voorbereiding op de winter
-
- Forum-lid
thnks, zojuist maar een Continental Grand Prix 4-season 32-622 besteld, afwachten hoe deze bevalt, dan ga ik ook het voorwiel vervangen
Morgen ga ik de Elite Rampa trainer halen. Welke gratis trainings-app gebruik ik best in combinatie met een I-Pad? Ik ben van plan om later met zwift te trainen maar op dit moment is het nog niet mogelijk om dit te doen op de I-Pad.
Een bekende helling oprijden terwijl je de weg kan volgen met videobeelden lijkt me leuk om men trainer eens te testen.
Een bekende helling oprijden terwijl je de weg kan volgen met videobeelden lijkt me leuk om men trainer eens te testen.
Laatst gewijzigd door Zino op 16 sep 2016 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe rapper je traag kan rijden, hoe beter je bent...
-
- Forum-lid HC
Waarom de Elite Rampa? Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een trainer en heb de nieuwe Elite's voorbij zien komen. Ik neig zelf wat meer naar de Vortex/Bushido (al is het maar zodat ik dan het werkwoord 'even Tacxen' gebruiken kan).Zino schreef:Morgen ga ik de Elite Rampa trainer halen. Welke gratis trainings-app gebruik ik best in combinatie met een I-Pad? Ik ben van plan om later met zwift te trainen maar op dit moment is het nog niet mogelijk om dit te doen op de I-Pad.
Ik twijfelde tussen de Tacx vortex en de Elite rampa. Je kan met de Elite rampa een stijgingsniveau tot 10% simuleren, bij de vortex tot 7 %. Hij zou ook stiller zijn. Voor het overige lijken ze mij vrij gelijk,ook qau prijs.ypuh schreef:Waarom de Elite Rampa? Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een trainer en heb de nieuwe Elite's voorbij zien komen. Ik neig zelf wat meer naar de Vortex/Bushido (al is het maar zodat ik dan het werkwoord 'even Tacxen' gebruiken kan).Zino schreef:Morgen ga ik de Elite Rampa trainer halen. Welke gratis trainings-app gebruik ik best in combinatie met een I-Pad? Ik ben van plan om later met zwift te trainen maar op dit moment is het nog niet mogelijk om dit te doen op de I-Pad.
Hoe rapper je traag kan rijden, hoe beter je bent...
Wat is je budget? En waar wil je de trainer voor gebruiken? De Vortex is wat betreft prijs/kwaliteit een vrij matig product, de Elite Rampa geeft je meer waard voor je geld.ypuh schreef:Waarom de Elite Rampa? Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een trainer en heb de nieuwe Elite's voorbij zien komen. Ik neig zelf wat meer naar de Vortex/Bushido (al is het maar zodat ik dan het werkwoord 'even Tacxen' gebruiken kan).Zino schreef:Morgen ga ik de Elite Rampa trainer halen. Welke gratis trainings-app gebruik ik best in combinatie met een I-Pad? Ik ben van plan om later met zwift te trainen maar op dit moment is het nog niet mogelijk om dit te doen op de I-Pad.
De Bushido is een degelijk product, maar valt voor het soort trainer qua prijs vrij hoog uit. Je zit dicht bij entry level direct drive trainers. Hoewel ik er geen directe ervaring zelf mee heb, zou ik een Tacx Flux sterk in het achterhoofd houden. Ja, duurder dan de Bushido. Maar is de doorsnee ervaring hetzelfde als zijn grote broer, de Neo, dan is het dat extra geld dubbel en dwars waard indien je het zult combineren met bijvoorbeeld Zwift.
Zeker indien je verwacht de trainer te gebruiken voor frequente indoor training sessies. Problemen met tire slippage, afwijkende vermogen waardes door onjuiste bandenspanning, etc. ben je namelijk kwijt met dit soort trainers. En op termijn maakt dat het binnen trainen ook deels daardoor een stuk dragelijker.
Voor de Rampa ja, indien het budget binnen die range ligt dan zou ik het inderdaad ook niet doen. Maar Ypuh twijfelt aan de Bushido Smart. Met een doorsnee prijs van 530 op dit moment ben je al weer 105 euro dichterbij de Flux. Met een adviesprijs van 799 euro is dat nog maar 269 euro meer dan de Bushido. En het zal mij totaal niet verbazen als net als tijdens de introductie van de Neo bedrijven snel met de prijs stunten en ongeveer 10% onder de adviesprijs duiken. Daarmee zou het dus heel goed kunnen dat je voor nog maar ongeveer 190 euro meer dan de Bushido smart de Flux zult kunnen aanschaffen in oktober/november. Met zo'n prijsverschil is de Flux een op papier zeer interessante kandidaat als alternatief voor een Bushido Smart en zou ik dan ook zeker nog even de kat uit de boom kijken.Zino schreef:Tja maar wel dubbel in aankoop. Dat gaat niet pakken bij mijne wederhelft.
-
- Forum-lid HC
Ik wil hem gaan gebruiken voor met name TR en in mindere mate Zwift in een vaste setup zodat ik voor of na werk even snel een workout kan proppen. Korte intensieve sessies 3 of 4x per week en ca. een half uur.stef.l schreef:Wat is je budget? En waar wil je de trainer voor gebruiken? De Vortex is wat betreft prijs/kwaliteit een vrij matig product, de Elite Rampa geeft je meer waard voor je geld.
De Bushido is een degelijk product, maar valt voor het soort trainer qua prijs vrij hoog uit. Je zit dicht bij entry level direct drive trainers. Hoewel ik er geen directe ervaring zelf mee heb, zou ik een Tacx Flux sterk in het achterhoofd houden. Ja, duurder dan de Bushido. Maar is de doorsnee ervaring hetzelfde als zijn grote broer, de Neo, dan is het dat extra geld dubbel en dwars waard indien je het zult combineren met bijvoorbeeld Zwift.
Zeker indien je verwacht de trainer te gebruiken voor frequente indoor training sessies. Problemen met tire slippage, afwijkende vermogen waardes door onjuiste bandenspanning, etc. ben je namelijk kwijt met dit soort trainers. En op termijn maakt dat het binnen trainen ook deels daardoor een stuk dragelijker.
De Tacx Vortex (aangeraden door DC Rainmaker en vrijwel iedereen) is mijn #1 keus op dit moment, mede omdat ik nog niet weet of ik indoor trainen leuk ga vinden/vol ga houden.
Tacx Vortex - €320,-
Elite Rampa - €425,-
Tacx Bushido - €495,-
Bkool Pro met vele extras - €505,-
Tacx Genius - €599,-
Persoonlijk verwacht ik dat 7% (ik ben met fiets ongeveer 90kg dus het zal iets lager uitvallen) wel voldoende stijgingspercentage te hebben. De bedoeling is niet 3x per week de Ventoux op te beuken ofzo.
De prijs/kwaliteit van de Vortex wordt juist overal geroemd en dit is ook ongeveer het budget (of eventueel een 2e hands Bushido, of de Qubo Digital Smart B+ met 6% stijgingspercentage). ANT+ broadcast is wel een voordeel en dat hebben de Qubo en Bkool volgens mij niet? De Flux, Wahoo's en Genius zijn écht te duur.
Bkool Smart Pro heeft wel ANT+ en FE-C, maar je moet hiervoor de firmware upgrade draaien. Mogelijk dat de nu nieuw aangeschafte varianten nu al standaard met de laatste firmware geleverd worden. Let wel dat je in dit geval een model aanschaft gemaakt na augustus 2014 indien je ervoor kiest om deze eventueel tweedehands te kopen. De modellen van voor augustus 2014 zijn niet te upgraden naar ANT+ FE-C via de firmware upgrade, de hardware ondersteuning ontbreekt daar namelijk.
De Qubo Digital Smart B+ heeft ANT+ en FE-C, maar de gemeten waarden van vermorgen zijn echt dramatisch slecht. Gerapporteerde afwijkingen lopen hierbij op tot soms ruim 70%. En Elite lijkt dit dusver nog altijd niet te hebben kunnen herstellen. Hiermee voelt de training al snel erg onrealistisch aan.
De Vortex Smart ken eent vrij beperkende power curve, met een maximum bereik van 500 watt of 35km/u. En dit loopt vrij vlak op, niet in lijn met stijgingspercentages. Hierdoor is de klimervaring bij de visuele feedback van Zwift slecht. Sommige mensen ervaren dit als storend. De Elite Rampa kent een max bereik van 800 watt op 35km/u. Elite publiceert bij mijn weten geen verdere curves, dus hoe het er daarvoor uitziet durf ik niet te zeggen. Maar met doorgaans een prijs van 389 voor de Vortex, en 425 voor de Rampa, zou ik hierbij sterk overwegen om te kijken of je de Rampa ergens kunt uittesten in combinatie met Zwift. Indien je de Vortex inderdaad voor 320 kunt krijgen en hoofdzakelijk met TR zult gebruiken, dan heb je wel een redelijke deal.
De Qubo Digital Smart B+ heeft ANT+ en FE-C, maar de gemeten waarden van vermorgen zijn echt dramatisch slecht. Gerapporteerde afwijkingen lopen hierbij op tot soms ruim 70%. En Elite lijkt dit dusver nog altijd niet te hebben kunnen herstellen. Hiermee voelt de training al snel erg onrealistisch aan.
De Vortex Smart ken eent vrij beperkende power curve, met een maximum bereik van 500 watt of 35km/u. En dit loopt vrij vlak op, niet in lijn met stijgingspercentages. Hierdoor is de klimervaring bij de visuele feedback van Zwift slecht. Sommige mensen ervaren dit als storend. De Elite Rampa kent een max bereik van 800 watt op 35km/u. Elite publiceert bij mijn weten geen verdere curves, dus hoe het er daarvoor uitziet durf ik niet te zeggen. Maar met doorgaans een prijs van 389 voor de Vortex, en 425 voor de Rampa, zou ik hierbij sterk overwegen om te kijken of je de Rampa ergens kunt uittesten in combinatie met Zwift. Indien je de Vortex inderdaad voor 320 kunt krijgen en hoofdzakelijk met TR zult gebruiken, dan heb je wel een redelijke deal.
-
- Forum-lid HC
Hartelijk dank voor je uitgebreide info Stef!
De Qubo Digital was om die reden al afgevallen. De hoge power readings waren er ruim een jaar geleden ook al en dit is nog steeds niet opgelost (lijkt me een software issue).
Het verschil tussen de Vortex en Rampa is me nog steeds niet helemaal duidelijk (buiten de duidelijke 10 vs 7%).
Het prijsverschil tussen de Tacx en Rampa is nog te overbruggen al is dit wel een uitgekleed pakket (geen voorwielsteun etc). Voor een beetje meer dan de Rampa heb je dan weer een complete Bkool Pro met band, trainermat, zweetdoek, ANT+ sensor etc en een weerstand tot 20% (1200w). De Rampa is prijstechnisch dus niet zo interessant.
Tot in hoeverre denk je dat de bredere powercurve invloed heeft op de kwaliteit van de training en/of het plezier in Zwift? Ik heb (nog) geen profambities of ervaring met vermogens en verwacht ook niet > 200w uit te komen (sprintje daargelaten).
De Qubo Digital was om die reden al afgevallen. De hoge power readings waren er ruim een jaar geleden ook al en dit is nog steeds niet opgelost (lijkt me een software issue).
Het verschil tussen de Vortex en Rampa is me nog steeds niet helemaal duidelijk (buiten de duidelijke 10 vs 7%).
Het prijsverschil tussen de Tacx en Rampa is nog te overbruggen al is dit wel een uitgekleed pakket (geen voorwielsteun etc). Voor een beetje meer dan de Rampa heb je dan weer een complete Bkool Pro met band, trainermat, zweetdoek, ANT+ sensor etc en een weerstand tot 20% (1200w). De Rampa is prijstechnisch dus niet zo interessant.
Tot in hoeverre denk je dat de bredere powercurve invloed heeft op de kwaliteit van de training en/of het plezier in Zwift? Ik heb (nog) geen profambities of ervaring met vermogens en verwacht ook niet > 200w uit te komen (sprintje daargelaten).
Het verschil in mogelijke max power zit hem in de realistische ervaring. Bij een beetje omhoog fietsen, dan zit je al snel op bijv. 300 watt bij een helling van 7%, met daarbij een vrij lage snelheid. De Vortex kan die 2 dingen niet combineren, waardoor je voor je met grotere snelheid komt te fietsen op de Vortex om daarbij tot correcte vermogens te komen of bij het plots trappen van dat soort vermogens op lage snelheden tire slippage problemen hebt.
Zonder visuele feedback maakt dat allemaal weinig uit. Vermogen is vermogen en kun je het geleidelijk opvoeren. Maar bij visuele feedback is dat voor veel mensen storend. Even snel een sprintje meetrekken met andere Zwifters bijvoorbeeld, of net even dat bruggetje over of de roltrap op in de London course, etc. Allemaal dingen waarbij rijders met een Vortex een mindere ervaring hebben. Een bredere powercurve range bij gelijke snelheid zorgt daarbij voor een prettigere rijervaring in Zwift. Overigens, 200 watt vermogen is niet veel. Met vrij weinig training moet je denken aan ongeveer 3w/kg wat je al snel comfortabel kunt fietsen, als je dat nu al niet kunt. En sprintjes moet je denken in de orde van 8w/kg zonder training. Gezien je gewicht met fiets van 90kg, schat ik je in op zeker 80kg. Die 200 watt zul je zien, kom je dan ook wel aan.
De algemene ervaring met de bkool pro van Zwifters die ik met deze gesproken heb is goed. Dus indien je het beschreven volledige pakket voor die prijs daarbij krijgt, dan zou ik zeggen zeker doen. Los kosten die dingen namelijk toch al snel weer rond de 100 euro indien je ze nog niet hebt.
Overigens, verkijk je niet op gerapporteerde maximale stijgingspercentages. Die waarden hebben 0,0 betekenis bij trainers bij vergelijking tussen verschillende fabrikanten. Ze zijn namelijk afhankelijk van het gewicht van de berijder en de fiets. Zo heeft de Elite Rampa een maximum stijgingspercentage van 10% bij een berijder van 60kg. En de Tacx verkoopt de Vortex met een maximum stijgingspercentage van 7% bij een berijder van 75kg. Vul je op de Tacx website netjes een berijders gewicht in van 60kg, dan zie je mooi terug hoe ook de Tacx Vortex een max stijgingspercentage van 10% simuleert daar.
Zonder visuele feedback maakt dat allemaal weinig uit. Vermogen is vermogen en kun je het geleidelijk opvoeren. Maar bij visuele feedback is dat voor veel mensen storend. Even snel een sprintje meetrekken met andere Zwifters bijvoorbeeld, of net even dat bruggetje over of de roltrap op in de London course, etc. Allemaal dingen waarbij rijders met een Vortex een mindere ervaring hebben. Een bredere powercurve range bij gelijke snelheid zorgt daarbij voor een prettigere rijervaring in Zwift. Overigens, 200 watt vermogen is niet veel. Met vrij weinig training moet je denken aan ongeveer 3w/kg wat je al snel comfortabel kunt fietsen, als je dat nu al niet kunt. En sprintjes moet je denken in de orde van 8w/kg zonder training. Gezien je gewicht met fiets van 90kg, schat ik je in op zeker 80kg. Die 200 watt zul je zien, kom je dan ook wel aan.
De algemene ervaring met de bkool pro van Zwifters die ik met deze gesproken heb is goed. Dus indien je het beschreven volledige pakket voor die prijs daarbij krijgt, dan zou ik zeggen zeker doen. Los kosten die dingen namelijk toch al snel weer rond de 100 euro indien je ze nog niet hebt.
Overigens, verkijk je niet op gerapporteerde maximale stijgingspercentages. Die waarden hebben 0,0 betekenis bij trainers bij vergelijking tussen verschillende fabrikanten. Ze zijn namelijk afhankelijk van het gewicht van de berijder en de fiets. Zo heeft de Elite Rampa een maximum stijgingspercentage van 10% bij een berijder van 60kg. En de Tacx verkoopt de Vortex met een maximum stijgingspercentage van 7% bij een berijder van 75kg. Vul je op de Tacx website netjes een berijders gewicht in van 60kg, dan zie je mooi terug hoe ook de Tacx Vortex een max stijgingspercentage van 10% simuleert daar.