Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 6136
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 01 aug 2017 17:42

PF30 (BB86 is de Shimano naam voor PF30) is kwalitatief wel al veel beter dan BB30

Heb zelf ook PF30 op de Giant en geen problemen mee. Ik zou er mijn keuze niet van laten afhangen.
Afbeelding

Marxten
Forum-lid
Berichten: 698
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 01 aug 2017 17:44

PF30 is voor 30mm assen, BB86 voor 24mm. Wel hebben ze hetzelfde achterliggende idee (nylon cups die in het frame gedrukt worden itt BB30 waar de lagers rechtstreeks in een aluminium bus in het frame gedrukt worden)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43457
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 aug 2017 17:51

PF is flauwekul en opgedrongen door de industrie met kulargumenten.
Pina heeft nooit de ITA-draad los gelaten en dat werkt uitstekend (net als BSA).
Voor de thuissleutelaar veel fijner, maar ook voor de professional. Die wordt ook gek van alle verschillende soorten (onderdelen voorraad, tools).
Alleen al hierom zou je een Pina moeten kopen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Firepeet
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 jul 2017 20:34

Firepeet 01 aug 2017 18:01

Niet iedereen kan een Pina betalen, daarom bestaat dit China onderdelen topic :mrgreen:

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 01 aug 2017 23:22

Dit frame is alleen leverbaar met BB86, dat betekent dat hij een ander frame moet gaan kiezen, enkel voor de BSA BB. Zelf heb ik ook alleen maar fietsen met BSA, maar als mijn volgende fiets daar toevallig niet mee leverbaar is, dan is dat voor mij geen dealbreker.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 6136
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 aug 2017 10:07

Marxten schreef: 01 aug 2017 17:44 PF30 is voor 30mm assen, BB86 voor 24mm. Wel hebben ze hetzelfde achterliggende idee (nylon cups die in het frame gedrukt worden itt BB30 waar de lagers rechtstreeks in een aluminium bus in het frame gedrukt worden)
Nope, PF30 is het frame en daar kan je een BB in steken voor 24mm assen of 1 voor 30mm assen. Dus wil je een Shimano (24mm) trapas dan steek je een shimano BB86, wil je in hetzelfde frame een 30mm as, dan gebruik je een BB van FSA (of een ander merk)

Mijn TCR heeft nu een BB86 (omdat ik een Ultegra trapstel heb), wil ik nu morgen een 30mm Rotor trapstel installeren, dan verwijder ik het BB en plaats ik een ander. Dan past die Rotor met 30mm as ook gewoon.
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 aug 2017 10:49

Uiteindelijk kan je het passend krijgen met de juiste bracket cups, maar je verhaal klopt niet. Marxten had 't bij het rechte eind.

Standaarden voor frames zijn bijv:
BSA (draad)
ITA (draad)
BB30 (lager wordt rechtstreeks in het frame geperst, dus zonder nylon behuizing)
PF30 (lager is dezelfde maat als bij BB30, maar ontworpen voor lager + nylon behuizing, dus diameter is groter van het bracket)
BB86 (ook pressfit, maar ontworpen voor het HT2 systeem en indirect ook voor GXP van Sram)

BB86 heeft de lagers breder uit elkaar staan en is bedoeld voor een 24 mm as. Als je een crank met 30 mm as wilt monteren dan moet je bracket cups met hele kleine lagers van bijv Rotor monteren. Het kan, maar duurzaam is het niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mouse
Forum-lid
Berichten: 687
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 02 aug 2017 12:19

24bike schreef: 25 jul 2017 21:53 Goede ervaring met Velobuild. Sinds enige weken een VB-R077 (size 49cm) in mijn bezit. Opgebouwd als extra fiets :). Waarom? Omdat het mij leuk leek om zelf eens een fiets op te bouwen (nooit eerder gedaan) en hem min of meer geheel naar eigen smaak te hebben (waardoor dan ook best uniek te noemen is).

De kleurstelling was even puzzelen van in mijn hoofd naar een "mock-up" zoals Chris dat noemt maar het is precies geworden zoals ik wenste. Snelle communicatie, soms iets warrig (maar dat kan ook door mijzelf komen :? ;) ).

Fietst top! Licht, stijf door oversized bracket, downtube, headtube doch met enig comfort door de smalle seatstays en 27,2mm zadelpen.

Kleur: UD carbon glossy zwart met fel neon geel (komt op de foto's niet zo fel over als in werkelijkheid)
Voor alle specs en meer foto's:
https://www.pedalroom.com/bike/bkrmn-vb-r-077-33872

Afbeelding
ziet er echt schitterend uit!

Is het lakken bij Velobuild gebeurd?
Wat is het gewicht van de fiets?

dit doet me zin krijgen om het ook te wagen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 6136
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 aug 2017 12:33

amclassic-fan schreef: 02 aug 2017 10:49 Uiteindelijk kan je het passend krijgen met de juiste bracket cups, maar je verhaal klopt niet. Marxten had 't bij het rechte eind.

Standaarden voor frames zijn bijv:
BSA (draad)
ITA (draad)
BB30 (lager wordt rechtstreeks in het frame geperst, dus zonder nylon behuizing)
PF30 (lager is dezelfde maat als bij BB30, maar ontworpen voor lager + nylon behuizing, dus diameter is groter van het bracket)
BB86 (ook pressfit, maar ontworpen voor het HT2 systeem en indirect ook voor GXP van Sram)

BB86 heeft de lagers breder uit elkaar staan en is bedoeld voor een 24 mm as. Als je een crank met 30 mm as wilt monteren dan moet je bracket cups met hele kleine lagers van bijv Rotor monteren. Het kan, maar duurzaam is het niet.
Je hebt helemaal gelijk :oops:
Had ik het dus altijd verkeerd.

Na wat googlen ben ik deze duidelijk pdf tegen gekomen:
http://problemsolversbike.com/files/tec ... erence.pdf
Afbeelding

Fietskanon
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 jul 2017 19:15

Fietskanon 02 aug 2017 13:52

Top Tube Length 55.1 - 55.5 Cm
Seat Tube Range CC 55 - 55.6 Cm
Seat Tube Range CT 56.8 - 57.2 Cm
Stem Length 11.2 - 11.8 Cm
BB Saddle Position 76.4 - 78.4 Cm
Saddle Handlebar 53.8 - 54.4 Cm
Saddle Setback 5.2 - 5.6 Cm

http://www.velobuildmall.com/vb-r-066-u ... p0085.html

Framemaat M of L ?

Firepeet
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 jul 2017 20:34

Firepeet 02 aug 2017 14:12

Als je Chris van Velobuild een mailtje stuurt met je binnenbeenlengte en je totale lengte dan krijg je goed advies over welke framemaat je nodig hebt.

Gebruikersavatar
bkrmn
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 13 jul 2013 22:08
Locatie: Amersfoort e.o.

Gebruikersavatar bkrmn 02 aug 2017 23:39

mouse schreef:
ziet er echt schitterend uit!

Is het lakken bij Velobuild gebeurd?
Wat is het gewicht van de fiets?

dit doet me zin krijgen om het ook te wagen.
Thx :like: ! Lak is idd af Velobuild. Gewicht zoals getoond, 7,35kg. Dat is dus incl. pedalen, bidonhouders, hidemybel garmin mount, garmin wielnaaf sensor en crankarm cadans sensor. Voor alle specs, check even de link naar mijn pagina op pedalroom.

Plaats reactie