Afdalen train met Tacx en VR?
Afgelopen jaar heb ik voor het eerst in de bergen gefietst. Met collega's van het werk hebben we het Alpenbrevet gefietst (ik brons, 68km). Het klimmen viel mij mee (heb gewoon heel rustig aan gedaan) maar het dalen viel mij enorm tegen.
Ik vond het behoorlijk eng om met de afgrond naast je zo hard te rijden terwijl er aan de andere kant motorrijders langs je heen knallen. Ik zat niet comfortabel in de beugels en kon niet goed bij de remmen. Met als resultaat dat ik te vaak wilde remmen om niet te hard te gaan. Waardoor ik kramp in mijn armen kreeg en ik het niet meer verantwoord vond om verder te rijden waardoor ik toen een stuk ben gaan lopen tot mijn armen weer goed genoeg aan voelden om voorzichtig naar beneden te rollen. En zo ging het de gehele afdaling van de Furka.
Het zal een combinatie van hoge snelheid, hoogtevrees en wellicht nog meer zijn, maar ik heb nu al nachtmerries voor komende zomer wanneer ik weer voor het Alpenbrevet naar Zwitserland ga.. (nu voor zilver, 132km). Ik wil gewoon 1x de drie-passentocht gefietst hebben die ik jaren geleden met mijn ouders op vakantie met de auto gedaan heb.
Maar goed, over het dalen: Ik zou graag gewoon de bergen af willen dalen. Nu is dat niet in Nederland te trainen. met 50/60 per uur de Amersfoorste Berg af doet me niks.
Dus wil ik het afdalen trainen/ervaren dan zal ik naar de bergen moeten.
Of, wellicht kan het dichter bij huis... Is het mogelijk om bijvoorbeeld via de Tacx een beklimming te doen (ik weet dat beklimmingen kunnen met video erbij etc) in combinatie met een VR bril waardoor je het echt levensecht ervaart?
Ik ben benieuwd of dit ergens aangeboden wordt. Iemand hier die hier iets over weet?
Ik vond het behoorlijk eng om met de afgrond naast je zo hard te rijden terwijl er aan de andere kant motorrijders langs je heen knallen. Ik zat niet comfortabel in de beugels en kon niet goed bij de remmen. Met als resultaat dat ik te vaak wilde remmen om niet te hard te gaan. Waardoor ik kramp in mijn armen kreeg en ik het niet meer verantwoord vond om verder te rijden waardoor ik toen een stuk ben gaan lopen tot mijn armen weer goed genoeg aan voelden om voorzichtig naar beneden te rollen. En zo ging het de gehele afdaling van de Furka.
Het zal een combinatie van hoge snelheid, hoogtevrees en wellicht nog meer zijn, maar ik heb nu al nachtmerries voor komende zomer wanneer ik weer voor het Alpenbrevet naar Zwitserland ga.. (nu voor zilver, 132km). Ik wil gewoon 1x de drie-passentocht gefietst hebben die ik jaren geleden met mijn ouders op vakantie met de auto gedaan heb.
Maar goed, over het dalen: Ik zou graag gewoon de bergen af willen dalen. Nu is dat niet in Nederland te trainen. met 50/60 per uur de Amersfoorste Berg af doet me niks.
Dus wil ik het afdalen trainen/ervaren dan zal ik naar de bergen moeten.
Of, wellicht kan het dichter bij huis... Is het mogelijk om bijvoorbeeld via de Tacx een beklimming te doen (ik weet dat beklimmingen kunnen met video erbij etc) in combinatie met een VR bril waardoor je het echt levensecht ervaart?
Ik ben benieuwd of dit ergens aangeboden wordt. Iemand hier die hier iets over weet?
Scott Speedster Gravel 20 2024 [2024 - ]
Giant Contend SL1 Disc 2017 [2017-2024] - 8.557 km
Giant Contend SL1 Disc 2017 [2017-2024] - 8.557 km
-
Deleted_User
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
In de tacx films kun je geen stuurfouten maken....
-
Deleted_User
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Volgens mij hoort daar 'het gevoel' van het risico op fouten bij.
Ik denk dat het ook heel anders is. Is het niet omdat je geen fouten kan maken, dan wel omdat je achterin je hoofd weet dat alles veilig is. Daarnaast hoor en voel je de snelheid/wind ook niet met VR.
Het is een gewenning. Dalen moet je leren en hoe vaker je naar beneden ga, hoe meer vertrouwen je krijg. De kramp kan ook komen omdat je te krampachtig op je fiets zit in de afdaling, probeer een wat relaxtere houding. Dat betekend niet minder remmen, maar je schouders en armen wat losser. Je kan volgens mij prima goed blijven remmen zonder kramp te krijgen, zolang je maar niet te geforceerd op de fiets zit.
Het is een gewenning. Dalen moet je leren en hoe vaker je naar beneden ga, hoe meer vertrouwen je krijg. De kramp kan ook komen omdat je te krampachtig op je fiets zit in de afdaling, probeer een wat relaxtere houding. Dat betekend niet minder remmen, maar je schouders en armen wat losser. Je kan volgens mij prima goed blijven remmen zonder kramp te krijgen, zolang je maar niet te geforceerd op de fiets zit.
Tip: kijk ver vooruit.
Zit ook behoorlijk verschil in remkracht tussen verschillende remmen. 105 5700 en Ultrgra 6800 is voor mij een wereld van verschil in remkracht tijdens afdalingen.
Zit ook behoorlijk verschil in remkracht tussen verschillende remmen. 105 5700 en Ultrgra 6800 is voor mij een wereld van verschil in remkracht tijdens afdalingen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Het antwoord is nee. Met aftrekken kun je neuken ook niet oefenen.
Dat krijg je alleen en uitsluitend door .... afdalen.
Vergeet iedere vorm van simulatie.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
In een tussenzin benoem je ergens dat je niet lekker in de beugels reed, en niet goed bij de remmen kunt. Dit eerst oplossen, anders krijg je nooit een veilig gevoel.
+1 de meeste remmen zijn af te stellen voor een kleinere grip zodat je ook in de beugels goed bij je remmen kunt.
o'7o
-
scottwilko
- Forum-lid HC
- Berichten: 5179
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Als je ook een mtb hebt, ga wat technische parcoursen rijden. Daar train je heel goed de controle over je fiets. Dit helpt zeer veel in een afdaling.
Ps, ik rijd de afdaling bijna nooit onder in de beugel, maar gewoon de handen bovenop de remgrepen. Dat geeft mij het meeste vertrouwen in de fiets controle, en daar kom ik altijd goed bij de remmen.
Ps, ik rijd de afdaling bijna nooit onder in de beugel, maar gewoon de handen bovenop de remgrepen. Dat geeft mij het meeste vertrouwen in de fiets controle, en daar kom ik altijd goed bij de remmen.