Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Lichte fiets of lichte versnelling?

Ticlimax
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 jul 2013 09:15

Ticlimax 02 aug 2017 12:01

Ik ga over enkele weken eens de Ventoux oprijden. Nu heb ik de keuze tussen
- mijn carbonfiets (7,6kg), met korte kooi en dus 34x28 enerzijds
- mijn alu schijfremfiets (11kg) met lange kooi en dus 34x32

De conditie is niet fantastisch, dus de kleinste versnelling gaat op de stukken van 10 zeker gebruikt worden. Nu is de vraag: op welke fiets rij ik het snelst naar boven?
(en nee, met iedere fiets proberen en vergelijken is geen optie :D)

Ik weeg zelf 58kg, dus 3,5kg is wel degelijk te voelen :).

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 aug 2017 12:09

Verzet is op de zware fiets 12,5% lichter. Met de lichte fiets hoef je 6% minder gewicht naar boven te slepen.

Zolang je het rond kan krijgen en niet af gaat stappen is de lichte fiets de snelste optie, mogelijk niet de meest comfortabele optie.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Ticlimax
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 jul 2013 09:15

Ticlimax 02 aug 2017 12:50

Enige vergelijking die ik momenteel heb, is een dagje beklimmen van de Rosier (eerst Noord dan Oost dan Zuid). Die heb ik gedaan met de carbonfiets (en zonder de compact van de schijfremfiets over te zetten, dus op 39x28). Dat ging wel, maar het stijgingspercentage was natuurlijk gemiddeld 4,6% (afdalingen niet meegerekend) ipv 7,5% en maximaal maar 9,5% ipv 11,8%.

Had op het einde van de dag ook wel pijn aan de onderrug, maar ik vermoed dat een spacertje meer hier wel zou helpen. Denk dat het tijd is om nog eens naar de Ardennen te gaan en wat steilere klimmen op te zoeken.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 02 aug 2017 12:56

Misschien zijn naar beneden die schijfremmen juist wel weer handig...
(of zeg ik nu wat geks?)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 9507
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 02 aug 2017 12:58

RKN schreef: 02 aug 2017 12:56 Misschien zijn naar beneden die schijfremmen juist wel weer handig...
(of zeg ik nu wat geks?)
Jij denkt dat je met velgremmen geen berg meer af kunt?

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 02 aug 2017 13:01

En lange kooi derrie + cassette overzetten op je carbonfiets? Beste van twee werelden.

Als je overigens geen ervaren daler bent en er is wel een kans op nat weer zou ik zeker de schijfremmen fiets nemen.
o'7o

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 9507
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 02 aug 2017 13:04

Douglas schreef: 02 aug 2017 13:01 En lange kooi derrie + cassette overzetten op je carbonfiets? Beste van twee werelden.

Als je overigens geen ervaren daler bent en er is wel een kans op nat weer zou ik zeker de schijfremmen fiets nemen.
Hoeveel regent het zomers om de Ventoux? Dan moet je gewoon een andere dag gaan. Of misschien iets eerder beginnen met remmen?

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 02 aug 2017 13:04

Jans schreef: 02 aug 2017 12:58 Jij denkt dat je met velgremmen geen berg meer af kunt?
Dat zeg ik toch helemaal niet? :roll: :roll: :roll:

Maar slepend remmen naar beneden zal met schietschijven denk ik wat minder kans op klapbandje geven.
Natuurlijk niet relevant als TS een beetje ervaring in het dalen heeft ;)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 aug 2017 13:14

Slepend remmen is in de afdaling van de Ventoux echt nergens voor nodig. Mensen komen nog heel beneden op vouwfietsen en stadsfietsen, dat zou ik zelf niet doen. Maar een andere fiets met schijfremmen meenemen voor de afdaling is wel echt kolder.

Als je compleet kapot gaat met 34-28 dan gaat dat niet veel anders zijn op 34-32. Ik zou het carbon karretje meenemen, eventueel even kijken of je derailleur met lange kooi om kunt zetten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 aug 2017 13:17

Ticlimax schreef: 02 aug 2017 12:50 Enige vergelijking die ik momenteel heb, is een dagje beklimmen van de Rosier
CUT
. Denk dat het tijd is om nog eens naar de Ardennen te gaan en wat steilere klimmen op te zoeken.
Het probleem van de Ventoux is niet de steilte, dat valt behoudens enkele stukjes wel mee, maar dat je naar >1900 meter moet vanuit 300 m , dus de lengte.
Vind je echt niet in de Ardennen....maar als je pakweg 2 uur flink door kan trappen kom je er zonder problemen boven.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 02 aug 2017 13:26

Slepend remmen is met schijfremmen ook zeer gevaarlijk. De remmen raken eerder oververhit waardoor ofwel de remolie gaat koken en er luchtbelvorming in het systeem ontstaat, ofwel raken de remschijf en blokken oververhit waardoor je gasvorming tussen blokken en remschijf krijgt. Niet echt een pretje als je van de Ventoux af suist.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9990
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 02 aug 2017 13:37

Zou me meer druk maken om je niet al te beste conditie en wel een snelle tijd willen rijden😉
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Plaats reactie