Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

racefiets of toch niet

diederikje
Forum-lid

diederikje 20 mei 2010 13:05

[quote="Louise"][quote="danny1407"]
...Op het vlakke land maken die extra kilo's niet zo veel uit als je eenmaal op gang bent... [/quote]

is denk ik ook niet helemaal waar, je moet die extra kilo's wel aan de gang houden. je moet dus bij iedere pedaal slag een pietsie harder duwen.
laat mij maar fietsen!

sparko
Forum-lid

sparko 20 mei 2010 13:16

[quote="Diederikje"][quote="Louise"][quote="danny1407"]
...Op het vlakke land maken die extra kilo's niet zo veel uit als je eenmaal op gang bent... [/quote]

is denk ik ook niet helemaal waar, je moet die extra kilo's wel aan de gang houden. je moet dus bij iedere pedaal slag een pietsie harder duwen.

[/quote]

kijk even naar de wet van ene meneer Newton; wet van behoud van energie.
Op gang houden bij een gelijke lucht en rolweerstand kost even veel energie voor 5 kg als 100 kg. Alleen zit er vaak een groot verschil in rolweerstand tussen 5kg en 100kg. Maar op het gewicht van een fiets tussen 8 en 11 kg maakt dat niet veel uit, je eigen gewicht komt er namelijk ook nog bij.
Bij versnellen en omhoog fietsen maakt gewichts verschil wel weer meer uit.

Luchtweerstand is de grootste factor en hierin kan je je voordeel doen door op een racefiets te rijden ipv een fitness-bike.

Daarnaast; dunnere banden geven niet automatisch minder rolweerstand dan brede, hogere bandenspanning vaak wel.

louise
Forum-lid
Contact

louise 20 mei 2010 13:27

[quote="Diederikje"][quote="Louise"][quote="danny1407"]

is denk ik ook niet helemaal waar, je moet die extra kilo's wel aan de gang houden. je moet dus bij iedere pedaal slag een pietsie harder duwen.[/quote]
Ja, tuurlijk - ik zeg niet dat het niet uitmaakt, ik zeg dat het niet VEEL uitmaakt. Door dat soort dingen kom je wel uit op een verschil van 3-4 km per uur.

Ik heb net even iets opgezocht: ik heb vorig jaar een keer 150 km gereden op een zware 'expeditiefiets' (ook geschikt voor onverhard, maar nu met slicks), met een heleboel kilo's bij me (volledige bepakking voor een week kamperen), hartslagmeter om, hf de hele rit in D1, en toen reed ik gemiddeld 21,5. Eerder die week had ik op de racefiets in D1 2,5 uur gereden, en toen was mijn gemiddelde 25,7. (altijd lastig om te vergelijken natuurlijk, met omstandigheden en parcours, maar het geeft een indruk).

'Gemiddeld' is trouwens wat er aan het eind van de dag op de teller staat, niet de kruissnelheid. De kruissnelheden kunnen nog wel wat dichter bij elkaar liggen, denk ik, want het grootste verlies door al die extra kilo's zit 'm in het optrekken.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

nagtie
Forum-lid

nagtie 20 mei 2010 13:33

Maar in smallere banden kan de druk wel hoger dan in bredere.
Ik ben van de 33's over gegaan op de 25 jes. Je behoudt nog wat comfort en het scheelt echt best veel. en ineens kon ik van max 7 bar naar 8 bar.

Je zou ook je stuur nog wat lager kunnen zetten heb je iets minder weerstand.
Qua rol weerstand zal het wel meevallen of je bontrage naaf nu in een race fiets zit of in een hybride dat zal echt het verschil niet maken, aangezien het precies dezelfde naaf is als in een race fiets. De afmontage is Tiagra op je fiets dus ook daar zul je weinig verschil merken.

Tuurlijk is het wat zwaarder, maar denk dat je nog wel wat kunt veranderen aan je hybride voordat je een racer koopt.

Plaats reactie