[quote="RubenM"]Jammer, mijn ouders hebben dan toch gekozen voor de Dolomieten.
Toch bedankt voor jullie hulp!

Ik was zo net aan het kijken naar bekende bergen van de Dolomieten, ik ken er werkelijk geen van ?

Niet dat ik zoveel ken van bergen, maar ik kijk toch ook alle ritten van de Giro ;p
We hebben voor hotel 'Grand Hotel Misiruna' gekozen! Ik denk dat ik me ook een goedkoop fietsgpsje ga kopen anders geraak ik daar verloren...
Iemand een berg die ik zeker moet hebben gedaan? (ik hou van lang en niet teveel verkeer)[/quote]
http://www.opdefiets.net/cols12.htm
De tre cime di lavaredo is een col met wielergeschiedenis en superzwaar:
1968: Merckx reed dat jaar bij Faema, een Italiaanse sponsor en dus was de Giro heel belangrijk. De Kannibaal maakte de verwachtingen waar en reed een briljante Ronde van Italië. Hij overvleugelde de jonge Felice Gimondi die een jaar eerder de Giro had gewonnen. Gimondi was op weg om uit te groeien tot een supervedette maar nu moest hij dus buigen voor de Belg. Een nummer van Eddy Merckx maakte daarbij grote indruk: de beklimming van de Tre Cime di Lavaredo. Aan de voet van deze dolomietencol had Merckx maat liefst negen minuten achterstand op een kopgroepje. Een voor een liep hij ze in, Polidori als laatste in de ultieme kilometer voor de top. Maar het gevecht was tegelijk dat van sneeuw en kou. Vlak na de aankomst werd de Brusselaar in een deken gewikkeld en afgevoerd. Het duurde minuten voor hij weer kon stappen. Merckx won die Giro drie ritten en was de beste in het punten- en bergklassement. Ik heb nooit zo sterk geklommen als in 1968' , zou Eddy Merckx later zeggen.
En de passo di giau en het sella rondje ( 4 cols op 55 kms afstand) liggen in de buurt