Voor mijn Sram Force 22 crankstel (Compact) is officieel ook geen groter blad dan 36 te verkrijgen tenzij je het gaat zoeken in andere merken.
Heb voor de vlakke ritten in de winter een 38 blad gemonteerd van FSA, het schakelt voldoende maar beduidend minder dan de originele combi van 34/50.
De ketting kan niet tussen de bladen vallen, echter gaat het schakelen naar het grote blad toch net wat moeizamer dan met de originele verhouding.
Compact binnenblad vervangen door 39/42 ?
Kende de 14-28 niet, lijkt me een goede oplossing en geeft een vrij groot bereik in verzetten. Ik vermoed dat de '20' in je lijstje ontbreekt.IWC schreef:denk ook eens na over Shimano's nieuwste Ultegra Kassette > 14-28 in combinatie met 50-34Vince! schreef:Chrissiewizzie, alvast dank voor je antwoord.
Misschien het vermelden waard is dat ik zou opteren voor de 12-25 cassette.
Nog iemand met wijze raad/tips ?
14-15-16-17-18-19-21-23-25-28
in de lage landen kun je quasi altijd op de 50 blijven (50 - 23 bij forse tegenwind nog geen desastreuse kettinglijn..) en in de bergen kom je met 34 - 28 een heel eind, zij het niet op de mortirolo's)
blijft het nadeel van de grote stap tussen 50 en 34 (maar die vervalt voor 99 % in de lage landen) en het forse meer-gewicht
Het zwaarste verzet wordt dan 50-14, vraag me af of je op een gegeven moment geen versnelling zwaarder zou wensen...
Blijkbaar is het niet gelijk hoe de 2 bladen ten opzichte van elkaar gemonteerd worden, er zouden merktekens op staan die na het monteren recht tegenonver elkaar zouden moeten staan. Voor wat het waard is ...vincent75 schreef:Hier ook een 6800 50-34/39 gebruiker. 50-34 voor in de bergen en de rest van de tijd 50-39. Afgelopen jaar 7500km gereden en geen enkele keer problemen gehad met schakelen.
Clubgenoot had wel regelmatig het probleem dat bij schakelen voor de ketting tussen de bladen terecht kwam.
Zeg maar waar het aan ligt.
Zou uiteindelijk opteren om de 14-28 cassette van Ultegra te monteren, op 't vlakke zal ik de 11 en 12 toch nooit gebruiken en de 13, misschien zal ik deze wel eens missen, maar zo ben ik zeker dat er geen gekl***** van komt.
Alhoewel ik liever de 50-42 combinatie gereden had maar de eventuele problemen zijn me het niet waard.
In een ouder topic is hier ook al veel over gezegd.
Heel vaag maar bij vele werkt het dus maar ook bij vele valt de ketting tussen de twee bladen.
Na veel hierover gelezen te hebben dacht ik, waarom niet gewoon proberen. Voor 13 euro kijk ik zelf ook maar even of het werkt.
Ik heb een 5800 11speed compact 105
Het 34 dus vervangen voor het 39 blad van shimano.
Het werkt bij mij dus niet.
Voorderailleur staat 100% goed maar als ik achter op 12 tm 16 ongeveer heb liggen en voor naar binnenblad schakel dat wil de ketting tussen de bladen. Ik ga er dus ook niet mee fietsen en het 34 blad gaat maar weer terug dan.
Als je rekening houd met de ketting achter op de grotere bladen te leggen en dan pas voor naar binnenblad gaat het wel goed.
In de praktijk zal je meestal zo ook wel terug schakelen maar soms komt er onverwacht een klimmetje en dan wil je gewoon meteen terug naar binnenblad zonder na te kijken of het wel kan.
Jammer eigenlijk, had hem graag voor in de polder willen gebruiken.
Heel vaag maar bij vele werkt het dus maar ook bij vele valt de ketting tussen de twee bladen.
Na veel hierover gelezen te hebben dacht ik, waarom niet gewoon proberen. Voor 13 euro kijk ik zelf ook maar even of het werkt.
Ik heb een 5800 11speed compact 105
Het 34 dus vervangen voor het 39 blad van shimano.
Het werkt bij mij dus niet.
Voorderailleur staat 100% goed maar als ik achter op 12 tm 16 ongeveer heb liggen en voor naar binnenblad schakel dat wil de ketting tussen de bladen. Ik ga er dus ook niet mee fietsen en het 34 blad gaat maar weer terug dan.
Als je rekening houd met de ketting achter op de grotere bladen te leggen en dan pas voor naar binnenblad gaat het wel goed.
In de praktijk zal je meestal zo ook wel terug schakelen maar soms komt er onverwacht een klimmetje en dan wil je gewoon meteen terug naar binnenblad zonder na te kijken of het wel kan.
Jammer eigenlijk, had hem graag voor in de polder willen gebruiken.
Sram heeft een 38 ipv 39 als binnenblad. Dit schakelt goed in combinatie met de 50.LethalP schreef:Voor mijn Sram Force 22 crankstel (Compact) is officieel ook geen groter blad dan 36 te verkrijgen tenzij je het gaat zoeken in andere merken.
Heb voor de vlakke ritten in de winter een 38 blad gemonteerd van FSA, het schakelt voldoende maar beduidend minder dan de originele combi van 34/50.
De ketting kan niet tussen de bladen vallen, echter gaat het schakelen naar het grote blad toch net wat moeizamer dan met de originele verhouding.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Het gaat fout als je terug gaat van de 50 naar de 39.
doordat de afstand tussen de twee bladen te groot is valt de ketting er graag tussen. Bij de 34 past de ketting er niet tussen omdat het 50 blad schuin afloopt in de richting van het binnenblad. Hoe groter het binnenblad hoe groter de ruimte voor de ketting om er tussen te vallen. Van 39 naar 50 gaat niet zo soepel als van 34 naar 50 maar daar valt mee te leven. Dit is dus bij bladen van Shimano 105 5800 11 speed.
Bij andere merken zal het dus wel goed gaan wellicht.
doordat de afstand tussen de twee bladen te groot is valt de ketting er graag tussen. Bij de 34 past de ketting er niet tussen omdat het 50 blad schuin afloopt in de richting van het binnenblad. Hoe groter het binnenblad hoe groter de ruimte voor de ketting om er tussen te vallen. Van 39 naar 50 gaat niet zo soepel als van 34 naar 50 maar daar valt mee te leven. Dit is dus bij bladen van Shimano 105 5800 11 speed.
Bij andere merken zal het dus wel goed gaan wellicht.
Inderdaad.
Mijn ervaring is ook om beide bladen van het zelfde merk te houden. Een Stronglight binnenblad 39 met een buitenblad Sram 50 werkt niet. De oplossing was dus een 38 binnenblad van Sram aan te schaffen.
Mijn ervaring is ook om beide bladen van het zelfde merk te houden. Een Stronglight binnenblad 39 met een buitenblad Sram 50 werkt niet. De oplossing was dus een 38 binnenblad van Sram aan te schaffen.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein