Vouwfiets ervaringen?
Hoezo dat idee laten varen?Keezx schreef: ↑27 mei 2017 09:30 De boodschap is : geen Dahon , absoluut niet mis te verstaan.....
Er bestaan overigens geen vouwfietsen die je op redelijke wijze 10 km fietsend op je rug wil hebben en ook nog redelijk robuust zijn, ik zou dat idee laten varen.
Ik heb zelf 2 Kentex Al vouwfietsen, plm. 11 kg, fiets ik zelf wel eens 10 km op, maar die zou ik geen seconde op m'n rug willen hebben.
Misschien is een opvouwbaar stepje wat, train je ook nog eens wat andere spieren...
Deze voormiddag heb ik 25 km terug gereden met een rugzak waarin wat meer dan 20 kilo gewicht zat (metalen schijven van 5+5+1+1+1+1 kilo en wat andere bazar eronder en erboven.
De enige last was een natte plek door de 32 graden.
Deze namiddag heb ik 3x6 kilo appels gekocht bij een kweker, afstand 12 km, zelfde rugzak.
En vandaag was geen speciale dag of zo.
That's what I do, for the living and for the fun.
Inzake die "Dahon", er zijn stellingen en er zijn redenen voor stellingen. Die worden "argumenten" genoemd. Waarom geen "Dahon" werd door mister klimmer noch door u gegeven. Er was dus niks "mis te verstaan",
Opvouwbare stepjes zijn voor smurfen.
Bent u een smurf?
Alles heeft kwetsbare punten.Arno357 schreef: ↑27 mei 2017 09:40 Ik heb het vermoeden dat een vouwfiets altijd een kwetsbaar punt in zich heeft , zijnde het "vouwmechanisme", Om dit te versimpelen , omdat anders de kwalificatie BROL om de hoek loert , en om het ontwerp te versimpelen cq te verbeteren zodat het beter past in de levenstijl/werk van NOVA , zou ik dit kwetsbare "vouwmechanisme " verbeteren en simplificeren door dit vast laten lassen , verstevigen , door een vakman , niet zijnde een door de staat betaalde leverancier van BROL, , en niet zijnde een ontwikkelaar/ontwerper , die er slechts op uit is producten te ontwerpen die NOVA in zijn levenswerk belemmeren , daar NOVA afhankelijk is van de fiets om gekochte goederen , dan wel goederen voor de verkoop te vervoeren. Let wel , er is geen stelling in dit bericht aanwezig ,slechts een vermoeden , er is dus niks om aan te nemen , slechts een vermoeden. Het vermoeden is ook dat er geen enkele vouwfiets op de markt ,die beheerst wordt door ontwerpers en leveranciers van BROL, voldoet aan de eisen van TS .
De zaak is om
1) die te kennen
2) er rekening mee te houden
3) en 2) liefst VOOR aankoop.
Een vouwfiets heeft enige specifieke kenmerken.
Die kenmerken maken ze tot vouwfiets.
Het gaat niet over kenmerken relatief tot andere fietscategorieen.
Maar onderlinge verschillen.
Relatieve kenmerken.
Een huidige Brompton is beter wegens...
Een huidige Dahon is slechter wegens...
Daar polst dit onderwerp naar.
Gelieve bij de les te blijven.
Dank
oe
wel.
-
Dennis1987
- Forum-lid
Waarom neem je geen anwb fiets pechhulp ?
Ik heb het voor de brommer , en daarbij zit ook pechhulp voor fietsen. Ik hoop het niet nodig te hebben , een bandje plakken kan ik zelf maar als er eens iets goed stukgaat dan kan ik ze bellen en komen ze me helpen. Als het niet te repareren is dan brengen ze je samen met je fiets en een medereiziger met fiets naar de dichtbijzijnste fietsenmaker of naar je bestemming of naar je huis. Je mag 4x per jaar hulp inschakelen.
Kost 40€ per jaar + 15€ lidmaatschap
Ik heb het voor de brommer , en daarbij zit ook pechhulp voor fietsen. Ik hoop het niet nodig te hebben , een bandje plakken kan ik zelf maar als er eens iets goed stukgaat dan kan ik ze bellen en komen ze me helpen. Als het niet te repareren is dan brengen ze je samen met je fiets en een medereiziger met fiets naar de dichtbijzijnste fietsenmaker of naar je bestemming of naar je huis. Je mag 4x per jaar hulp inschakelen.
Cannondale Badboy SLX
Trek Farley 5
Trek Farley 5
-
Dennis1987
- Forum-lid
De fietsenmakers waar ik kom die repareren ook op afspraak. Als ik ze van te voren bel en vraag wanneer ik langs kan komen en op de reparatie kan wachten dan is dat altijd mogelijk.
Op die manier hoef je geen vouwfiets te kopen toch ?
Op die manier hoef je geen vouwfiets te kopen toch ?
Cannondale Badboy SLX
Trek Farley 5
Trek Farley 5
Gezien de voorgaande verhalen over je problemen met fietsen in het algemeen raad ik het af om een vouwfiets te kopen.Nova schreef: ↑27 mei 2017 19:02 Alles heeft kwetsbare punten.
De zaak is om
1) die te kennen
2) er rekening mee te houden
3) en 2) liefst VOOR aankoop.
Een vouwfiets heeft enige specifieke kenmerken.
Die kenmerken maken ze tot vouwfiets.
Het gaat niet over kenmerken relatief tot andere fietscategorieen.
Maar onderlinge verschillen.
Relatieve kenmerken.
Een huidige Brompton is beter wegens...
Een huidige Dahon is slechter wegens...
Daar polst dit onderwerp naar.
Vouwfietsen kunnen vouwen, voor de rest zijn ze in het algemeen minder solide dan gewone fietsen en minder betrouwbaar.
Gaat alleen nog maar meer frustratie brengen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Nu ga je over een ontoelaatbare grens, Nova! Voor jou is dit nep-topic een spelletje. Voor mij niet. Mijn zoon is een levend mens van nu 28 jaar, levend, dat nog net wel. Nog tienduizenden euro's van medische kosten te gaan. En dan nog een ongewis resultaat. En die worden nog jaren betaald door de importeur van Dahon voor Europa betaald, Buzaglo BV. Hoezo, geen argumenten? Verzekeringen betalen zonder argumenten/bewijzen?
Jij bent geestesziek. Kruip terug in je psychose!
De zoon van @klimmer heeft een ongeval gehad door een fataal defect aan zijn Dahon vouwfiets.
Boodschap: beter geen Dahon.
Wat valt daar niet aan te verstaan?
Betere "ervaringsargumenten "zal je hier niet krijgen....
Herhaal dit niet onnodig
-
Dennis1987
- Forum-lid
Cannondale Badboy SLX
Trek Farley 5
Trek Farley 5
Ik zei in vorige posts op dit forum dat ik niemand heb om te bellen.Dennis1987 schreef: ↑27 mei 2017 19:13 Waarom neem je geen anwb fiets pechhulp ?
Ik wil daaraan toevoegen dat ik tevens geen gsm heb, wegens onnodig. Er is niemand die me stante pede moet kunnen spreken en omgekeerd evenmin. Ik gebruik enkel email via een vaste computer op een vaste locatie (lees: thuis). Ik heb zelfs nog nooit een gsm gehad.
Nooit nodig gehad.
In de tijd dat ik nog met een auto naar het werk reed was ik klant van zo een pechdienst. In die 7 jaren heb ik er 2 maal gebruik van gemaakt, winter, vriezen, geen garage voor auto, auto buiten, niet starten. Onderweg nooit.
Dus als ik zulke pechhulp zou willen dan moet ik ook een gsm aanschaffen, louter hiervoor.
Daarnaast wil ik zoveel mogelijk mijn plan kunnen trekken. Onafhankelijkheid. Niet gegijzeld worden door mensen die een gevraagde klus zolang voor zich uitschuiven dat je reserve-materiaal ook versleten is geraakt en je blok komt te zitten. Vandaar dat ik de techniek van mijn fiets heb gereduceerd tot een niveau waarbij ik mezelf uit de nood kan helpen en mijn dagelijks fietsgebruik verder kan zetten en de tijd heb om iemand te vinden die de klus kan en wil uitvoeren, en die ik ook zo de tijd kan geven ervoor.
Ik ben recentelijk geconfronteerd geweest met een fietsverkoper die zelf ook geen auto heeft, waardoor klanten een verkochte (of herstelde) fiets zelf moeten kunnen komen ophalen.
Daar ik dit soort situatie wel vaker ben tegengekomen (vb ik kan een herstelde fiets niet ophalen dus die moet bij me thuis gebracht worden), ging ik deze denkpiste van een vouwfiets in.
Mijn situatie is vrij simpel: ik doe alles met de fiets. Lente zomer herfst winter klaar en donker. Bvb ik werk sinds enige tijd van 04 tot 12 en de mogelijke trajecten zijn bar slecht verlicht. Zelfs los van temperatuur (poog maar eens met kouwe handen zo een taaie antilekband erop te duwen) vormt uw "bandje plakken" zo al een probleem. Mijn woon-werk afstand is echter niet zodanig groot, een 12 km. Ik sukkel (op platte band en/of tevoet) dan gewoon verder tot het werk of thuis. Daarbuiten rij ik een veelvoud van die afstand. En ook veel verder in 1 richting. Wel, ik neem dan soms een reserve achterwiel mee. Dat beperkt me eigenlijk verrassend weinig in bagageruimte, 1 heb een grote dubbele fietstas, daarboven een 30 op 50 kooi-mand met daarin een tas en 2 dubbelgevouwen rugzakken. Het wiel kan gewoon bovenop die mand, en ik kan zo nog altijd met een grote rugzak rijden.
Het enige waar ik op moet letten is dat ik het niet vergeet als ik wil afstappen. Je moet dan je been zwaaien over de bagagedrager maar dat blijft dan haperen aan dat wiel (of aan de valies die ik er soms op bind), en dan blijft je been haperen en patat je ligt er.
En op die 2 richtingsfietspaden moet je dan ook uit je doppen kijken. Vooral als er een tegenliggers zijn die in gaatjes willen springen om in te kunnen halen en dat horizontaal wiel op je bagagerek niet verwachten.
Maar de kans op euvel/pech kan al sterk worden gereduceerd door te gaan voor degelijk materiaal. Dat is dus wat ik doe / tracht te doen. Het wordt me soms moeilijk gemaakt, maar ik heb geleerd om met de figuurlijke hamer op de tafel te kloppen.
Want ik kan me niet permitteren om een gemakkelijke ik-koop-alles-wat-je-me-wil-verkopen klant te zijn.
Een vouwfiets als "bagage" kunnen meenemen voegt een stuk zelfstandigheid / plantrekken toe. Ze mag best rudimentair zijn, hoeft geen bagagerek of tassen of andere toeters en bellen, het is een noodfiets(je) voor bovenstaand specifiek gebruik.
Geen step.Dennis1987 schreef: ↑27 mei 2017 21:57 Een electrische step anders ?
https://youtu.be/anb4_dEXIP0
Kost 1500€ maar dan heb je ook wat.
Geen electrische step.
Geen loopwagen.
Geen electrische loopwagen.
Wat dan wel?
Een vouwfiets.
Daar gaat dit onderwerp over.
Beoogde af te leggen afstand 15 tal km.
Terugkeer met gevouwen vouwfiets op de rug while singing in the rain....