BRM 600 Merselo (Rondje Nederland), 3 juni 2017
In 1990 begon de organisator van dit brevet, Jan van Osch met lange afstanden fietsen, zonder te weten, dat er in Nederland ook een club bestond, die het lange afstand fietsen als doel had. Deze 600 is grotendeels gebaseerd op de tocht, die hij toen gefietst heeft.
De Veluwe hebben we wel eens vaker doorkruist, maar…..
bijzonder aan deze tocht is het feit, dat we het natuurgebied de Weerribben aandoen, waar de fietsers de keuze hebben uit een route rechtstreeks richting Ossenzijl met z’n ontelbare bruggetjes en een alternatief met slechts 4 bruggetjes. Bij druk fietsverkeer is het alternatief (2 km langer) aan te bevelen.
Friesland wordt aangedaan en de Afsluitdijk gaan we ook over. Bij westelijke wind zeker niet gemakkelijk.
In Wieringerwerf op 295 km. is er een zelf te regelen slaapmogelijkheid bij het van der Valk hotel daar aan de A7. Verderop aan de A7 heb ik ook een 24/7 open tankstation gevonden, dat met de fiets over een smal bruggetje (met relingen) bereikbaar is.
Via Edam, Volendam en Monnickendam gaat het langs het IJsselmeer richting Amsterdam, waar we op een alternatieve manier het Amsterdam-Rijnkanaal oversteken, over de Nesciobrug. De riviertjes het Gein en de Vecht worden aangedaan en via de Meern ( om de binnenstad van Utrecht te vermijden) komen we terecht op het Lint, een splinternieuw fietspad door het Maximapark van Leidschendam.
Na de passage van de grote rivieren, o.a. via Hank, komen we in Brabant. Vanaf Oosterhout over het fietspad langs het Wilhelminakanaal richting Tilburg. Helaas zijn ze in Tilburg het kanaal aan het verbreden, zodat we noodgedwongen een stuk door de stad moeten. Na de controle in Tilburg gaan we nog wat verder Brabant in. De laatste controle bij de Hut van Mie Pils is het begin van een route door natuurgebied, met als hoogtepunt de Strabrechtse Heide achter Heeze. Bij nat weer is de “natweertrack” aan te bevelen.
Aanmelding via http://www.randonneurs.nl/event/brm-600-merselo-nl-2/
Op deze pagina verschijnen ook de track en de routebeschrijving nadat Jan deze route voorgereden heeft.
De Veluwe hebben we wel eens vaker doorkruist, maar…..
bijzonder aan deze tocht is het feit, dat we het natuurgebied de Weerribben aandoen, waar de fietsers de keuze hebben uit een route rechtstreeks richting Ossenzijl met z’n ontelbare bruggetjes en een alternatief met slechts 4 bruggetjes. Bij druk fietsverkeer is het alternatief (2 km langer) aan te bevelen.
Friesland wordt aangedaan en de Afsluitdijk gaan we ook over. Bij westelijke wind zeker niet gemakkelijk.
In Wieringerwerf op 295 km. is er een zelf te regelen slaapmogelijkheid bij het van der Valk hotel daar aan de A7. Verderop aan de A7 heb ik ook een 24/7 open tankstation gevonden, dat met de fiets over een smal bruggetje (met relingen) bereikbaar is.
Via Edam, Volendam en Monnickendam gaat het langs het IJsselmeer richting Amsterdam, waar we op een alternatieve manier het Amsterdam-Rijnkanaal oversteken, over de Nesciobrug. De riviertjes het Gein en de Vecht worden aangedaan en via de Meern ( om de binnenstad van Utrecht te vermijden) komen we terecht op het Lint, een splinternieuw fietspad door het Maximapark van Leidschendam.
Na de passage van de grote rivieren, o.a. via Hank, komen we in Brabant. Vanaf Oosterhout over het fietspad langs het Wilhelminakanaal richting Tilburg. Helaas zijn ze in Tilburg het kanaal aan het verbreden, zodat we noodgedwongen een stuk door de stad moeten. Na de controle in Tilburg gaan we nog wat verder Brabant in. De laatste controle bij de Hut van Mie Pils is het begin van een route door natuurgebied, met als hoogtepunt de Strabrechtse Heide achter Heeze. Bij nat weer is de “natweertrack” aan te bevelen.
Aanmelding via http://www.randonneurs.nl/event/brm-600-merselo-nl-2/
Op deze pagina verschijnen ook de track en de routebeschrijving nadat Jan deze route voorgereden heeft.
Ingeschreven! Het wordt mijn eerste 600. Nu vooral aan het nadenken of ik een slaapstop inplan onderweg, en zo ja, waar dan. Jan's suggestie om dat bij Wieringerwerf te doen lijkt me iets te vroeg op de route liggen.
Staat ook bij mij in de agenda
Maar eerst maar eens de 400 met Hemelvaart verteren.....
Als het allemaal een beetje loopt wordt dit ook mijn eerste 600. En ja....slapen wordt dan een issue....
Hoe doen anderen dat. Adresje voorsf regelen of op zoek naar een bushokje???
Maar eerst maar eens de 400 met Hemelvaart verteren.....
Als het allemaal een beetje loopt wordt dit ook mijn eerste 600. En ja....slapen wordt dan een issue....
Hoe doen anderen dat. Adresje voorsf regelen of op zoek naar een bushokje???
-
DeletedUser01
- Forum-lid
Langs de Afsluitdijk een powernap in het gras?
-
aloisvonesterhazy
- Forum-lid
Ik wil me ook gaan inschrijven. En ook voor mij wordt het de eerste 600. Ik zit erg te aarzelen of ik iets moet regelen voor de nacht. De nacht overslaan is het probleem niet, dat heb ik bij een 400 km ook gedaan. Ik vraag me wel af of mijn lijf het niet erg fijn zal vinden om een paar uurtjes plat te gaan. Maar misschien moet ik in dat geval ook maar ergens langs de dijk bij Volendam gaan liggen. Hoe doen de ervaren randonneurs dat, nemen jullie voor dit soort gevallen een slaapzak mee?
Gisteravond ben ik nog over de Houtribdijk gefietst. Er zijn wel wat insecten op het IJsselmeer, maar het aantal viel me nog mee. Toen ik vorig jaar een rondje IJsselmeer fietste was er bijna niet doorheen te komen op de Afsluitdijk, ben benieuwd wat we gaan tegenkomen aan gratis vliegende eiwitten.
Gisteravond ben ik nog over de Houtribdijk gefietst. Er zijn wel wat insecten op het IJsselmeer, maar het aantal viel me nog mee. Toen ik vorig jaar een rondje IJsselmeer fietste was er bijna niet doorheen te komen op de Afsluitdijk, ben benieuwd wat we gaan tegenkomen aan gratis vliegende eiwitten.
Ik heb vaak een speciale ultra-lichtgewicht bergbeklimmersslaapzak bij me:
http://www.bergsportwinkel.nl/noodbivak ... pment.html
Tijdens de Rando Imperator bewees deze weer goede diensten.
In het verleden had ik vaak een reddingsdeken bij me maar de alufolieslaapzak is duurzamer en comfortabeler.
http://www.bergsportwinkel.nl/noodbivak ... pment.html
Tijdens de Rando Imperator bewees deze weer goede diensten.
In het verleden had ik vaak een reddingsdeken bij me maar de alufolieslaapzak is duurzamer en comfortabeler.
-
DeletedUser01
- Forum-lid
Vorige week al een paar interessante gezien inderdaad. In Medemblik op het station lijkt me ook wel aantrekkelijk.
-
DeletedUser01
- Forum-lid
Slapen in een bushokje en slapen (op een bankje) op het station.
-
aloisvonesterhazy
- Forum-lid
Die noodslaapzak is een goeie tip, die ga ik meenemen. In ieder geval goedkoper dan een nachtje VanderValk.