Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe wielen budget € 500,-

Kiekeboe
Forum-lid

Gebruikersavatar Kiekeboe 19 dec 2016 16:50

Dit is dus een nobrainer.
De Zonda C17 is al verkrijgbaar voor minder dan € 400.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 19 dec 2016 16:52

Ik peins er niet over.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 19 dec 2016 18:20

mackersv2.0 schreef:Geen idee wat er gebeuurd is.

Ik kreeg de naaf pas in handen toen het kwaad al geschied was.
Het vet was nog het originele Campagnolo vet, en helemaal schoon.
Het vet was dus nog wit? Geloof ik gewoon niet en kan ook niet want dat vet zou gemengd moeten zijn met de spanen die van de beschadigde conus afgekomen zijn.
Deze naaf heeft veel te strak gestaan gecombineerd met veel te strak gestelde snelspanners: Wat velen hier klaarblijkelijk nog steeds niet weten is dat je met 't sluiten van de spanners de naaf nòg strakker zet, vandaar dat ze eigenlijk ook met ietsje speling moeten worden afgesteld, bij 't sluiten van de snelspanner moet de speling dan opgeheven zijn.
Pas dan staan ze goed en gaan ze (cup-conus naven) onwijs lang mee. In mijn stadsfietsje heb ik de wielen zitten -met welliswaar andere velgen eringespaakt- waar 'n kennis van mij in de late jaren 70 nog wedstrijden veldrijden mee gedaan heeft. De naven zijn DuraAce met je weet wel zo'n smeergaatje in 't midden, net als bij Campagnolo Record naven.
Zijn nog klokgaaf

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 19 dec 2016 22:27

mackersv2.0 schreef:Nou dan klets ik zeker maar wat, bedankt dat je me er op gewezen hebt.
Ehhh, ja. Maar geeft niks hoor. Binnenkort ga ik naast de maandelijkse cursus wielenmaken ook cursussen naafrevisies geven. Ik denk aan iedere tweede zaterdag van de maand.
Je bent van harte welkom

Kiekeboe
Forum-lid

Gebruikersavatar Kiekeboe 19 dec 2016 22:38

TS vroeg een goed wiel onder de 500 €.
Cup Conus is beter dan industrielagers.
Dus: Zonda!

Kiekeboe
Forum-lid

Gebruikersavatar Kiekeboe 19 dec 2016 22:41

theodorocampagnolo schreef:
mackersv2.0 schreef:Geen idee wat er gebeuurd is.

Ik kreeg de naaf pas in handen toen het kwaad al geschied was.
Het vet was nog het originele Campagnolo vet, en helemaal schoon.
Het vet was dus nog wit? Geloof ik gewoon niet en kan ook niet want dat vet zou gemengd moeten zijn met de spanen die van de beschadigde conus afgekomen zijn.
Deze naaf heeft veel te strak gestaan gecombineerd met veel te strak gestelde snelspanners: Wat velen hier klaarblijkelijk nog steeds niet weten is dat je met 't sluiten van de spanners de naaf nòg strakker zet, vandaar dat ze eigenlijk ook met ietsje speling moeten worden afgesteld, bij 't sluiten van de snelspanner moet de speling dan opgeheven zijn.
Pas dan staan ze goed en gaan ze (cup-conus naven) onwijs lang mee. In mijn stadsfietsje heb ik de wielen zitten -met welliswaar andere velgen eringespaakt- waar 'n kennis van mij in de late jaren 70 nog wedstrijden veldrijden mee gedaan heeft. De naven zijn DuraAce met je weet wel zo'n smeergaatje in 't midden, net als bij Campagnolo Record naven.
Zijn nog klokgaaf
Een mens is nooit te oud om bij te leren. Afstellen met speling om dan met snelspanners te corrigeren had ik nog niet gehoord.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 19 dec 2016 23:26

Kiekeboe schreef:TS vroeg een goed wiel onder de 500 €.
Cup Conus is beter dan industrielagers.
Dus: Zonda!
Was alles maar zo simpel. :|
Herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 19 dec 2016 23:28

theodorocampagnolo schreef:
mackersv2.0 schreef:Nou dan klets ik zeker maar wat, bedankt dat je me er op gewezen hebt.
Ehhh, ja. Maar geeft niks hoor. Binnenkort ga ik naast de maandelijkse cursus wielenmaken ook cursussen naafrevisies geven. Ik denk aan iedere tweede zaterdag van de maand.
Je bent van harte welkom
:winkthumb: Ik verdacht Theo niet van humor, maar ik kom erop terug.
Herhaal dit niet onnodig

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 20 dec 2016 07:26

Wel gehoord dat je de snelspanners niet te strak moet zetten, omdat je dan de lagers overmatig belast!
Dat is al jaaaaren bekend.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 20 dec 2016 12:00

Is het geval bij veel naven, maar bij bepaalde designs kan je de snelspanners zo strak zetten als je wil zonder invloed op afstelling (ik dacht Chris King)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 20 dec 2016 12:22

Strikt gnomen geldt het alleen voor cup+conusnaven,, waar lagerspeling direct samenhangt met de lengte van de as.
Bij industrielagers steekt het wat minder nauw , hoewel de betere wel een mogelijkheid hebben om alles lateraal op de as op te sluiten en dat kan het beste met gesloten snelspanner, op een industrielager wil je geen voorspanning.
Herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie