Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

aanvullen mineralen/zout

RKN
Forum-lid

Gebruikersavatar RKN 09 jul 2017 20:06

Ik hoor hem wel vaker, met name als advies om kramp te voorkomen

Klinkt me niet geheel onlogisch; keukenzout is dacht ik NaCl, en kramp heeft ergens wat met natriumtekort te maken toch? (maar buiten de middelbare school biologie en wat boerenverstand heb ik hier ook de ballen verstand van)

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 09 jul 2017 20:37

Als je het topic gewoon even terugleest, dan vindt je het antwoord al.

We eten dagelijks zoveel voedsel waarin zout verwerkt is dat zoutgebrek in principe niet voorkomt.
Tenzij je bewust natuurlijk zeer natrium arm eet, maar ja dan ga je niet met zoutstokjes op de fiets zitten.

bever
Forum-lid

bever 09 jul 2017 22:02

NicoNB schreef: 09 jul 2017 20:37 Als je het topic gewoon even terugleest, dan vindt je het antwoord al.

We eten dagelijks zoveel voedsel waarin zout verwerkt is dat zoutgebrek in principe niet voorkomt.
Tenzij je bewust natuurlijk zeer natrium arm eet, maar ja dan ga je niet met zoutstokjes op de fiets zitten.
we fietsen alleen niet allemaal grote afstanden per dag, waarmee je dus veel zout verliest. Als het warm is en je een grote inspanning levert, kan een beetje zout extra echt wel het verschil leveren.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 09 jul 2017 22:22

bever schreef: 09 jul 2017 22:02 Als het warm is en je een grote inspanning levert, kan een beetje zout extra echt wel het verschil leveren.
Op welke bron baseer je dit?
Deze discussie hebben we al eerder gehad en toen was volgens mij de consensus dat er zoveel zout zit in zaken die je onderweg consumeert dat een zout tekort eigenlijk niet mogelijk is.

Is er sinds vorig jaar ergens een nieuw inzicht ontstaan?

bever
Forum-lid

bever 09 jul 2017 23:24

NicoNB schreef: 09 jul 2017 22:22
bever schreef: 09 jul 2017 22:02 Als het warm is en je een grote inspanning levert, kan een beetje zout extra echt wel het verschil leveren.
Op welke bron baseer je dit?
mijn eigen ervaring en een beetje advies van een bevriend sport-arts.

Ik heb in 2015 bij de marathona mensen langs de kant zien liggen met een zout-infuus, was wel een extreem warme versie dat jaar hoor...

athhretjt
Forum-lid

athhretjt 10 jul 2017 07:35

RKN schreef: 09 jul 2017 20:06 Ik hoor hem wel vaker, met name als advies om kramp te voorkomen

Klinkt me niet geheel onlogisch; keukenzout is dacht ik NaCl, en kramp heeft ergens wat met natriumtekort te maken toch? (maar buiten de middelbare school biologie en wat boerenverstand heb ik hier ook de ballen verstand van)
Kramp heeft meestal helemaal niks met elektrolyten te maken, Niks met je magnesium of natrium of zo.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 10 jul 2017 13:45

Kramp heeft te maken met met microbeschadigingen in je spieren in combinatie met piekinspanningen waar je niet aan gewend bent, bijv. Hollandse fietsers uit een plat land die de bergen in gaan.

Of met elektrolyten-tekort. Elektrolyten zijn nodig om de elektrische spanning te leveren die nodig is om een spier te laten samentrekken.

Renners die in de kant liggen en een infuus aangemeten krijgen, hebben naar alle waarschijnlijkheid een hypo. Die hebben dan veel te weinig gegeten en gedronken. Als je dat bij de Maratona overkomt, heb je niet goed opgelet, want op elke top kun je bidon bijvullen en is er een voedselbank ingericht.

Wie dat ooit een echte hypo heeft gehad en goed verzorgd is (been there, done it) heeft van zijn echtgenote bouillon en thee met veel suiker gekregen. Als je een echte hypo hebt, dan ben je bereid te sterven in de berm, omdat je zo verschrikkelijk doodkapot bent, dan heb je echt hulp van anderen nodig om je er bovenop te helpen.

Herhaalmodus: in ons voedsel zit zoveel keukenzout (NaCl) dat extra zout niet nodig is.

athhretjt
Forum-lid

athhretjt 10 jul 2017 14:48

Nee_Nee schreef: 10 jul 2017 13:45 Kramp heeft te maken met met microbeschadigingen in je spieren in combinatie met piekinspanningen waar je niet aan gewend bent, bijv. Hollandse fietsers uit een plat land die de bergen in gaan.

Of met elektrolyten-tekort. Elektrolyten zijn nodig om de elektrische spanning te leveren die nodig is om een spier te laten samentrekken.

Renners die in de kant liggen en een infuus aangemeten krijgen, hebben naar alle waarschijnlijkheid een hypo. Die hebben dan veel te weinig gegeten en gedronken. Als je dat bij de Maratona overkomt, heb je niet goed opgelet, want op elke top kun je bidon bijvullen en is er een voedselbank ingericht.

Wie dat ooit een echte hypo heeft gehad en goed verzorgd is (been there, done it) heeft van zijn echtgenote bouillon en thee met veel suiker gekregen. Als je een echte hypo hebt, dan ben je bereid te sterven in de berm, omdat je zo verschrikkelijk doodkapot bent, dan heb je echt hulp van anderen nodig om je er bovenop te helpen.

Herhaalmodus: in ons voedsel zit zoveel keukenzout (NaCl) dat extra zout niet nodig is.
Nee nee, het is NeeNee wat je hier schrijft. Klop en klepel. Tijdens inspanning is extra zout waarschijnlijk wel goed, is de algemene consensus onder experts.

Kramp komt zelden tot nooit door elektrolytproblemen. Echt.

En een hypo? Daar moet wat achter om een zinnig woord te worden. Hypoglykemie, hyponatriemie, hypokaliemie, hypoxie, hypovolemie, hypochondrie... Welke bedoel je?

De meeste problemen komen door te zware inspanning en ongetraindheid, en de meeste goedbedoelde adviezen hebben niet meer effect dan een gemiddeld placebo.

Joskovic
Forum-lid

Gebruikersavatar Joskovic 10 jul 2017 14:59

Ik maak ook altijd mijn eigen sportdrank, en het is mij tot nu toe bekend dat dit bestaat uit maltodextrine, fructose (ik gebruik een scheutje diksap), zout en water. Ik kna me bijna niet voorstellen dat je geen zouttekort krijgt als ik eens bekijk hoe erg ik zweet op een lange rit op flink tempo (al dan niet in de hitte).

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 10 jul 2017 16:55

athhretjt schreef: 10 jul 2017 14:48
Nee_Nee schreef: 10 jul 2017 13:45 Kramp heeft te maken met met microbeschadigingen in je spieren in combinatie met piekinspanningen waar je niet aan gewend bent, bijv. Hollandse fietsers uit een plat land die de bergen in gaan.

Nee nee, het is NeeNee wat je hier schrijft. Klop en klepel. Tijdens inspanning is extra zout waarschijnlijk wel goed, is de algemene consensus onder experts.

Kramp komt zelden tot nooit door elektrolytproblemen. Echt.

En een hypo? Daar moet wat achter om een zinnig woord te worden. Hypoglykemie, hyponatriemie, hypokaliemie, hypoxie, hypovolemie, hypochondrie... Welke bedoel je?

De meeste problemen komen door te zware inspanning en ongetraindheid, en de meeste goedbedoelde adviezen hebben niet meer effect dan een gemiddeld placebo.
Waarom roep je altijd alles op zo'n neerbuigende toon met je klok en klepel?

Maar dan doe ik ook een duit in het zakje over kramp. Is het niet zo dat de wetenschap het niet eens zeker weet. En dat het onder andere kan komen door: Te weinig elektrolyten onder andere natrium wat je verliest door te zweten waardoor het over kan gaan door zo'n sportdrankje te drinken, ongetraindheid en een zware inspanning, te laag glucosegehalte in de spier. ?
Maak joe woar

athhretjt
Forum-lid

athhretjt 10 jul 2017 17:38

Fietsen?altijd schreef: 10 jul 2017 16:55 Waarom roep je altijd alles op zo'n neerbuigende toon met je klok en klepel?

Maar dan doe ik ook een duit in het zakje over kramp. Is het niet zo dat de wetenschap het niet eens zeker weet. En dat het onder andere kan komen door: Te weinig elektrolyten onder andere natrium wat je verliest door te zweten waardoor het over kan gaan door zo'n sportdrankje te drinken, ongetraindheid en een zware inspanning, te laag glucosegehalte in de spier. ?
Om duidelijk te maken dat het stellige verhaal dat NeeNee opschrijft echt flagrante onzin is.
En ja, en global warming bestaat ook niet volgens alle wetenschappers, de wereld is misschien niet rond, vaccins geven volgens sommige echt autisme, maar alle normale wetenschappers zijn het over heel veel dingen in ieder geval grotendeels eens.

Bekijk eens de literatuur de laatste jaren over kramp, en dan zal je zien dat natrium of een ander elektrolyt niet het probleem is. Voedingsadviezen tegen kramp zijn kwakzalverij.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 10 jul 2017 17:46

Mijn fietsmaat @csteenbe zegt altijd dat je bij krampen veel moet drinken en er vooral dwars doorheen moet trappen, wat vind je van dat advies :D ?

Plaats reactie