Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

zitten op punt zadel?

hxc
Forum-lid

hxc 14 feb 2017 10:03

Probleem is bj mij dat beide zadels even lang zijn misschien Is de zit op het zadel net iets anders?

Marxten
Forum-lid

Marxten 14 feb 2017 10:09

Als je ze vergelijkt, lijkt de san marco het brede gedeelte iets verder naar voren te hebben zitten. De verbreding van de Prologo zit verder naar achteren, als je de lengte van de zadels zou meten van punt tot verbreding komt daar volgens mij wel een (klein) verschil uit.

hxc
Forum-lid

hxc 14 feb 2017 10:12

Marxten schreef:Als je ze vergelijkt, lijkt de san marco het brede gedeelte iets verder naar voren te hebben zitten. De verbreding van de Prologo zit verder naar achteren, als je de lengte van de zadels zou meten van punt tot verbreding komt daar volgens mij wel een (klein) verschil uit.
Ok bedankt dus een kleine cm meer naar voor zou een oplossing zijn?

alien
Forum-lid

alien 14 feb 2017 11:32

Meet niet de afstand van je stuur tot de punt van je zadel, maar tot de plek op je zadel waar je zit.

En als je met meten en "gelijke" afstelling overnemen niet lekker meer zit, dan verander je de afstelling tot je weer wel lekker zit.
Vorsprung durch Pedantik

Peter1379
Forum-lid

Peter1379 14 feb 2017 11:40

Misschien niet teveel vasthouden aan allerlei metingen maar vooral voelen, voelen wanneer je lekkerder zit en wanneer je naar voren of naar achteren schuift en daar je zadel op afstellen.
Je kan het helemaal goed hebben volgens de metingen maar toch niet lekker zitten dan ben je nog nergens.
Volgens de algemeen geldende regels moet een zadel ook horizontaal staan maar die van mij staat toch echt behoorlijk voorover, ook al omdat mijn ligstuur heel laag staat ten opzichte van mijn zadel. Als ik dan op een horizontaal zadel moet gaan zitten is dat toch niet echt prettig.

Beam me up, Scotty
Forum-lid

Beam me up, Scotty 23 feb 2017 14:37

De zadelpunt is slechts beperkt geschikt om de ideale zit te bepalen, en nog minder voor de afstand tussen zadel en stuur. Het gaat juist om de volgorde
1. ideale afstemming van zadel
2. positie op de remgrepen (of in de beugel).

1. Het zadel is, uitgaande van de juiste hoogte, zo afgesteld dat bij horizontale cranks de loodlijn van de voorkant van je kniegewricht door de as van je voorste pedaal gaat. Ik ga daarbij o.a. uit van de juiste cranklengte en juiste afstelling schoenplaatjes. Het zadel staat nu goed. In principe pas je dat alleen nog aan als de zitpositie tov het bracket niet helemaal goed voelt.

2. Daarna stel je het stuur in, ook weer uitgaande van de juiste of gewenste hoogte. Daarvoor geldt als vuistregel dat, bij handen op de remgrepen, de hoek tussen het bovenlijf en je (licht gebogen) bovenarm ca 90 graden moet zijn. Een andere manier om dat te controleren is dat de vooras achter je stuur wegvalt, ook weer bij handen op de remgrepen. Daarop pas je de lengte van de stuurpen aan.

Omdat de vorm van de remgrepen en de reach van stuur nogal uiteen kan lopen, evenals de lengte van het zadel, is de afstand tussen zadelpunt en stuur imho geen goede methode. Kies eventueel een stuur met meer of minder reach (horizontale afstand bovenkant stuur tot stuurbocht).

N.b. Een goede fietsmeting kan uiteraard veel meer bijdragen aan een goede positie op de fiets dan deze thuismethode.
Achteraf is elke fietstocht leuk.

Plaats reactie