Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
-
janlouws
- Forum-lid
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 29 okt 2014 15:02
- Locatie: Clinge, Zeeuws-Vlaanderen
janlouws
21 feb 2017 14:52
Dit is met dezelfde cadans, alleen met grotere tandwielen. Dit scheelt dan 0.6% bij 50km/h. Niet zo heel veel dus.
Ik weet niet wat dit effect heeft op een hogere cadans.
Maar zonder mechanische verliezen rij je met hetzelfde vermogen even hard in welke versnelling dan ook, bij dezelfde omstandigheden.
Dat laatste is het grote probleem als je buiten rijdt. Dat is nooit hetzelfde. Ik hou elk ritje nauwgezet bij in Strava en zet hier altijd de windkracht en richting bij maar nog steeds kan je het niet vergelijken. (klote wind

)
-
Zwasja
- Forum-lid
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 02 jul 2012 21:06
Zwasja
04 mar 2017 03:01
scepticus schreef:
Overigens: hoe hoger het vermogen dat je trapt, hoe hoger (fysiologisch! je fiets kan het niks schelen) je optimale trapfrequentie.
Is dat zo? Is er inderdaad een relatie tussen vermogen en optimale cadans?
Als ik voor 5 min volle bak ga op het vlakke ga dan ligt mijn cadans net iets boven de 100.
Volle bak bergop kan ik echt niet 5 minuten een cadans van 100 aanhouden. Dan is 85 voor mij al een hele prestatie.
Of moet ik het meer zien dat er meer factoren spelen voor de optimale cadans?
Bijvoorbeeld bij oplopend vermogen:
- Vlakke: loopt die dan tussen 85 -> 105
- Berg op: 70 ->85
-
scepticus
- Forum-lid HC
- Berichten: 10718
- Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32
scepticus
04 mar 2017 07:40
Ook bergop zou de optimale cadans idd lager kunnen liggen dan op het vlakke.
Maar als je op het vlakke voluit gaat ligt je optimale cadans hoger dan wanneer je op het vlakke 25 kilometer per uur rijdt

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"