Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Overzetten afstelling racefiets

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 24 mei 2017 17:47

Vraagje:

Ik heb nu twee racefietsen.
De stack en de reach zijn dezelfde, kan ik dan gewoon de afstellingen van de fiets waar ik me best op voel overzetten naar de andere fiets of zijn er dingen waar ik toch nog best rekening mee hou?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 24 mei 2017 18:04

fgrs schreef: 24 mei 2017 17:47 Vraagje:

Ik heb nu twee racefietsen.
De stack en de reach zijn dezelfde, kan ik dan gewoon de afstellingen van de fiets waar ik me best op voel overzetten naar de andere fiets of zijn er dingen waar ik toch nog best rekening mee hou?
Helemaal juist. Gewoon alle maten en lengtes op de oude fiets heel secuur nameten en dan overzetten op de nieuwe. Dat stack en reach hetzelfde zijn, betekent nog niet dat de hoeken ook identiek zijn, dus je kunt bijvoorbeeld met setback anders uitkomen

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 24 mei 2017 18:16

Zitbuishoek is van beide ook gelijk (73°)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 25 mei 2017 07:07

Dan is het bijna de zelfde fiets. Aan de slag!

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 25 mei 2017 09:37

Thanks :winkthumb:

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 25 mei 2017 13:17

Ik fiets al meer dan 4 decennia op de racer en cyclocrosser. Alle fietsen die ik heb (gehad) hebben/hadden ongetwijfeld steeds een andere geometrie. Nooit verschil gemerkt tijdens het fietsen. Het enige wat er toe doet is dat de zithoogte , stuurhoogte , stuurbreedte en afstand zadel-stuur steeds (nagenoeg) gelijk zijn.

20veetee
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 28 jun 2005 02:11

20veetee 25 mei 2017 14:52

@Quarantanove,
je vergeet alleen je positie tov bracket wat uiteindelijk je startpunt is...

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 25 mei 2017 15:37

20veetee schreef: 25 mei 2017 14:52 @Quarantanove,
je vergeet alleen je positie tov bracket wat uiteindelijk je startpunt is...
Klopt als je de afstand bedoelt van de loodlijn vanaf de zadelpunt naar beneden tot het bracket? Inderdaad is dat het startpunt.
Ik wilde ermee aangeven dat mij de geometrie van kaders niet veel uitmaakt.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 26 mei 2017 00:40

En om die redenen (zoals hierboven aangehaald) door 20veyee/quarantanova, houd ik me helemaal niet bezig met stack & reach. Deze stelling heb ik vroeger op dit forum ook reeds aangegeven. want de metingen geven enkel een hoogte(kader) en een afstand (reach) die vertrekt vanuit het bracket en helemaal geen rekening houdt met de stand v/h zadel tov het stuur, dit dan weer ivm je positie achter het bracket. Ik heb dit zelf zo ervaren toen ik mijn positie tov het bracket heb veranderd. (grotere setback)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 18407
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 mei 2017 01:15

Stack en reach geven dus aan wat de positie van je stuur wordt ten opzichte van je zadel want zowel stack & reach als de positie van het zadel wordt vanaf het bracket bepaald. Uiteraard wel met redelijk wat marge omdat je met stuurpen en spacers kunt spelen. De kans dat je met een vergelijkbaar type frame in een vergelijkbare maat uit de voeten kunt is dus redelijk groot.
Het blijft wel de meest eenvoudige rekenmethode om te zien of een frame je past. Als je andersom rekent, vanaf de zadelpositie, dan reken je niet vanuit een punt dat fysiek in het frame aanwezig is en is het dus veel moeilijker om de keuze voor de beste framemaat te maken. Wel moet je de zitbuishoek in de gaten blijven houden want je kunt niet bij ieder frame met de juiste stack en reach met een standaard zadelpen de juiste setback krijgen.
"Je er niet mee bezig houden" kan dus wel werken maar zeker niet voor iedereen en in ieder geval. Zeker als je net op het randje uitkomt tussen twee maten loont het de moeite je er in te verdiepen.

Nog een kleine aanvulling van het ministerie van mierenneukerij: Ook de balhoofdhoek heeft een heel klein beetje impact op de positie van het stuur t.o.v. het bracket.
Campagnolo Ultra Dork

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 26 mei 2017 12:29

Mijn conclusie was al heel lang dat de geometrie van een kader niet helemaal flauwekul is maar zeker voor 80% een marketing verhaal is.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 26 mei 2017 14:37

Aanvullende vraag: hoe meten jullie deze maten precies?

Met verschillende brackets en verschillende cranks vind ik het altijd moeilijk om het precieze midden van de trapas te gebruiken; je hebt daar niets om bijvoorbeeld je rolmaat of duimstok tegen aan te zetten.
Bij je zadel heb je het zelfde probleem, zeker met verschillende zadels; welk punt meet je? waar zit het midden van je zadel precies? Je hebt heel makkelijk een cm afwijking te pakken.

Plaats reactie