Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Kan JIJ iemand helpen die zwaar gevallen is?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 jun 2017 22:05

EHBO basisvaardigheid & reanimatietraining heb ik en ook al 2x (achteraf) tot de conclusie gekomen dat ik wonderlijk rustig blijf bij een ongeval. Mensen om hulp sturen, laten bellen, spullen pakken, zelf rustig bij slachtoffer blijven zitten, etc. In 1 geval kwam zelfs de vader van het slachtoffer (27 jr, was out geweest, lag met sleutelbeenbreuk en pijn in nek op asfalt) vragen wat ie kon doen. Lig daarna wel nachtje wakker.... :-(
Helpen bij pech altijd, maar als ik zie dat er al hulp is geloof ik het ook wel en rij ik door.
Ik vind dat ik eigenlijk EHBO op beter niveau zou moeten hebben en moet herhalen, maar laat het dan toch weer versloffen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Karl66
Forum-lid

Karl66 08 jun 2017 22:22

Ik ben met frisse tegenzin BHV-er. Met frisse tegenzin omdat ik niks met doktertje spelen heb en dus ook hoop het nooit in de praktijk nodig te hebben. Maar met hopen bereik je niet dat je het nooit nodig zal hebben en dus heb ik maar geleerd hoe je de basis hulp moet verlenen tot de echte hulpverleners komen.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Bospaadje
Forum-lid

Bospaadje 09 jun 2017 10:15

Ooit BHV gedaan, veel van opgestoken, niet bijgehouden. Kan reanimeren en AID aanleggen.
Verder is me vooral bijgebleven van "echte" ongelukken, dat het handig is als je iets van ehbo hebt meegekregen, maar dat het 100000x belangrijker is rustigte blijven en de situatie de baas te blijven.
Ooit een collega gehad die in een grote pers terecht kwam met haar arm, noodstop zat helaas op een paar meter afstand (jaja, ce technisch niet heel handig) en de collega's die wel bij de noodstop konden, hadden niet meer het vermogen om snel te schakelen. Na wat schreeuwen drong het door en sloeg er iemand de noodstop in, waarna de hele club in huilen uitbarstte en zich niet echt bekommerde om het " echte" slachtoffer.

Uiteindelijk kwamen er wat TD-ers bij en is het gelukkig afgelopen met slechts een gebroken pols en duim.

Moraal van het verhaal. EHBO en doktertje spelen is leuk, maar als je panikeert, heb je er weinig aan.

dropje73
Forum-lid

Gebruikersavatar dropje73 09 jun 2017 10:44

Gastheerg schreef: 08 jun 2017 19:47

Daarom ben ik wel benieuwd wie hier z’n EHBO diploma heeft

Nu even echt eerlijk? Wie?

Check !!

Gelukkig nog niet vaak nodig gehad....
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 09 jun 2017 10:47

Recent nog een reanimatie/AED cursus gevolgd. Ben nu basic life support provider,
Door die cursus weet ik dat er nog best wel wat blijft hangen van zaken die mij jaren geleden zijn aangeleerd voor reanimeren. Het zakt minder weg dan je denkt!
Ik ga er daarmee vanuit dat er ook nog wel wat is blijven hangen uit de tijd van de ZHKH en BHV, mocht dat ooit nodig zijn.

Ik wil nog wel eens een EHBO cursus doen maar mijn werkleven is nogal rommelig en blijkt lastig te combineren met die zeldzame EHBO cursus die er gegeven word.
Voor de rest heb ik een vriend die EHBO instructeur is onder de knop.
Als de pleuris uitbreekt bel ik hem wel voor instructies. Basic hulp moet lukken tot de professionals er zijn.

Dit soort cursussen doe ik vooral voor mijzelf. Ik wil mij niet moeten verwijten dat ik niks kon doen omdat ik nooit die cursus gevolgd heb,

Voor wat betreft reanimaties, veel reanimaties hebben inderdaad niet het gewenste effect en veelal zal het slachtoffer het leven laten. Neemt niet weg dat er ook mensen zijn die er wel door gered worden.
Anders dan de campagnes doen vermoeden heeft Nederland het hoogst aantal reanimatie-instructeurs en dus ook het hoogst aantal mensen met een BLSP certificaat.
Neemt niet weg dat meer altijd beter is. Persoonlijk vind ik dat EHBO een onderdeel van het curriculum voor de middelbare school behoort te zijn.

Tijdens de laatste cursus werd mij vooral op het hart gedrukt na afloop van een reanimatie contact te zoeken met een van de instructeurs om te debriefen.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 09 jun 2017 11:23

Klein maar fijn; ik heb inmiddels al vele malen iemand blij gemaakt met een binnenbandje of een Co2 patroon (oa jij :)) . Ik was zo ineens door mijn bandjesvoorraad heen met maar 1 lekke band. Ik stop altijd als ik iemand met pech denk te zien, ook als het geen racefiets betreft. Meestal is het trouwens niks, gelukkig. Een keer was het een meneer die er weliswaar als wielrenner uitzag maar door het hoge gras zag ik zijn rollerscates niet.:)
Zo'n EHBO cursus is wel een goed idee, ik zal het eens op mijn werk vragen. Ik zal ook eens vragen of daar binnen mijn fietzklup mogelijkheden voor zijn.
Verder laat ik iedereen met een fout veel te duur Rapha kostuumpje natuurlijk wel gewoon op het asfalt liggen, hadden ze maar moeten door investeren naar een privé volgauto. :twisted:
(nee hoor...;))
Veni. Vidi. Fietsie.

Corny121
Forum-lid

Corny121 09 jun 2017 11:47

Het is mijn werk hulp te verlenen. Ambulance chauffeur in een van de drukkere regio's van Nederland. Dus ik heb de kennis om te helpen en als het nodig is help ik ook. Wel heb ik gemerkt dat wanneer ik mij bekend maak terwijl er al goedbedoelende EHBO'ers bij zijn, de reactie bij een redelijk aantal is: 'ja het zal wel, maar ik heb EHBO en ben nu heel belangrijk!' Dan bekijk ik even hoe het gaat en als de zorg redelijk is ga ik wel weer door.

Ik ben ook docent in de regionale opleidingen en voor nieuwe collega's, wat betreft de overlevingskans na reanimatie: 23% van de patiënten die pre-hospitaal (dus buiten het ziekenhuis) reanimatie behoeftig worden overleefd. 96% van deze groep heeft een goede neurologische uitkomst. Dit is een vrij hoog percentage in vergelijking met andere landen. Heeft vooral te maken met dat het hier in Nederland goed geregeld is door opleidingen. In 60% van de gevallen wordt hier al gereanimeerd voor de proffesionele hulpverlener er is. Ter vergelijking, in Italië is dit slechts 5%. Daarbij komt nog het vele gebruik van de AED.
#HoeMoeilijkKanHetZijn

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 09 jun 2017 11:49

Ik vind het wel altijd leuk om iemand te helpen (met bandje oid) als ik alleen ben en de ander ook. Maar ik zou iemand niet kunnen helpen in geval van een ongeluk, valpartij.

ja, ha ha ha staying alive is het ritme voor CPR en dat heb ik ook wel eens geoefend op de tennisclub, nou misschien toch. Geen idee of ik dan zou kunnen functioneren.
Afbeelding

Corny121
Forum-lid

Corny121 09 jun 2017 11:55

Stom liedje, maar wel het goede tempo. Overigens, als je 112 belt in het geval van een reanimatie zal je, mits je dat aan denkt te kunnen, prima door een reanimatie heen gecoacht worden.

Overigens mijn ervaring is wel dat de meeste ongevallen met fietsers niet direct op een reanimatie uitdraaien, zo wel is er overigens slechts een hele lage overlevingskans. Reanimaties op basis van trauma hebben wel een zeer lage outcome. Meer zien we toch de schaafwonden, botbreuken en in de ergere gevallen neurologische letsels.
#HoeMoeilijkKanHetZijn

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 09 jun 2017 12:20

Waar ik wel benieuwd naar ben of mensen ook EHBO- spulletjes meenemen op de fiets.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 09 jun 2017 12:30

Corny121 schreef: 09 jun 2017 11:47 Wel heb ik gemerkt dat wanneer ik mij bekend maak terwijl er al goedbedoelende EHBO'ers bij zijn, de reactie bij een redelijk aantal is: 'ja het zal wel, maar ik heb EHBO en ben nu heel belangrijk!' Dan bekijk ik even hoe het gaat en als de zorg redelijk is ga ik wel weer door.
Ik heb wel eens het idee dat deze mensen hun hele identiteit ontlenen aan hun EHBO diploma. Niet bepaalt gezond voor iemand die ook hulpverlener is en dta lintk aan zijn identiteit.
Ik zou juist blij zijn als er een professional bij komt zodat de professional aan kan geven hoe verder te handelen. Een paar avonden verband wikkelen en wat duwen op een pop valt in het niet bij de ervaring van iemand die dit beroepsmatig doet, maar ja, sommige mensen. :dislike:

Bij de cursus reanimatie werd geadviseerd onderstaande app te installeren.
Deze app praat tegen je net als de AED en helpt je door het proces heen inclusief het ritme voor reanimeren en beademen.
Reanimatie app Rode Kruis

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 09 jun 2017 13:05

Karl66 schreef: 08 jun 2017 22:22omdat ik niks met doktertje spelen
Ik heb ook niks met doktertje spelen en al die series op TV waar ze mensen open maken ben ik zwaar allergisch voor. Alleen ik heb wel de overtuiging dat ik iemand maximaal moet kunnen helpen als hij niet meer bekwaam is zelf z'n/haar probleem op te lossen.
Als puber maakte ik al lange bergtochten dat je uren niemand tegenkomt. Dan heb je geen andere keuze dat IEDEREEN in het team beschikt over een aantal vaardigheden om een slachtoffer meer kans te geven om te overleven en herstel.
Bospaadje schreef: 09 jun 2017 10:15 Moraal van het verhaal. EHBO en doktertje spelen is leuk, maar als je panikeert, heb je er weinig aan.
Daarom is het goed om te oefenen. Meer oefenen reduceert het stress niveau als er echt wat is. Bij een goede oefening/training mag je ook best een beetje onder druk gezet worden. Liever zelfs!
Neemt niet weg dat er altijd mensen zijn die de situatie niet aankunnen. Daarom belangrijk dat een zo groot mogelijk aantal mensen over een minimale set skills beschikken.
Corny121 schreef: 09 jun 2017 11:47goedbedoelende EHBO'ers bij zijn, de reactie bij een redelijk aantal is: 'ja het zal wel, maar ik heb EHBO
Wedstrijd EHBO'ers krijg ik dan weer pukkeltjes van (trauma uit m'n jeugd). Zelf vind ik EHBO ook te veel omvattend. Reanimeren/beademen, AED, slagaderlijke bloeding en 112 bellen vind ik echter dat een ieder wel moet beheersen. Mooie sexy verbandjes maken doen ze maar in het ziekenhuis.

Overigens blijf ik ook geen minuut langer bij een ongeval als er voldoende hulp is. Als er al hulp voor het slachtoffer is kan je echter misschien wel wat betekenen door toeschouwers op afstand te houden, verkeer te regelen, fiets van het slachtoffer veilig stellen (afgelopen zomer in Istrie een keer moeten doen), foto van kentekenplaten maken (soms muizen mensen er toch ineens vantussen) etc.

Minimaliseer ook de nazorg voor jezelf niet!

Plaats reactie