Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

vermogen en snelheid

Gebruikersavatar
janlouws
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 okt 2014 15:02
Locatie: Clinge, Zeeuws-Vlaanderen

Gebruikersavatar janlouws 21 feb 2017 14:52

DDX schreef:Kan wel iets uitmaken :

https://cyclingtips.com/2010/04/the-big ... advantage/
Dit is met dezelfde cadans, alleen met grotere tandwielen. Dit scheelt dan 0.6% bij 50km/h. Niet zo heel veel dus.
Ik weet niet wat dit effect heeft op een hogere cadans.

Maar zonder mechanische verliezen rij je met hetzelfde vermogen even hard in welke versnelling dan ook, bij dezelfde omstandigheden.
Dat laatste is het grote probleem als je buiten rijdt. Dat is nooit hetzelfde. Ik hou elk ritje nauwgezet bij in Strava en zet hier altijd de windkracht en richting bij maar nog steeds kan je het niet vergelijken. (klote wind :evil: )

Zwasja
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 jul 2012 21:06

Zwasja 04 mar 2017 03:01

scepticus schreef:
Overigens: hoe hoger het vermogen dat je trapt, hoe hoger (fysiologisch! je fiets kan het niks schelen) je optimale trapfrequentie.
Is dat zo? Is er inderdaad een relatie tussen vermogen en optimale cadans?
Als ik voor 5 min volle bak ga op het vlakke ga dan ligt mijn cadans net iets boven de 100.

Volle bak bergop kan ik echt niet 5 minuten een cadans van 100 aanhouden. Dan is 85 voor mij al een hele prestatie.
Of moet ik het meer zien dat er meer factoren spelen voor de optimale cadans?
Bijvoorbeeld bij oplopend vermogen:
  • Vlakke: loopt die dan tussen 85 -> 105
  • Berg op: 70 ->85

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 04 mar 2017 07:40

Ook bergop zou de optimale cadans idd lager kunnen liggen dan op het vlakke.

Maar als je op het vlakke voluit gaat ligt je optimale cadans hoger dan wanneer je op het vlakke 25 kilometer per uur rijdt ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie