Alles over vakanties op én met de fiets

ANWB topic: Hoe te rijden naar vakantiebestemming?

hopjes
Forum-lid

hopjes 24 jul 2017 15:04

Veel nederlanders vinden het ook asociaal van achteropkomende auto's om te seinen met hun koplampen... terwijl dat helemaal niet asociaal bedoeld is.

Links rijden terwijl er rechts plaats is, is ook zeer irritant en niet volgens de regels.

dario
Forum-lid

dario 24 jul 2017 15:35

hopjes schreef: 24 jul 2017 15:04 Veel nederlanders vinden het ook asociaal van achteropkomende auto's om te seinen met hun koplampen... terwijl dat helemaal niet asociaal bedoeld is.
Hoé is dat dan precies bedoeld?
hopjes schreef: 24 jul 2017 15:04Links rijden terwijl er rechts plaats is, is ook zeer irritant en niet volgens de regels.
Datzelfde geldt dus ook voor die achteropkomende auto's.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 24 jul 2017 15:44

amclassic-fan schreef: 24 jul 2017 14:11 Behalve dat het nu weer vakantie tijd is en dat er allemaal lui 100-110 willen rijden (vind ik helemaal prima), maar niet het geduld hebben om achter een vrachtwagen te blijven rijden en 'm gewoon zonder te kijken naar links gooien. Duitsers halen in de regel pas in op 't moment dat ze een ander niet hinderen, terwijl in Nederland bij velen de norm is als ik 'm er nog voor kan gooien dan doe ik dat.
Sowiso denken velen in Dld niet na, en beseffen niet dat er iemand met 190 aan kan komen blazen. Vaak zie het al aankomen; een NL auto die een vrachtwagen achterop nadert gooit 9 vd 10x gewoon zijn knipperlicht uit zonder te anticiperen op het achteropkomende verkeer.

@dario: En wat het seintje betreft; hoe vaak ik wel niet een klein seintje geef waarna mensen direct op zij gaan? Ze hebben dus wel gezien dat ik er achter zit, zijn ook bereid om opzij te gaan, maar doen het niet spontaan. Ik snap het niet.... Heeft niks met asociaal te maken, dat kun je ook vinden van de linksrijders die onder de maximum snelheid rijden en niemand inhalen. Ik rij alleen links als ik mensen inhaal.

Andere kleine tip; als je op de cruisecontrol met 95-100km/u een vrachtwagen inhaalt is er geen enkele beperking om even een tikje op je gaspedaal te geven zodat er wat sneller voorbij bent.....

En met het risico om arrogant te zijn; met meer dan 800.000 km in de afgelopen 17 jaar met 1 klein dom ongelukje (eigen schuld) durf ik toch wel te roepen dat er gewoon heel veel mensen op de weg rijden die de woorden 'anticiperen' en 'aanpassen' gewoon niet in hun woordenboek hebben staan.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 jul 2017 15:52

hopjes schreef: 24 jul 2017 15:04 Veel nederlanders vinden het ook asociaal van achteropkomende auto's om te seinen met hun koplampen... terwijl dat helemaal niet asociaal bedoeld is.

Links rijden terwijl er rechts plaats is, is ook zeer irritant en niet volgens de regels.
Je zegt: "asociaal gedrag is irritant".

Wat ik bedoelde, en waar AM classic een aardige nuance bij gaf, is juist dat sociaal rijden gewaardeerd wordt.
En mijn voorbeeld (ervaring van afgelopen vakantie), heeft niet eens zoveel met asociaal gedrag te maken. Maar met anticiperend rijden en met niet egoïstisch zijn.

De Duitsers lijken meer de ruimte aan elkaar te laten en te anticiperen op de snelweg (aka bij het wisselen van rijstrook), dan Nederlanders die vooral in de eerste plaats zelf niet in de knoei willen komen te zitten.
En ongetwijfeld is het een wisselwerking, want dat laatste zal voortkomen uit negatieve ervaringen (seinen met groot licht, bumperkleven, net niet even handig met een bietje gas bij zorgen dat iedereen de ruimte heeft). Dus moet je maar voor jezelf opkomen. Met meer irritaties (aan beide kanten) tot gevolg.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

dario
Forum-lid

dario 24 jul 2017 16:01

Ik rijd ook alleen links als ik inhaal, en doe dat heus niet met 95-100 km/u.
Maar ik behoud me het recht voor om de geldende verkeersregels te respecteren, en zie geen reden om me aan te passen aan mensen die denken dat die regels voor hen niet gelden: dat lijkt me de wereld op zijn kop.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 jul 2017 16:10

dario schreef: 24 jul 2017 16:01 Ik rijd ook alleen links als ik inhaal, en doe dat heus niet met 95-100 km/u.
Maar ik behoud me het recht voor om de geldende verkeersregels te respecteren, en zie geen reden om me aan te passen aan mensen die denken dat die regels voor hen niet gelden: dat lijkt me de wereld op zijn kop.
Mee eens, maar dat beweer ik ook nergens toch?
Juist een paar posts terug gereageerd op iemand die het vervelend irritant vindt dat men in Duitsland zich aan de snelheid gaat houden bij een baustelle...
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

dario
Forum-lid

dario 24 jul 2017 16:55

Nou, dan hoef jij je ook niet aangesproken te voelen :)
(was ook geen reactie op jouw post)

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 24 jul 2017 18:31

On topic heren😉Iedereen geeft een andere mentaliteit achter het stuur, heeft te maken met cultuur😉
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 25 jul 2017 13:09

roeieber schreef: 21 jul 2017 21:43 Ik rijd over twee weken naar Italië en neem de autotrein in Kanderstegg en daarna over de simplonpas. http://www.wallisgids.nl/reizen/mijddegotthard/ Zo mijdt ik de Gothard en de Simplon schijnt goed te doen te zijn.
Deze kende ik nog niet, maar 90 euro voor een treinkaartje is nogal stevig aan de prijs.

Criterion
Forum-lid

Criterion 25 jul 2017 13:13

Nee_Nee schreef: 25 jul 2017 13:09
roeieber schreef: 21 jul 2017 21:43 Ik rijd over twee weken naar Italië en neem de autotrein in Kanderstegg en daarna over de simplonpas. http://www.wallisgids.nl/reizen/mijddegotthard/ Zo mijdt ik de Gothard en de Simplon schijnt goed te doen te zijn.
Deze kende ik nog niet, maar 90 euro voor een treinkaartje is nogal stevig aan de prijs.
Voor 90 euro hoef je ook niet meer over de Simplon
Trek Domane ; Orbea Terra

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 25 jul 2017 17:02

Criterion schreef: 25 jul 2017 13:13
Nee_Nee schreef: 25 jul 2017 13:09
Voor 90 euro hoef je ook niet meer over de Simplon
Het idee was een alternatief voor de Gotthard te vinden. De Simplon hoefde ik al niet over. Dus dat voordeeltje vervalt.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 25 jul 2017 21:23

Vandaag Noord-Zuid 1 uur wachttijd en van Zuid naar Noord 20min.
Gotthard tunnel.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Plaats reactie