupstra
Forum-lid

Lupstra 25 aug 2017 08:21

Ik heb gister avond mijn stats laten op meten. Mijn Bodyfat (en vocht) is flink gedaald, en ik heb zelfs wat spiermassa gewonnen, al is het niet veel want het is maar een anderhalf pond in enkele maanden tijd, dat is ook wel logisch want ik eet niet genoeg om veel spiermassa aan te komen want daar voor moet je meer boven je onderhoud eten dus 250-500 calorieën meer dan je verbruikt. De gewonnen massa is vermoedelijk gewonnen uit spiergeheugen gezien ik veel aan krachttraining deed voor spiermassa jaren terug veel meer spiermassa had, ik was toen ook rond de 90kg.

Ik geloof niet zo snel meer dat door duur training je spiermassa verbrand want volgens mij moet je dan lang in D3 en D4 fietsen zonder dat je koolhydraten aan vult?

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 25 aug 2017 15:07

Lupstra schreef: 25 aug 2017 08:21 Ik heb gister avond mijn stats laten op meten. Mijn Bodyfat (en vocht) is flink gedaald, en ik heb zelfs wat spiermassa gewonnen, al is het niet veel want het is maar een anderhalf pond in enkele maanden tijd, dat is ook wel logisch want ik eet niet genoeg om veel spiermassa aan te komen want daar voor moet je meer boven je onderhoud eten dus 250-500 calorieën meer dan je verbruikt. De gewonnen massa is vermoedelijk gewonnen uit spiergeheugen gezien ik veel aan krachttraining deed voor spiermassa jaren terug veel meer spiermassa had, ik was toen ook rond de 90kg.

Ik geloof niet zo snel meer dat door duur training je spiermassa verbrand want volgens mij moet je dan lang in D3 en D4 fietsen zonder dat je koolhydraten aan vult?
D1 zal je bedoelen? vet verbranding vindt plaats tussen de 65% en 70% van je max hartslag.
http://www.allesoverwielrennen.nl/train ... ingszones/
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Plaats reactie