Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Verbeteren absoluut vermogen

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 feb 2017 10:40

Dat lijkt mij nu niet zo'n aanrader voor je nachtrust, dan kan je beter 's ochtends iets eerder je bed uit komen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 21 feb 2017 10:53

Fietsen?altijd schreef:Of een minuut of 10-15 voor dat je naar bed gaat kan ook. Kan dagelijks en kost weinig tijd.
Afgezien van het effect op je nachtrust: 20 kniebuigingen in je huis/slaapkamer is eerder 'gymnastiek' dan krachttraining.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

rtimmers
Forum-lid

rtimmers 21 feb 2017 14:21

Ik doe de oefeningen gewoon thuis, met als enige hulpmiddel een aantal gewichten. Ik heb de oefeningen recent iets langer en zwaarder gemaakt, waardoor het nu in totaal zo'n 40 minuten duurt. Ik doe dit iedere dag waarop ik niet fiets (dus 3 of 4 keer per week). Wel doe ik dit inderdaad meestal aan het begin van de avond om mijn nachtrust niet te verstoren.

In ieder geval allemaal bedankt voor alle tips!

raiju
Forum-lid

raiju 21 feb 2017 21:23

rtimmers schreef:Nog effe een vraagje. Ik ben nu dus bezig met wat krachttraining en core-stability, en ik vraag me af wat het effectiefste is: de verschillende soorten oefeningen door elkaar heen doen (dus bijv. beenspieroefening, core stability oefening- armspieroefening enz. ) of de oefeningen voor een bepaalde spiergroep juist achter elkaar te doen?
http://www.menshealth.nl/Fitness/Welke- ... -en-waarom

Stom blad maar ze hebben wel gelijk.

rtimmers
Forum-lid

rtimmers 22 feb 2017 11:44

Dankjewel voor de reactie: interessant artikel :like:

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 22 feb 2017 11:52

scepticus schreef:
Fietsen?altijd schreef:Of een minuut of 10-15 voor dat je naar bed gaat kan ook. Kan dagelijks en kost weinig tijd.
Afgezien van het effect op je nachtrust: 20 kniebuigingen in je huis/slaapkamer is eerder 'gymnastiek' dan krachttraining.
Dan ga je een kwartiertje eerder naar boven. Het is ook wel de bedoeling dat je er meer doet dan 20 ;)
Maar hij wil toch harder fietsen en niet een klerekast dan zijn zware gewichten toch niet nodig?
Maak joe woar

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 22 feb 2017 14:55

Fietsen?altijd schreef: Maar hij wil toch harder fietsen en niet een klerekast dan zijn zware gewichten toch niet nodig?
Als je ook nog heel veel duurtraining niet hoef je echt niet bang te zijn om te breed te worden van een beetje krachttraining.

Maar als je, ook als duursporter, echt resultaat wilt hebben van je krachttrainingen, zou ik wel echte krachttrainingen doen. Dus écht zwaar, compound oefeningen, en goed de tijd nemen voor herstel etc.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 22 feb 2017 15:00

scepticus schreef:
Fietsen?altijd schreef: Maar hij wil toch harder fietsen en niet een klerekast dan zijn zware gewichten toch niet nodig?
Als je ook nog heel veel duurtraining niet hoef je echt niet bang te zijn om te breed te worden van een beetje krachttraining.

Maar als je, ook als duursporter, echt resultaat wilt hebben van je krachttrainingen, zou ik wel echte krachttrainingen doen. Dus écht zwaar, compound oefeningen, en goed de tijd nemen voor herstel etc.
Ik denk dat hier de meningen toch wel redelijk verdeeld over zijn. Het lijkt mij zwaar overdreven om zware krachtoefeningen te gaan doen. Corestability lijkt me veel meer effect te hebben.

athhretjt
Forum-lid

athhretjt 22 feb 2017 15:17

Over elk onderwerp zijn de meningen verdeeld. Vrijwel alle topsporters doen ook zware krachttrainingen, en experts zoals Mujika denken ook dat het werkt. Zoek maar wat artikelen op van Mujika en Rønnestad...

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 22 feb 2017 15:22

Krachttraining is echt wel goed en niet alleen core-stability. Je hebt weinig aan die kracht zonder een sterke core. Maar als 17 jarige aan de gewichten lijkt me overbodig, de oefeningen moeten naar mijn mening met je lichaamsgewicht. Je bent nog lang niet volgroeid, één oefening dagelijks verkeerd doen kan vervelend worden en helemaal als je ook nog gewichten gebruikt.

En ter vergelijking ik zit in een extremer schuitje dan hij. Ik weeg 61 kilo en ben 1,86. Dat betekend weinig vet maar ook weinig spiermassa voor het vlakke. Maar door goede trainingen kun je echt wel bijblijven op het vlakke en bergop kun je het verschil maken :) ieder zijn specialiteit. Helemaal als je enige koersen trainingskoersen zijn zie ik het nut niet zo van fitness.
Maak joe woar

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 22 feb 2017 15:47

Fietsen?altijd schreef:Maar als 17 jarige aan de gewichten lijkt me overbodig, de oefeningen moeten naar mijn mening met je lichaamsgewicht.
17 is juist een prima leeftijd om te beginnen met KT.
Je bent nog lang niet volgroeid, één oefening dagelijks verkeerd doen kan vervelend worden en helemaal als je ook nog gewichten gebruikt.
Krachttraining doe je dan ook niet dagelijks. ;)
De angst voor krachttraining is hardnekkig trouwens. Maar voetballen of skieën zijn vele malen gevaarlijker ;)

raiju
Forum-lid

raiju 22 feb 2017 22:20

Uiteraard zijn er een hoop meningen maar op welke kennis en ervaring deze gebaseerd zijn staat er vaak niet bij.

Feit is dat zware krachttrainingen met grote spiergroepen meer groei hormoon aanmaken.
http://sport.infonu.nl/diversen/22525-g ... utsje.html

Hiervan word je simpel gezegd sterker.
Samengevat:
Zwaar (gewicht) trainen
goed (normaal) eten
Goede (nacht) rust.

Ik ga het nu niet hebben over cortisol het stresshormoon.

Over de juiste uitvoering van de reeds aangehaalde oefeningen kan ik niet oordelen want ik ben er niet bij maar als de TS ze in de volgorde oefent zoals ze nu staan is dat juist goed voor het aanleren van een correcte uitvoering.

Als je uiteindelijk na enkele weken/maanden een full squat met 1 x tot 1,2 x je eigen gewicht in je nek kan uitvoeren zit het met je core stability ook goed. Die pak je namelijk met dat soort oefeningen direct mee.

@fietsen?altijd: misschien is het eens verstandig dat jij ook een dergelijk schema aan gaat houden als je in "het zelfde schuitje zit". Als je enkele kilo's sterke droge spier erbij krijgt, kun je lachend meekomen op het vlakke en demarreren bergop. Dan zul je helaas wel je naam moeten veranderen.

Edit: wat haakjes toegevoegd.

Plaats reactie