Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
- daniel1975
- Forum-lid HC
PF is flauwekul en opgedrongen door de industrie met kulargumenten.
Pina heeft nooit de ITA-draad los gelaten en dat werkt uitstekend (net als BSA).
Voor de thuissleutelaar veel fijner, maar ook voor de professional. Die wordt ook gek van alle verschillende soorten (onderdelen voorraad, tools).
Alleen al hierom zou je een Pina moeten kopen.
Pina heeft nooit de ITA-draad los gelaten en dat werkt uitstekend (net als BSA).
Voor de thuissleutelaar veel fijner, maar ook voor de professional. Die wordt ook gek van alle verschillende soorten (onderdelen voorraad, tools).
Alleen al hierom zou je een Pina moeten kopen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Dit frame is alleen leverbaar met BB86, dat betekent dat hij een ander frame moet gaan kiezen, enkel voor de BSA BB. Zelf heb ik ook alleen maar fietsen met BSA, maar als mijn volgende fiets daar toevallig niet mee leverbaar is, dan is dat voor mij geen dealbreker.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
Nope, PF30 is het frame en daar kan je een BB in steken voor 24mm assen of 1 voor 30mm assen. Dus wil je een Shimano (24mm) trapas dan steek je een shimano BB86, wil je in hetzelfde frame een 30mm as, dan gebruik je een BB van FSA (of een ander merk)
Mijn TCR heeft nu een BB86 (omdat ik een Ultegra trapstel heb), wil ik nu morgen een 30mm Rotor trapstel installeren, dan verwijder ik het BB en plaats ik een ander. Dan past die Rotor met 30mm as ook gewoon.

- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Uiteindelijk kan je het passend krijgen met de juiste bracket cups, maar je verhaal klopt niet. Marxten had 't bij het rechte eind.
Standaarden voor frames zijn bijv:
BSA (draad)
ITA (draad)
BB30 (lager wordt rechtstreeks in het frame geperst, dus zonder nylon behuizing)
PF30 (lager is dezelfde maat als bij BB30, maar ontworpen voor lager + nylon behuizing, dus diameter is groter van het bracket)
BB86 (ook pressfit, maar ontworpen voor het HT2 systeem en indirect ook voor GXP van Sram)
BB86 heeft de lagers breder uit elkaar staan en is bedoeld voor een 24 mm as. Als je een crank met 30 mm as wilt monteren dan moet je bracket cups met hele kleine lagers van bijv Rotor monteren. Het kan, maar duurzaam is het niet.
BSA (draad)
ITA (draad)
BB30 (lager wordt rechtstreeks in het frame geperst, dus zonder nylon behuizing)
PF30 (lager is dezelfde maat als bij BB30, maar ontworpen voor lager + nylon behuizing, dus diameter is groter van het bracket)
BB86 (ook pressfit, maar ontworpen voor het HT2 systeem en indirect ook voor GXP van Sram)
BB86 heeft de lagers breder uit elkaar staan en is bedoeld voor een 24 mm as. Als je een crank met 30 mm as wilt monteren dan moet je bracket cups met hele kleine lagers van bijv Rotor monteren. Het kan, maar duurzaam is het niet.
ziet er echt schitterend uit!24bike schreef: ↑25 jul 2017 21:53 Goede ervaring met Velobuild. Sinds enige weken een VB-R077 (size 49cm) in mijn bezit. Opgebouwd als extra fiets. Waarom? Omdat het mij leuk leek om zelf eens een fiets op te bouwen (nooit eerder gedaan) en hem min of meer geheel naar eigen smaak te hebben (waardoor dan ook best uniek te noemen is).
De kleurstelling was even puzzelen van in mijn hoofd naar een "mock-up" zoals Chris dat noemt maar het is precies geworden zoals ik wenste. Snelle communicatie, soms iets warrig (maar dat kan ook door mijzelf komen![]()
).
Fietst top! Licht, stijf door oversized bracket, downtube, headtube doch met enig comfort door de smalle seatstays en 27,2mm zadelpen.
Kleur: UD carbon glossy zwart met fel neon geel (komt op de foto's niet zo fel over als in werkelijkheid)
Voor alle specs en meer foto's:
https://www.pedalroom.com/bike/bkrmn-vb-r-077-33872
![]()
Is het lakken bij Velobuild gebeurd?
Wat is het gewicht van de fiets?
dit doet me zin krijgen om het ook te wagen.
Je hebt helemaal gelijkamclassic-fan schreef: ↑02 aug 2017 10:49 Uiteindelijk kan je het passend krijgen met de juiste bracket cups, maar je verhaal klopt niet. Marxten had 't bij het rechte eind.
BSA (draad)
ITA (draad)
Had ik het dus altijd verkeerd.
Na wat googlen ben ik deze duidelijk pdf tegen gekomen:
http://problemsolversbike.com/files/tec ... erence.pdf

-
Fietskanon
- Forum-lid
Top Tube Length 55.1 - 55.5 Cm
Seat Tube Range CC 55 - 55.6 Cm
Seat Tube Range CT 56.8 - 57.2 Cm
Stem Length 11.2 - 11.8 Cm
BB Saddle Position 76.4 - 78.4 Cm
Saddle Handlebar 53.8 - 54.4 Cm
Saddle Setback 5.2 - 5.6 Cm
http://www.velobuildmall.com/vb-r-066-u ... p0085.html
Framemaat M of L ?
Seat Tube Range CC 55 - 55.6 Cm
Seat Tube Range CT 56.8 - 57.2 Cm
Stem Length 11.2 - 11.8 Cm
BB Saddle Position 76.4 - 78.4 Cm
Saddle Handlebar 53.8 - 54.4 Cm
Saddle Setback 5.2 - 5.6 Cm
http://www.velobuildmall.com/vb-r-066-u ... p0085.html
Framemaat M of L ?
Thxmouse schreef:
ziet er echt schitterend uit!
Is het lakken bij Velobuild gebeurd?
Wat is het gewicht van de fiets?
dit doet me zin krijgen om het ook te wagen.