Hydraulische rem (Magura) - remblokje blijft tegen velg geduwd?
Zoals sommigen hebben kunnen lezen in enkele andere onderwerpen, ik heb een Santos TM3+ aangepast naar doortrapper.
Vrijdag weest afhalen. En probleemloos wat mee rondgereden.
Gisteren niet gebruikt, bleef geparkeerd in garage.
Daarnet wilde ik er nog een (kort) ritje mee maken maar het voorwiel bleek geen goesting te hebben.
Wat blijkt: het hydraulische systeem duwt een remblokje blijvend tegen de velg, terwijl de remhendels onaangeroerd zijn.
Blok zitten door een remblokje dat permanent tegen de velg geduwd zit. Nog nooit eerder meegemaakt. Bij V-remmen, als bvb de kabel breekt dan duwen veren de remblokjes uit elkaar en kun je rekening houdende met het verlies van remmogelijkheid, toch verder.
En dit deed me onmiddelijk beseffen dat deze complexe hydraulische remmen niet passen in mijn "plan kunnen trekken" - kader. Ik had deze standaard voorziening moeten weigeren. Maar gezien er andere problemen waren die mijn aandacht opeisten, heb ik dit over het hoofd gezien.
Maar ik zit nu dus strop, en de dealer is sinds gisteren met vakantie (daarom dat ik genoopt was vrijdag af te halen, het was dan of over 3 weken).
Ik vond op internet enkele gelijkaardige meldingen, maar totnogtoe, ook niet in de handleiding, nergens hoe ik dat vastgeduwd blokje weg kan krijgen.
Iemand enig idee?
Vrijdag weest afhalen. En probleemloos wat mee rondgereden.
Gisteren niet gebruikt, bleef geparkeerd in garage.
Daarnet wilde ik er nog een (kort) ritje mee maken maar het voorwiel bleek geen goesting te hebben.
Wat blijkt: het hydraulische systeem duwt een remblokje blijvend tegen de velg, terwijl de remhendels onaangeroerd zijn.
Blok zitten door een remblokje dat permanent tegen de velg geduwd zit. Nog nooit eerder meegemaakt. Bij V-remmen, als bvb de kabel breekt dan duwen veren de remblokjes uit elkaar en kun je rekening houdende met het verlies van remmogelijkheid, toch verder.
En dit deed me onmiddelijk beseffen dat deze complexe hydraulische remmen niet passen in mijn "plan kunnen trekken" - kader. Ik had deze standaard voorziening moeten weigeren. Maar gezien er andere problemen waren die mijn aandacht opeisten, heb ik dit over het hoofd gezien.
Maar ik zit nu dus strop, en de dealer is sinds gisteren met vakantie (daarom dat ik genoopt was vrijdag af te halen, het was dan of over 3 weken).
Ik vond op internet enkele gelijkaardige meldingen, maar totnogtoe, ook niet in de handleiding, nergens hoe ik dat vastgeduwd blokje weg kan krijgen.
Iemand enig idee?
-
scottwilko
- Forum-lid HC
Het meest probleemloze velgrem systeem en Nova krijgt daar direct een probleem mee.
Maar aan Roos1 Santos is voor 99% zeker Firmtech.
En aan Nova, de dealer had wel even wat kunnen melden over service tijdens zijn afwezigheid, je hebt gewoon garantie en dit soort zaken dient de dealer op te lossen. (er kan echt wel een foutje ingeslopen zijn bij montage)
Maar aan Roos1 Santos is voor 99% zeker Firmtech.
En aan Nova, de dealer had wel even wat kunnen melden over service tijdens zijn afwezigheid, je hebt gewoon garantie en dit soort zaken dient de dealer op te lossen. (er kan echt wel een foutje ingeslopen zijn bij montage)
Er is niks om (terug) te duwen. Bij een V-brake zit het remblokje op een arm en kun je daarmee terugtrekken, hier is er niks. Een soort blok met allicht een cilinder in. Het blok zit vast met 2 Torx schroeven en ik moet het spatbord eraf halen om ruimte te hebben om te draaien met de sleutel. Je kunt die zo zelfs niet eens recht erin steken. Voor de bovenste schroef zit band en spatbord in de weg, voor de onderste enkel spatbord. Ik zou dus ofwel beschadiging aan de ster van de Torx moeten riskeren, ofwel ook het wiel eruitnemen maar dat gaat niet want dat vastgeduwde remblokje maakt dat de band niet kan passeren.
Ik ga de handleiding van de rem moeten zoeken op internet, want in dat bijgeleverd foldertje staan enkel wat waarschuwingen in zoveel talen, waaronder deze:
"Overschat uw technische vaardigheden niet. Laat montage en onderhoudswerkzaamheden in een fietsenwinkel of in een geautoriseerd Magura service center uitvoeren. Alleen daar is een deskundige uitvoering gegarandeerd."
Lol.
En ik die mijn plan wil kunnen trekken - toch in voldoende mate om thuis te kunnen raken en reserve materiaal aan te spreken tegen dat ik hulp kan vinden.
En de Santos dealer, die nu op vakantie is, zou zonder dat al nutteloos zijn, een los wiel of zo kan ik nog meenemen, maar een hele fiets waar niet meer mee te rijden is, niet.
Misschien is dit blijvend vastgeduwd zitten van een remblokje een probleem dat nog wel voorkomt bij hydraulische remmen.
Geen idee hoe die cilinder werkt.
Ik kan gissen en aannemen dat bij wegvallen druk een veer het remblokje doet terugkeren.
Van de remhandle vertrekt 1 leiding (hydrauliek-olie) naar deze vastgedrukte rem, en van deze vastgedrukte rem, er vlak naast, vertrekt 1 leiding naar de rem aan de andere kant van de velg.
Dat andere remblokje staat los van de velg, en werkt.
Dat zou kunnen betekenen dat de remhandle en de 2 leidingen in orde zijn.
De in het systeem verst verwijderde component werkt, deze tussenin niet.
Er lijkt dan iets kapot, of slecht ingesteld (wat?) te zijn aan de cilinder van deze tussenin.
Als er een soort veer inzit die zorgt voor terugkeer remblokje bij wegvallen druk dan werkt ze niet. Ergens vast? Of kan de olie/whatever onvoldoende of niet weg aan de andere kant waardoor de veerkracht niet volstaat? Ik kan enkel gissen.
Het enige dat ik "lomp" kan doen is het remsysteem, indien mogelijk, als geheel demonteren en verwijderen, dan kan ik terug rijden met de fiets.
Drastisch, dus weet iemand een ander manier?
-
scottwilko
- Forum-lid HC
Is er dan echt niemand in jouw directe omgeving die iets verstand van fietsen heeft en even wil helpen?
Maar een Magura velgremsysteem is redelijk makkelijk los te halen, tenminste aan 1 zijde van het wiel. Dit is een methode welke de dealer even had moeten uitleggen. Zo ver ik weet zit er aan 1 zijde een hendeltje die over gehaald kan worden waarna dat deel van de rem afgenomen kan worden. Dit is ook noodzakelijk om het wiel te kunnen verwijderen. Indien het wiel verwijderd is kan je dan kijken hoever het blok uitsteekt uit de houder. Maak daar eens een foto van en plaats dat hier. Dan is er hier vast wel iemand die weet wat daar mee gedaan kan worden.
Maar een Magura velgremsysteem is redelijk makkelijk los te halen, tenminste aan 1 zijde van het wiel. Dit is een methode welke de dealer even had moeten uitleggen. Zo ver ik weet zit er aan 1 zijde een hendeltje die over gehaald kan worden waarna dat deel van de rem afgenomen kan worden. Dit is ook noodzakelijk om het wiel te kunnen verwijderen. Indien het wiel verwijderd is kan je dan kijken hoever het blok uitsteekt uit de houder. Maak daar eens een foto van en plaats dat hier. Dan is er hier vast wel iemand die weet wat daar mee gedaan kan worden.
Nieuwegeit.
Alles moet nog een beetje loskomen.
Er zit geen stalen veer in, maar de rubber afdichting werkt enigszins als veer, mits alles goed gangbaar is.
PS, dit zou wel eens een klassieker kunnen worden in de serie: de voordelen van moderne techniek (maar niet heus)
Alles moet nog een beetje loskomen.
Er zit geen stalen veer in, maar de rubber afdichting werkt enigszins als veer, mits alles goed gangbaar is.
PS, dit zou wel eens een klassieker kunnen worden in de serie: de voordelen van moderne techniek (maar niet heus)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
https://youtu.be/1-wYVO3sT88
En zo stel je m af.
Firmtech heeft aan beide kanten een hendeltje om de rem opzij te klappen btw.
En zo stel je m af.
Firmtech heeft aan beide kanten een hendeltje om de rem opzij te klappen btw.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Suggereert u dat ik eraan heb zitten prutsen?scottwilko schreef: ↑17 jul 2017 08:00 Het meest probleemloze velgrem systeem en Nova krijgt daar direct een probleem mee.
Ik heb er niet zo "direct" een probleem mee gekregen.scottwilko schreef: ↑17 jul 2017 08:00 Maar aan Roos1 Santos is voor 99% zeker Firmtech.
De dag van afhalen heb ik er wat mee rond en dan naar huis gereden, en later die dag nog enkele km, om eens te ervaren hoe de banden rijden over een weinig verhard landwegje. Ook toen ik thuiskwam heb ik niks gemerkt. Er is wel een kanttekening: sinds ik zonder vrijwiel rij gebruik ik remmen amper, ik anticipeer en begin al vroeger te vertragen, door tegen te duwen.
Alleen bij het onverwachte of slecht ingeschatte (bvb bij drukte / stad) gebruik ik ze. Ik heb ze de eerste dag zeker een dozijn keer gebruikt in stad. Ze werkten.
Maar nadien is deze voor links rem blijkbaar gestopt met werken.
Zaterdag heb ik de fiets enkele keren moeten verzetten in de garage. Er is me niks opgevallen, en dat zou moeten want met dat remblokje dat tegen de velg zit te duwen moet je de fiets quasi opheffen om hem te verzetten. Ik heb het trouwens vandaag zo ontdekt. Wilde hem naar buiten rijden en... dat ging dus niet.
Ik heb vanmorgen wel een email naar Santos in NL gestuurd, heb er al enkele malen contact mee gehad, eerst wegens een soort standaard automatisch antwoord eenmaal de fiets in bestelling was, dat vermeldde dat er een riem ging op zitten (terwijl ik, ook volgens hun advies wegens mijn soort gebruik/situatie afgestapt was van riem en ketting had gekozen) en later nog eens wegens die instabiliteit waarbij ik mogelijk achtte dat ze kwam door te smalle velg.
Intussen heb ik een pdf gevonden met de handleiding van dit hydraulisch remsysteem. 23 pagina's.
Ze hadden dat wel op papier mogen bijleveren.
Nu, het maakt mij niet uit, ik had dat hydraulisch remsysteem niet mogen kiezen, het past zoals gezegd niet in mijn eenvoud / voldoende je plan kunnen trekken om nog thuis te raken, met reserves de tijd overbruggen nodig om euvel hersteld te krijgen.
Ik heb dat genoeg gezegd tegen de Santos dealer. De hele configuratie van de fiets was vanuit die optiek, hij had mogen beseffen dat een hydraulisch remsysteem er niet in past.
Maar intussen wil ik tijdens mijn vakantie wel nog kunnen rijden met dat ding. Ik moet er trouwens nog vanalles op monteren (voor bagage), en nog besluiten wat, waar en hoe.
Dus moet ik eerst die remblok loskrijgen, zonder de boel kapot te maken.
In de tijd dat je bovenstaand epistel hebt getypt had je al minstens 20x het hendeltje los kunnen maken, blokje terugduwen, hendeltje weer dichtdoen.
Hele volksstammen wereldfietsers fietsen met Magura's de wereld rond trouwens, het zijn zowat de meest bombproof remmen die er bestaan.
Hele volksstammen wereldfietsers fietsen met Magura's de wereld rond trouwens, het zijn zowat de meest bombproof remmen die er bestaan.
Laatst gewijzigd door scepticus op 17 jul 2017 09:42, 2 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"