Overzetten afstelling racefiets
Helemaal juist. Gewoon alle maten en lengtes op de oude fiets heel secuur nameten en dan overzetten op de nieuwe. Dat stack en reach hetzelfde zijn, betekent nog niet dat de hoeken ook identiek zijn, dus je kunt bijvoorbeeld met setback anders uitkomen
-
Quarantanove
- Forum-lid
Ik fiets al meer dan 4 decennia op de racer en cyclocrosser. Alle fietsen die ik heb (gehad) hebben/hadden ongetwijfeld steeds een andere geometrie. Nooit verschil gemerkt tijdens het fietsen. Het enige wat er toe doet is dat de zithoogte , stuurhoogte , stuurbreedte en afstand zadel-stuur steeds (nagenoeg) gelijk zijn.
-
Quarantanove
- Forum-lid
Klopt als je de afstand bedoelt van de loodlijn vanaf de zadelpunt naar beneden tot het bracket? Inderdaad is dat het startpunt.
Ik wilde ermee aangeven dat mij de geometrie van kaders niet veel uitmaakt.
En om die redenen (zoals hierboven aangehaald) door 20veyee/quarantanova, houd ik me helemaal niet bezig met stack & reach. Deze stelling heb ik vroeger op dit forum ook reeds aangegeven. want de metingen geven enkel een hoogte(kader) en een afstand (reach) die vertrekt vanuit het bracket en helemaal geen rekening houdt met de stand v/h zadel tov het stuur, dit dan weer ivm je positie achter het bracket. Ik heb dit zelf zo ervaren toen ik mijn positie tov het bracket heb veranderd. (grotere setback)
Stack en reach geven dus aan wat de positie van je stuur wordt ten opzichte van je zadel want zowel stack & reach als de positie van het zadel wordt vanaf het bracket bepaald. Uiteraard wel met redelijk wat marge omdat je met stuurpen en spacers kunt spelen. De kans dat je met een vergelijkbaar type frame in een vergelijkbare maat uit de voeten kunt is dus redelijk groot.
Het blijft wel de meest eenvoudige rekenmethode om te zien of een frame je past. Als je andersom rekent, vanaf de zadelpositie, dan reken je niet vanuit een punt dat fysiek in het frame aanwezig is en is het dus veel moeilijker om de keuze voor de beste framemaat te maken. Wel moet je de zitbuishoek in de gaten blijven houden want je kunt niet bij ieder frame met de juiste stack en reach met een standaard zadelpen de juiste setback krijgen.
"Je er niet mee bezig houden" kan dus wel werken maar zeker niet voor iedereen en in ieder geval. Zeker als je net op het randje uitkomt tussen twee maten loont het de moeite je er in te verdiepen.
Nog een kleine aanvulling van het ministerie van mierenneukerij: Ook de balhoofdhoek heeft een heel klein beetje impact op de positie van het stuur t.o.v. het bracket.
Het blijft wel de meest eenvoudige rekenmethode om te zien of een frame je past. Als je andersom rekent, vanaf de zadelpositie, dan reken je niet vanuit een punt dat fysiek in het frame aanwezig is en is het dus veel moeilijker om de keuze voor de beste framemaat te maken. Wel moet je de zitbuishoek in de gaten blijven houden want je kunt niet bij ieder frame met de juiste stack en reach met een standaard zadelpen de juiste setback krijgen.
"Je er niet mee bezig houden" kan dus wel werken maar zeker niet voor iedereen en in ieder geval. Zeker als je net op het randje uitkomt tussen twee maten loont het de moeite je er in te verdiepen.
Nog een kleine aanvulling van het ministerie van mierenneukerij: Ook de balhoofdhoek heeft een heel klein beetje impact op de positie van het stuur t.o.v. het bracket.
Campagnolo Ultra Dork
-
Quarantanove
- Forum-lid
Mijn conclusie was al heel lang dat de geometrie van een kader niet helemaal flauwekul is maar zeker voor 80% een marketing verhaal is.
Aanvullende vraag: hoe meten jullie deze maten precies?
Met verschillende brackets en verschillende cranks vind ik het altijd moeilijk om het precieze midden van de trapas te gebruiken; je hebt daar niets om bijvoorbeeld je rolmaat of duimstok tegen aan te zetten.
Bij je zadel heb je het zelfde probleem, zeker met verschillende zadels; welk punt meet je? waar zit het midden van je zadel precies? Je hebt heel makkelijk een cm afwijking te pakken.
Met verschillende brackets en verschillende cranks vind ik het altijd moeilijk om het precieze midden van de trapas te gebruiken; je hebt daar niets om bijvoorbeeld je rolmaat of duimstok tegen aan te zetten.
Bij je zadel heb je het zelfde probleem, zeker met verschillende zadels; welk punt meet je? waar zit het midden van je zadel precies? Je hebt heel makkelijk een cm afwijking te pakken.