Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Afdalen train met Tacx en VR?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 07 jun 2017 15:13

Ernie C. schreef: 07 jun 2017 10:24 (ooit gevallen tijdens een beklimming :oops: ).
Poeh, dan ging je echt heeeeeel langzaam omhoog ;-)
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 07 jun 2017 15:49

Van wat ik uit de sportpsychologie weet, helpen visualisatietechnieken wel degelijk. Vanuit dat perspectief zou het "dalen" met een VR bril wel eens een positief effect op je angstgevoelens hebben.
Andere tip: dalen achter een ervaren fietser. Goed op deze persoon letten (zelfde lijnen kiezen, zelfde remmomenten pakken) zorgt ervoor dat je de focus verlegt van dat wat je eng vindt naar dat wat relevant is. Zo kreeg ik mijn schoonvader (toen 65, voor de eerste keer in de heuvels op de racer, geen held) veilig, met plezier en met voor hem relatief hoge snelheid (60+) van heuvels als de Wanne en de Rosier af :-)

Wat betreft dalen in de beugels: ik zit zelf ook vaak op de remgrepen. Dat heeft alles te maken met RSI klachten in polsen en nek. Het kan, maar als ik echt scherp wil dalen, dan pak ik zonder twijfel de beugels.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 07 jun 2017 16:03

daniel1975 schreef: 07 jun 2017 15:13
Ernie C. schreef: 07 jun 2017 10:24 (ooit gevallen tijdens een beklimming :oops: ).
Poeh, dan ging je echt heeeeeel langzaam omhoog ;-)
Feitelijk was dat ook zo maar dan wel met de verzachtende omstandigheid dat ik net van van een stukje staand klimmen ging zitten waardoor mijn zadelrails de geest gaf (zal al wel deels gescheurd moet zijn geweest). Na wat gestuntel oa om terug op het zadel en in mijn pedaal te komen kwam ik tot de conclusie dat ik al ongeveer stil stond en al meer dan 45 graden scheef hing :mrgreen: . Veel meer dan een handje aan de grond is het niet geweest, wel met het gevolg dat ik er nog dagelijks pijn aan heb :( .
Campagnolo Ultra Dork

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 07 jun 2017 16:06

Stomme pech noemen ze dat Ernie :(

@53x11 Jij bent ervaren dalen en weet wanneer je wel en niet op de beugels kunt dalen. Ik doe het zelf ook, maar ligt er wel aan waar. Eerste stuk Galibier en stuk Lautaret bijvoorbeeld niet, daarna hele stukken wel (4-6%, veel overzicht en goed asfalt).

synapse
Forum-lid

Gebruikersavatar synapse 07 jun 2017 16:26

Ik vind mijzelf een goede daler (als ik half zo goed kon klimmen als dalen dan was ik een gelukkiger mens .....) maar ook ik daal hele stukken met de handen op de remgrepen.
Dat deed ik ook al toen ik nog geen nekklachten had.
Gewoon omdat het meer ontspannen is en de kijkhoek beter is.
Slechte stukken weg pak ik wel altijd in de beugels, tenzij het wegdek zo slecht is dat ik niet anders dan met een slakkengang kan dalen.
Denk daarbij aan het eerste stuk van de Lautaret zo'n 10 jaar geleden... Wel uitkijken dat de velg niet oververhit raakt!

En inderdaad afdalen kun je leren. Gewoon doen wat je durft en ondervinden dat je met minder snel en vaak remmen steeds beter gaat dalen.
Courir c'est mourir un peu

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 07 jun 2017 19:53

En remmen dan (van laten we zeggen 80+ tot een haarspeldbocht)?

Dat 'slepend remmen' een no-go is moge duidelijk zijn. Wat zijn de alternatieven? Hard en fel of in etappes?

Zelf rijdt ik nu met cantilevers wat een beetje sponzig aanvoelt. Voor afdalen is dat heerlijk omdat ik een bepaald gevoel van controle hebt. Je mist wel het absolute remvermogen t.o.v. de normale remhoeven of schijfremmen, maar volgens mij is de grip van de banden eerder de beperkende factor.

Ps. Ik ben ook een newbie als het op afdalen aankomt (verder dan de Ardennen ben ik nog nooit geweest), maar vind het wel ontzettend leuk

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 07 jun 2017 20:01

Wind vangen (omhoog komen en breed maken dus) en hard en pompend remmen (na een tijdje weet je precies hoe hard je kan remmen voordat je wielen gaan blokkeren. Vooral de voorrem gebruiken. Voordat je instuurt moet je klaar zijn met remmen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 07 jun 2017 20:15

Met canti's durf ik geen alpencol af!
Modulatie en absoluut remvermogen zijn dan absoluut onder de maat.

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 07 jun 2017 20:23

Ik ben absoluut geen held in afdalen. Wat mij wel meer vertrouwen gaf waren schijfremmen. Ik hoefde absoluut niet maximaal te remmen. Het gevoel dat je nog wat over hebt voelt een stuk beter dan mijn velgremmen (ultegra)

Hoogstwaarschijnlijk wordt ik nu met pek en veren van het forum afgestuurd.
o'7o

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 07 jun 2017 20:44

daniel1975 schreef: 07 jun 2017 20:15 Met canti's durf ik geen alpencol af!
Modulatie en absoluut remvermogen zijn dan absoluut onder de maat.
Disclaimer: Ik ben nog nooit in de Alpen geweest, dus heb geen vergelijkingsmateriaal.

In de Ardennen heb ik me geen moment onveilig gevoeld met 'pompend remmen' terwijl de afdalingen daar ook enkele kilometers kunnen zijn en vooral steil. Bij het afdalen lag mijn focus vooral op het insturen en kon ik ruim voor de bocht klaar zijn met remmen (topsnelheiden lagen zo rond de 80-85). Groot voordeel was ook een stevig stalen frame met een iets langere wielbasis en daarnaast een schuin oog op de Garmin wat je kan verwachten.

Voor wat betreft cantilevers, volgens mij zit er nogal wat verschil in de high-end (Shorty Ultimate's) vs. low-end canti's én remblokken (ik gebruik Koolstops). Ook is er veel te winnen/verliezen in de afstelling van de remmen.

Het enige waar ik me wel een beetje zorgen over maak voor de komende fietsvakantie (Schotland) is hoe dat gaat met 15kg bagage aan de fiets. Ik verwacht dan een aanzienlijk langere remweg, terwijl de snelheid juist hoger komt te liggen. Uiteraard is het doel dan veilig beneden komen i.p.v. zo snel mogelijk.

Lang verhaal kort, canti's staan ongetwijfeld onderaan in de pikorde, maar ik durf er wel een Alpencol mee af.

Plaats reactie